|
Eli
Golf 6 1.4 tsi (160hk)-10 Ort: Kungsbacka |
Ons 19 jan 2011 9:17 |
|
Tja!
har tänkt att chip/trimma min bil men först innan jag gör detta undrar jag om det finns någon där ute som har gjort detta och om det gick bra?
hittade en gammal tråd på ett forum där det står att 1,4 tsi motorn inte klarar av att trimmas och kommer att rasa stämmer detta?.
Tacksam för svar
|
|
Eli
Golf 6 1.4 tsi (160hk)-10 Ort: Kungsbacka |
Tis 25 jan 2011 7:48 |
|
Detta forum verkar ganska dött=/
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
Tis 25 jan 2011 23:22 |
|
Knappast dött, men det är inte sååå jättemånga som har den ekonomin att dom har råd med en ny golf och det första dom sen tänker på är att chiptrimma bara för att ge dig sin recension.. känns som majoriteten av ålderssegmentet är någonstans mellan golf2- golf 4:an på detta forum, därför uteblir/dröjer nog ditt svar.
Men personligen hade jag hoppat att laborera med mjukvaran om inte det bolag du tänkt använda tar över motorgarantin och ersätter ev. motor reperationer som kan uppstå, bara ett tips. För om du har otur så sparas loggarna då dina ev. felkoder tänds och dessa skickas till generalagenten (tyskland) och ser dom att programvaran var korrupt vid haveriet= ingen garanti... Men DET är ju ditt val
MVH
|
|
Eli
Golf 6 1.4 tsi (160hk)-10 Ort: Kungsbacka |
Ons 26 jan 2011 9:19 |
|
Tack för ditt svar ska genast kolla upp det
Mvh
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Ons 26 jan 2011 10:27 |
|
Ett vanligt haveriorsak på dessa motorer, är att kamkedjan töjer sig vid förlängt oljebytesintervall (3000mil istället för 1500mil) och kuggar över,
samma kamkedja återfinns även på Golf 1,4 Fsi och 1,6 Fsi och polo 1,4Fsi med samma problematik
byt oljan vart 1500mil så är dessa problem bortsopade En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Eli
Golf 6 1.4 tsi (160hk)-10 Ort: Kungsbacka |
Fre 28 jan 2011 11:44 |
|
Gäller detta ändas när man har trimmat/chippat eller är det orginal?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
Fre 28 jan 2011 20:33 |
|
Jo men audi/vw har inte något oil-sludge problem, oil-sludge är ju en seg äcklig smörja som du ser på korten på länken du bifogade, problemet med våra bilar är koks, alltså att oljan bränns fast pga hög värme och därför sätter igen vissa oljetillförselhål,t.ex vissa spännare till kedjorna fast framförallt oljesilen på 1.8t motorerna. detta händer när oljan har gått länge och man har kört ganska belastat med motorn och gärna stänger av motorn utan att låta den kyla ner sig och cirkulera en stund på tomgång.
Därför har audi och vw bytt ut sina oljefilter på deras gamla rakställda 1.8t motorerna ( passat, a4,a6) till ett större som innehåller ca. 0.5 liter mer olja och den mängden håller temperaturen bättre i schack och därför minskas problemet, givetvis säger ju bilen till när det är dags för service vid 2000-2500mil nånting och DÅ ska service utföras, inte vid 3000mil bara för att folk har fått för sig detta alternativt blivit felinformerade..
Och nej, vi står inte och reparera motorer på löpande band pga detta men en o annan oljesump har vi rivit pga koks som fastnar i oljepickupen och täpper till oljetillförseln, tyvärr förstår ju inte alla kunderna detta trots att både en summer skriker, en oljelampa blinka och det står stop engine på displayen utan kör vidare ett tag och förstår inte att ett haveri har kunnat uppstå....
Nej, jag vill inte försvara vw/audi då jag anser att dom borde haft en vettig oljekylare monterad original, då hade inte detta bekymret funnits, för visst måste dom ha loggat oljetempen innan när dom byggde bilen och läst av i deras viskositet tabell vad rekomenderad olja klarar för temperaturer och åtgärdat det på direkten? men det funkar väl inte så i tyskland
Saab däremot har problem med oil-sludge,
Men nu är det fredag
Och nu ska jag oxå hämta en öl, skål på dig med a128
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
Fre 28 jan 2011 22:08 |
|
2 st 1,4 TSI med kjedjesträckning inne bara i dag problemet är la dock inte direkt bara att det är longlife 3000mils intervall som orsakar det utan har med att göra att ägarna fortsätter åka även efter service lampan tänds, men 200-300 mil över kan räcka om det vill sig illa är en av dagens bilar i verkstan bevis på då ägarn rent ut sketet i att åka in och serva i tid...inte heller för longlife utan mer för fast 1500mil/1 år. i det hela är tsi rätt trevlig maskin så sätt, men vet i fan om ja skulle ge mig på chippa så länge du har nybilsgaranti ifall, efter det skulle jag rek BSR PPC boxar, otroligt smidiga och lätta återställa samt spec för just din bil..surt äventyra nybils garantin, SVW är riktigt stränga på garantierna i dagens läge, räcker med några mils överskriden service så kan dom neka, så gäller sköta sina servicar med under garanti/goodwill tiden
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Tis 01 feb 2011 17:56 |
|
Byt olja och filter en gång/år och undvik s.k. chiptrimning, då håller dessa motorer i "evighet", skulle jag vilja påstå. Vill man ha mer krut , är det bättre att köpa en annan bil. Det är mitt enkla tips. Jag provade på 160-hk och 122:an innan jag bestämde mig och tyckte att 122 TSI räckte mer än väl. Skillnaden var inte så märkbar som jag trodde att den skulle vara, men det kan ju vara en smaksak.
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Ons 02 feb 2011 20:32 |
|
pinnen666 skrev: | Jo men audi/vw har inte något oil-sludge problem, oil-sludge är ju en seg äcklig smörja som du ser på korten på länken du bifogade, problemet med våra bilar är koks, alltså att oljan bränns fast pga hög värme och därför sätter igen vissa oljetillförselhål,t.ex vissa spännare till kedjorna fast framförallt oljesilen på 1.8t motorerna. detta händer när oljan har gått länge och man har kört ganska belastat med motorn och gärna stänger av motorn utan att låta den kyla ner sig och cirkulera en stund på tomgång.
Därför har audi och vw bytt ut sina oljefilter på deras gamla rakställda 1.8t motorerna ( passat, a4,a6) till ett större som innehåller ca. 0.5 liter mer olja och den mängden håller temperaturen bättre i schack och därför minskas problemet, givetvis säger ju bilen till när det är dags för service vid 2000-2500mil nånting och DÅ ska service utföras, inte vid 3000mil bara för att folk har fått för sig detta alternativt blivit felinformerade..
Och nej, vi står inte och reparera motorer på löpande band pga detta men en o annan oljesump har vi rivit pga koks som fastnar i oljepickupen och täpper till oljetillförseln, tyvärr förstår ju inte alla kunderna detta trots att både en summer skriker, en oljelampa blinka och det står stop engine på displayen utan kör vidare ett tag och förstår inte att ett haveri har kunnat uppstå....
Nej, jag vill inte försvara vw/audi då jag anser att dom borde haft en vettig oljekylare monterad original, då hade inte detta bekymret funnits, för visst måste dom ha loggat oljetempen innan när dom byggde bilen och läst av i deras viskositet tabell vad rekomenderad olja klarar för temperaturer och åtgärdat det på direkten? men det funkar väl inte så i tyskland
Saab däremot har problem med oil-sludge,
Men nu är det fredag
Och nu ska jag oxå hämta en öl, skål på dig med a128  |
Ha ha ha vilket härligt svar......
Det där gillade jag skarpt..
Men det som pinnen666 skriver helt sant.
Det kunde inte bli bättre skrivet än det.
Skål på dej med pinnen666.
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
Ons 02 feb 2011 21:59 |
|
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|