Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 6 1,4 TSI (160hk)-10

Eli
Golf 6 1.4 tsi (160hk)-10 Ort: Kungsbacka
Ons 19 jan 2011 9:17 Svara med citat
Tja!
har tänkt att chip/trimma min bil men först innan jag gör detta undrar jag om det finns någon där ute som har gjort detta och om det gick bra?
hittade en gammal tråd på ett forum där det står att 1,4 tsi motorn inte klarar av att trimmas och kommer att rasa stämmer detta?.
Tacksam för svar Very Happy
Eli
Tis 25 jan 2011 7:48 Svara med citat
Detta forum verkar ganska dött=/
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 25 jan 2011 23:22 Svara med citat
Knappast dött, men det är inte sååå jättemånga som har den ekonomin att dom har råd med en ny golf och det första dom sen tänker på är att chiptrimma bara för att ge dig sin recension.. känns som majoriteten av ålderssegmentet är någonstans mellan golf2- golf 4:an på detta forum, därför uteblir/dröjer nog ditt svar.

Men personligen hade jag hoppat att laborera med mjukvaran om inte det bolag du tänkt använda tar över motorgarantin och ersätter ev. motor reperationer som kan uppstå, bara ett tips. För om du har otur så sparas loggarna då dina ev. felkoder tänds och dessa skickas till generalagenten (tyskland) och ser dom att programvaran var korrupt vid haveriet= ingen garanti... Men DET är ju ditt val

MVH Smile
Eli
Ons 26 jan 2011 9:19 Svara med citat
Tack för ditt svar ska genast kolla upp det
Mvh
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 26 jan 2011 10:27 Svara med citat
Ett vanligt haveriorsak på dessa motorer, är att kamkedjan töjer sig vid förlängt oljebytesintervall (3000mil istället för 1500mil) och kuggar över,

samma kamkedja återfinns även på Golf 1,4 Fsi och 1,6 Fsi och polo 1,4Fsi med samma problematik

byt oljan vart 1500mil så är dessa problem bortsopade

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Eli
Fre 28 jan 2011 11:44 Svara med citat
Gäller detta ändas när man har trimmat/chippat eller är det orginal?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 28 jan 2011 11:56 Svara med citat
Det finns ingen bilmotor som klarar att gå 3000mil på samma olja utan att för eller senare råka ut för trubbel av något slag,

bilverkstäderna reparerar longlifeservade motorer på löpande band, ofta på maskinskadeförsäkring vid utgången garanti http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm Crying or Very sad

oljan bör bytas vart < 1500mil oavsett trim eller ej, vid evt. försäljning av bilen kan det vara av väsentlig betydelse hur ofta oljebytesservice är gjort, eftersom denna problematik på sista tiden har uppmärksammats, detta gäller inte enbart VAG/VW

men trimmar man den så ökar vridet som motorn+transmission måste klara av, kommer försäkringbolaget eller VAG på vid haveri att den är trimmad, riskerar man att få betala evt. reparation ur egen ficka Crying or Very sad

men är inte 160 kusar tillräkligt?? Cool

om man vill har några kusar extra kan man prova att köra den på E85/etanol, på min så känns det som om den får lite mera vrid runt 1200-1800 RPM, men det däller under förutsättning att lambdaregleringen är tillräkligt bred vilket den är på min Tsi140 SKÅL Laughing
pinnen666
Fre 28 jan 2011 20:33 Svara med citat
Jo men audi/vw har inte något oil-sludge problem, oil-sludge är ju en seg äcklig smörja som du ser på korten på länken du bifogade, problemet med våra bilar är koks, alltså att oljan bränns fast pga hög värme och därför sätter igen vissa oljetillförselhål,t.ex vissa spännare till kedjorna fast framförallt oljesilen på 1.8t motorerna. detta händer när oljan har gått länge och man har kört ganska belastat med motorn och gärna stänger av motorn utan att låta den kyla ner sig och cirkulera en stund på tomgång.

Därför har audi och vw bytt ut sina oljefilter på deras gamla rakställda 1.8t motorerna ( passat, a4,a6) till ett större som innehåller ca. 0.5 liter mer olja och den mängden håller temperaturen bättre i schack och därför minskas problemet, givetvis säger ju bilen till när det är dags för service vid 2000-2500mil nånting och DÅ ska service utföras, inte vid 3000mil bara för att folk har fått för sig detta alternativt blivit felinformerade..

Och nej, vi står inte och reparera motorer på löpande band pga detta men en o annan oljesump har vi rivit pga koks som fastnar i oljepickupen och täpper till oljetillförseln, tyvärr förstår ju inte alla kunderna detta trots att både en summer skriker, en oljelampa blinka och det står stop engine på displayen utan kör vidare ett tag och förstår inte att ett haveri har kunnat uppstå....

Nej, jag vill inte försvara vw/audi då jag anser att dom borde haft en vettig oljekylare monterad original, då hade inte detta bekymret funnits, för visst måste dom ha loggat oljetempen innan när dom byggde bilen och läst av i deras viskositet tabell vad rekomenderad olja klarar för temperaturer och åtgärdat det på direkten? men det funkar väl inte så i tyskland Confused

Saab däremot har problem med oil-sludge,

Men nu är det fredag

Och nu ska jag oxå hämta en öl, skål på dig med a128 Regular Smiley
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 28 jan 2011 22:08 Svara med citat
2 st 1,4 TSI med kjedjesträckning inne bara i dag Regular Smiley problemet är la dock inte direkt bara att det är longlife 3000mils intervall som orsakar det utan har med att göra att ägarna fortsätter åka även efter service lampan tänds, men 200-300 mil över kan räcka om det vill sig illa är en av dagens bilar i verkstan bevis på då ägarn rent ut sketet i att åka in och serva i tid...inte heller för longlife utan mer för fast 1500mil/1 år. i det hela är tsi rätt trevlig maskin så sätt, men vet i fan om ja skulle ge mig på chippa så länge du har nybilsgaranti ifall, efter det skulle jag rek BSR PPC boxar, otroligt smidiga och lätta återställa samt spec för just din bil..surt äventyra nybils garantin, SVW är riktigt stränga på garantierna i dagens läge, räcker med några mils överskriden service så kan dom neka, så gäller sköta sina servicar med under garanti/goodwill tiden

.....privat liv.....
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tis 01 feb 2011 17:56 Svara med citat
Byt olja och filter en gång/år och undvik s.k. chiptrimning, då håller dessa motorer i "evighet", skulle jag vilja påstå. Vill man ha mer krut , är det bättre att köpa en annan bil. Det är mitt enkla tips. Jag provade på 160-hk och 122:an innan jag bestämde mig och tyckte att 122 TSI räckte mer än väl. Skillnaden var inte så märkbar som jag trodde att den skulle vara, men det kan ju vara en smaksak.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 02 feb 2011 20:32 Svara med citat
pinnen666 skrev:
Jo men audi/vw har inte något oil-sludge problem, oil-sludge är ju en seg äcklig smörja som du ser på korten på länken du bifogade, problemet med våra bilar är koks, alltså att oljan bränns fast pga hög värme och därför sätter igen vissa oljetillförselhål,t.ex vissa spännare till kedjorna fast framförallt oljesilen på 1.8t motorerna. detta händer när oljan har gått länge och man har kört ganska belastat med motorn och gärna stänger av motorn utan att låta den kyla ner sig och cirkulera en stund på tomgång.

Därför har audi och vw bytt ut sina oljefilter på deras gamla rakställda 1.8t motorerna ( passat, a4,a6) till ett större som innehåller ca. 0.5 liter mer olja och den mängden håller temperaturen bättre i schack och därför minskas problemet, givetvis säger ju bilen till när det är dags för service vid 2000-2500mil nånting och DÅ ska service utföras, inte vid 3000mil bara för att folk har fått för sig detta alternativt blivit felinformerade..

Och nej, vi står inte och reparera motorer på löpande band pga detta men en o annan oljesump har vi rivit pga koks som fastnar i oljepickupen och täpper till oljetillförseln, tyvärr förstår ju inte alla kunderna detta trots att både en summer skriker, en oljelampa blinka och det står stop engine på displayen utan kör vidare ett tag och förstår inte att ett haveri har kunnat uppstå....

Nej, jag vill inte försvara vw/audi då jag anser att dom borde haft en vettig oljekylare monterad original, då hade inte detta bekymret funnits, för visst måste dom ha loggat oljetempen innan när dom byggde bilen och läst av i deras viskositet tabell vad rekomenderad olja klarar för temperaturer och åtgärdat det på direkten? men det funkar väl inte så i tyskland Confused

Saab däremot har problem med oil-sludge,

Men nu är det fredag

Och nu ska jag oxå hämta en öl, skål på dig med a128 Regular Smiley

Ha ha ha vilket härligt svar...... Thumbs up Thumbs up Thumbs up Thumbs up Dancing Dancing Dancing Dancing

Det där gillade jag skarpt..

Men det som pinnen666 skriver helt sant.
Det kunde inte bli bättre skrivet än det. Applause Applause Applause Applause Applause

Skål på dej med pinnen666. Dancing Dancing

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
pinnen666
Ons 02 feb 2011 21:59 Svara med citat
Thumbs up