Forum - Golf 2 (83-91) - Problem med skummande olja i MK2

Prexos
Ingen VW Ort: Kumla
Tis 20 mar 2007 20:06 Svara med citat
Jag misstänker att min topplockspacknng gått, men det konstiga är att om man öppnar påfyllnadslocket för oljan så är hela locket fullt med "bailys"färgat skum men kollar man oljestickan så är oljan klar och fin utan mista missfärgning.
Bilen "dricker" vatten med som yttligare ett täcken på att något är galet.

Om det nu är topplockspackningen så måste man ju tabort C-klämmorna mellan främrerör och grenrör, hur tar man bort dem lättast och hur får man dit dem igen ... är det någon specialtång?
om det är en specialtång kan man tillverka en själv?

Någon som har haft samma problem?
Någon som har en bild på den eventuella specialtången?

Tacksam för alla tänkbara svar kring detta problem.

Modell:
Golf II
1,8
Manhattan
Förgasare
Årsmodell 1990

Senast ändrad Tis 20 mar 2007 22:02, ändrad totalt 1 gång
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv
Tis 20 mar 2007 20:10 Svara med citat
jag har också ett liknande problem, skruvar jag av mitt lock så har jag lite vita bitar också
Jockesoder
Ingen VW Ort: Teckomatorp
Tis 20 mar 2007 20:27 Svara med citat
Tjena o välkommen hit. Jag hade samma funderingar ang. hur man delar skarven du pratar om.

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=2170

Här finner du att det skall gå med kofot och skruvmejsel. MEN va noga med att dom 2 klämmorna kommer rätt när du får på dom. Pratade idag med en fackman och han sa att det inte gick utan specialverktyg men ge lite tålamod till det och köp hem ett par nya klämmor (typ 20 :- styck på micro). Lycka till.

Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 20 mar 2007 21:17 Svara med citat
hur ser ditt vatten ut?
är där en oljehinna?
Ryker bilen ovanligt mycket oavsett varm/kall motor?

mk2 vr6
Prexos
Tis 20 mar 2007 21:35 Svara med citat
Tack för alla snabba svar Smile

Bilen ryker inget, det är det som också är lite konstigt, brukar ju kunna vara vit rök när packningen gått (vattnet förångas i cylindern).

Vattnet har jag inte hunnit kollat då det försvinner men ska fylla på imorgon och kolla det när jag kört en bit.

har även kollar kompet på cylindrarna. och det är okej.
cylinder 1 =11,5 bar
cylinder 2 =11,5 bar
cylinder 3 =10,5 bar
cylinder 4 =11,0 bar

Har även nämna att jag tagit bort ventilkåpan och kollat och skummet sitter bara i ventilkåpan, inget synligt neråt och inget under plastkåpan som ligger på kammen.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 21 mar 2007 0:18 Svara med citat
kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. men är det inte som ett galler vid vevhusventilationen på den kåpan? Kanske kommer in vatten/fukt där.
Men att det blir så pass geggigt känns överdrivet.
Men som sagt, kolla hur vattnet är Regular Smiley

mk2 vr6
Scrazher
Golf 2 Gti 8v Ort: Lycksele
Ons 21 mar 2007 1:58 Svara med citat
Resultaten av en trasig toppackning kan vara väldigt många. Och i ditt fall så tror jag att det är vad som har hänt. Det är helt enkelt så att den trycker ut vatten på fel ställen men nödvändigtvis så behöver det inte sprida sig direkt ner i tråget (men jag tror du ser det där förr eller senare oxå).

Själv hade jag en packning som gick sönder precis mellan 2 cylindrar, ingen olja eller vatten där den inte borde. Men betydligt mycke mindre komp på 2cylindrar.

Plocka av och se hur det ser ut, ny packning och nya bultar borde inte vara så blodigt dyrt. Köpte nyss till min kebab-räcer (bmw 318) och det gick lös på 389:- för alltihop Smile

Lycka till!

-GT60- The black Code...
http://www.garaget.org/?car=1454
Prexos
Lör 24 mar 2007 12:15 Svara med citat
Ringde VW och de tror att det kan vara kondens pga att jag kör för korta sträckor.. så nu ska jag köra någon vecka till och se om kylarvattnet försvinner igen ur behållaren.

Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
fredda84
Golf 3 VR6 Ort: Gävle
Ons 28 mar 2007 13:26 Svara med citat
Är inte grenröret bultat i katalysatorn? skruva lös där istället isåfall och låt hela grenrörsbiten sitta kvar, så gjorde jag på min 89:as CL.

Står bilen utomhus så är det mycket lättare att få en massa kondens, jag har haft lite kondens även fast jag körde lite längre sträckor, det försvann när jag fick in den i varmgarage.
Jockesoder
Ingen VW Ort: Teckomatorp
Ons 28 mar 2007 14:53 Svara med citat
fredda84 skrev:
Är inte grenröret bultat i katalysatorn?

nej nej, 2 klämmor som håller en skarv. Där är en packning emellan, en tjock grafitring.

Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Tis 08 maj 2007 22:46 Svara med citat
Låter som att bilen blandar olja och vatten,troligast en trasig toppackning.Åtgärda snarast annars blir det dyrare när bilen börjar koka och toppen får formen av en banan.
Prexos
Ons 09 maj 2007 17:50 Svara med citat
Bilen går sin sista resa imorgon, för då hämtar jag ut min nya bil...

Så om någon vill skruva så finns den en bil till salu..

Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..