T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Tor 19 apr 2007 3:50 |
|
Vad händer om man skulle borra eller slittsa i nyinköpta ventilerade skivor till mk2..
Och de är inge J*VLA "B" prylar vi borrar me här.. och med kylvättska..
Men vad ska jag tänka på om/när jag gör de?
Kan dom slå sej mm..?
All information som ni har om de tack..
|
|
hellebjork
VW Lupo Ort: Sandviken |
| Tor 19 apr 2007 8:49 |
|
| Samma avstånd mellan slitsarna, annars får du en rolig obalans.
|
|
Kongo
Golf 1 Ort: Danmark |
| Tor 19 apr 2007 15:27 |
|
Att borra hål är dumt och onödigt.. Slitsar är inte lika dumt och onödigt
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tor 19 apr 2007 21:41 |
|
Någon som kan förklara varför det är dumt.
För det första så ser det tufft ut. Ger 20 Hästar. Samma som dekaler. Sen äter det broms belegg mer. Det är tufft så man alltid får åka med nyinköpta. Men det måste ju försvinna mer väre snabbare då det finns mindra matrial som kan behålla värme.. Nu var det massa ironi i detta men jag tycker det är coolt med hål i skivorna.
|
|
hellebjork
VW Lupo Ort: Sandviken |
| Tor 19 apr 2007 21:58 |
|
| Skivorna spricker lättare om man hålborrar dom
|
|
Genuine
Caddy Typ 9U -00 Ort: Malmö |
| Tor 19 apr 2007 22:35 |
|
| hellebjork skrev: | | Skivorna spricker lättare om man hålborrar dom | Stryk ordet lättare. Skivorna spricker, frågan är bara när. Slitzning håller bra mkt bättre och räcker långa vägar.
Finns en schysst firma som gör sånt. www.rolleslitz.se
//G
|
|
Golfsnubben
Golf 2 1,6 - 92 Ort: Trelleborg |
| Tor 19 apr 2007 22:39 |
|
| Dessutom rostar de i hålen... och slitsade skivor ser snyggare ut oxå...
|
|
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tor 19 apr 2007 22:43 |
|
slitzning gör att man blir av med gaserna som framkommer när beläggen går mot skivorna. hålen e till för att kyla men om du inte har superskivor o kör race så gör dem bara att skivorna spricker. Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
|
|
Kongo
| Tor 19 apr 2007 23:29 |
|
| ISBjörnen skrev: | | slitzning gör att man blir av med gaserna som framkommer när beläggen går mot skivorna. hålen e till för att kyla men om du inte har superskivor o kör race så gör dem bara att skivorna spricker. |
Hålen använd(e)s för att evakuera gaser från beläggen(Edit: eller för att minska den ofjädrade vikten), och hjälper knappast kylningen(Edit3: eftersom det då finns mindre material som kan absorbera värmen, och mindre area som kan föra bort värmen). Slitzning är för att avlägsna vatten. Är nog svårt att märka nån skillnad på släta skivor vs. borrade/slitzade om man inte heter michael schumacher
Edit2: borrar man hål i skivan så försämrar det hållbarheten, skivor med gjutna(?) hål från fabrik har inte samma problem..
Edit4!: skivor med hål har ju inte heller samma yta mot beläggen som skivor utan hål med samma dimensioner, alltså måste man bromsa mer/hårdare med skivor med hål, då blir dom varmare!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
|
T_A_G
| Fre 20 apr 2007 1:45 |
|
| Med andra ord: slitzning ger mer skillnad.. eller har jag fattat fel?
|
|
Whallis
VW Jetta 1,6 -84 Ort: Finspång |
| Fre 20 apr 2007 8:59 |
|
| Kongo skrev: | Hålen använd(e)s för att evakuera gaser från beläggen(Edit: eller för att minska den ofjädrade vikten), och hjälper knappast kylningen(Edit3: eftersom det då finns mindre material som kan absorbera värmen, och mindre area som kan föra bort värmen).
Slitzning är för att avlägsna vatten. Är nog svårt att märka nån skillnad på släta skivor vs. borrade/slitzade om man inte heter michael schumacher
|
Slitzning är visst till för att få bort gaser och har inget med vatten att göra. När man bromsar så bildas det en gas mellan belägg och skiva och har man en slitz så kan denna gasen försvinna ut och bort från skivan vilket gör att belägget trycker hårdare mot skivan= bättre bromsar...
|
|
T_A_G
| Fre 20 apr 2007 12:16 |
|
äääm.. jag tror att ni missuppfattade där.. jag menade kylning när jag borrar..
Då är slitzning bättre än (hålade) borrade skivor..? Frågar igen?
|
|
Kongo
| Fre 20 apr 2007 12:49 |
|
| Whallis skrev: | | Slitzning är visst till för att få bort gaser och har inget med vatten att göra. När man bromsar så bildas det en gas mellan belägg och skiva och har man en slitz så kan denna gasen försvinna ut och bort från skivan vilket gör att belägget trycker hårdare mot skivan= bättre bromsar... |
Du hade rätt! Från Stoptech's sida:
"For many years most racing rotors were drilled. There were two reasons - the holes gave the "fireband" boundary layer of gasses and particulate matter someplace to go and the edges of the holes gave the pad a better "bite".
Unfortunately the drilled holes also reduced the thermal capacity of the discs and served as very effective "stress raisers" significantly decreasing disc life. Improvements in friction materials have pretty much made the drilled rotor a thing of the past in racing. Most racing rotors currently feature a series of tangential slots or channels that serve the same purpose without the attendant disadvantages."
Från vad jag har läst verkade det som problemet med gaser inte var så stort längre, och därför att slitzningen inte hade nåt med det att göra. Men det är klart att slitzningen kan fylla båda funktioner
|
|
Whallis
VW Jetta 1,6 -84 Ort: Finspång |
| Fre 20 apr 2007 13:34 |
|
| T_A_G skrev: | äääm.. jag tror att ni missuppfattade där.. jag menade kylning när jag borrar..
Då är slitzning bättre än (hålade) borrade skivor..? Frågar igen? |
Jag tror att det varken borrning eller slitzning har någon betydelse för kylningen. Ända sättet att få bättre kylning är att dra någon form av rör/slang från fronten till skivorna. Problmet är ju att det inte finns tillräcklingt med kallluft och detta ändras ju inte för att man borrar eller slitzar...
Ett tips är att gå in på rejsa.nu och söka lite i forumet, finns mycket duktigt folk där som har koll på grejerna...
|
|
T_A_G
| Fre 20 apr 2007 13:52 |
|
Men när jag skrev kylning så menade jag att jag Borrar med kylvatten.. jag fattar att om man vill ha kylning på bromsarna så ska man ha luft intag och dyligt.. hoppas ni fattar vad jag menar..
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Fre 20 apr 2007 17:10 |
|
bromsarna mattas inte ner lika lätt med slitzade/borrade när du bromsar hårt.
ventileras MYCKET bättre.
|
|
GOLF-GLS-77
VW Passat Variant -75 1,3L Ort: Vetlanda |
| Tor 10 maj 2007 18:38 |
|
Jag kör 4h långloppracing med en Golf GTI 16V mk2. På den sitter original skivor runt om(256mm fram). Men med ett riktigt bra Pagid belägg fram och green stuff belägg bak och stålomspunna bromsslangar.
Det har aldrig strulat eller fått bromsfade, så jag tror att du klarar dig med ett bra belägg, kanske kan vara kul med slitzade skivor också.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 10 maj 2007 19:44 |
|
| jag har bara 242mm fram :c
|
|
Hobby Golfare
Ingen VW Ort: Uppsala |
| Tor 10 maj 2007 20:40 |
|
| lägg kulorna på stålomspunna bromsslangar istället.
|
|
T_A_G
| Tor 10 maj 2007 21:24 |
|
| Hobby Golfare skrev: | | lägg kulorna på stålomspunna bromsslangar istället. |
ger de värkligen så mycke bättre?
Jag menar de är ju inte specielt mycke tryck jusst nu.. men vill man ha mer tryck så finsn de ju ände ingen radie (på skivorna) som tar imot trycker..
|
|
GOLF-GLS-77
VW Passat Variant -75 1,3L Ort: Vetlanda |
| Lör 12 maj 2007 21:44 |
|
Sätt på stålslangar och belägg med högre friktion. Slizade skivor kan du ju sätta på om du har pengar över, kan ju vara snyggt att titta på.
Vad ska du åka med bilen, Gata, bana, rs-bana? Behöver ju inte bromsar för tusentals kr, om du inte ska åka mycket bana.
|
|
T_A_G
| Sön 13 maj 2007 7:32 |
|
| GOLF-GLS-77 skrev: | Sätt på stålslangar och belägg med högre friktion. Slizade skivor kan du ju sätta på om du har pengar över, kan ju vara snyggt att titta på.
Vad ska du åka med bilen, Gata, bana, rs-bana? Behöver ju inte bromsar för tusentals kr, om du inte ska åka mycket bana. |
Vet att de är dyrt.. men jag kan ju borra och slitza på jobbet..
|
|
Draven
Golf 3 Variant GL TDI -97 Ort: Nacka |
| Mån 21 maj 2007 11:51 |
|
Jag skulle aldrig göra nåt med bromsskivor själv, istället köpa slitzade/borrade skivor. Men det beror ju på hur pass säker man är på att man kan få skivor som håller. Den som ingen turbo har, den får åka utan BAR!
TDI kombi till styling/trimning...
|
|