Forum - Golf 2 (83-91) - Hur få loss ratten och torkarspaken på MK2?

graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tor 15 mar 2007 12:04 Svara med citat
Jag måste fixa min torkarspak men jag kan inte komma åt den pga att jag inte får loss ratten Brick wall
är det nån som kan förklara hur man gör?
tack på förhand Regular Smiley
Golfsnubben
Golf 2 1,6 - 92 Ort: Trelleborg
Tor 15 mar 2007 12:06 Svara med citat
Har inte plockat av ratten på en mk2, men de bör va samma tillvägagångssätt som på mk1...
Ta av kåpan för tutan, den lossnar me lite lagom våld... ska bara krängas av har jag för mig...
Där sitter sedan en mutter på styrstången som håller ratten på plats. Lossa den, brukar va 24 har jag för mig... Sen e de bara till att dra av ratten!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 15 mar 2007 12:18 Svara med citat
Golfsnubben skrev:
Har inte plockat av ratten på en mk2, men de bör va samma tillvägagångssätt som på mk1...
Ta av kåpan för tutan, den lossnar me lite lagom våld... ska bara krängas av har jag för mig...
Där sitter sedan en mutter på styrstången som håller ratten på plats. Lossa den, brukar va 24 har jag för mig... Sen e de bara till att dra av ratten!

precis så.
sen sitter spakarna med nån stjärnskruv har jag för mig. du ser hur det ska lossas när ratten är borta. Tappa inte bort brickan bara, för då glappar ratten hur hårt du än drar muttern sen.

mk2 vr6
graul
Tor 15 mar 2007 12:35 Svara med citat
Jag har tagit loss tutkåpan och nån metallplatta där under, men jag hittar ingen muttar till styrstången Confused
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Tor 15 mar 2007 12:43 Svara med citat
bara att fortsätta längre in .. den sitter där nånstans..

mvh

Speed kills drive volvo and live for ever.
graul
Tor 15 mar 2007 12:45 Svara med citat
okej jag får gå ut och prova lite då Regular Smiley
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 15 mar 2007 14:06 Svara med citat
sitter väl ~10cm ner +-

mk2 vr6
Jockesoder
Ingen VW Ort: Teckomatorp
Tor 15 mar 2007 14:44 Svara med citat
Är de samma ratt som på GTi, manhattan, passat osv. så är de bara p dra upp tutan o sen en plastbit som håller fast tutan o sen ska den vara där Smile

Söderstjerna - Jag är för ett självständigt Skåne!
graul
Tor 15 mar 2007 17:08 Svara med citat
okej nu har jag lyckats få loss ratten men har stött på problem.
jag har tagit loss blinkers spaken men kan inte få loss mer efter det Sad
det sitter nån platta(?) och sen sitter spolarspaken men jag kan inte få loss plattan.
är det nån som vet hur man ska göra.

sen har jag ett problem till, när jag drar i blinkersspaken för att sätta igång helljuset så fjädrar det inte tillbaks även om jag bara har på halvljus Confused ganska så jobbigt..
tack för svaren Regular Smiley
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv
Tor 15 mar 2007 17:27 Svara med citat
kan du inte ta någon bild så vi ser jag har plockat bort hela rattstången och hela skitet på min så jag vet ungefär
graul
Tor 15 mar 2007 17:35 Svara med citat
jag har ju tyvärr ingen kamera just nu.
min dator krashade så nu sitter jag på en gammal dator som inte vill fingera ihop med kameran Sad
det är också därför min projekttråd inte är uppdaterad för er som undrar.

men iaf, jag kan försöka guida dej om du vill Regular Smiley
först tar jag loss ratten
tar bort nån platta som sitter med tre skruvar, dom är ca 5 cm långa.
sen tar jag bort bllinkersspaken och sen sitter jag fast Sad

snällaförsök att hjälpa Pray
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 15 mar 2007 17:37 Svara med citat
lossa de skruvad du ser. förr eller senare trillar det bort Razz

mk2 vr6
graul
Tor 15 mar 2007 17:39 Svara med citat
det är det som är problemet.. typ.
det finns ju inga skruvar!! Sad

EDIT: jag hittar ingenting i haynes bok heller, bara hur man dmonterar ratten.
vita_faran
Tor 15 mar 2007 17:41 Svara med citat
när jag gjorde det så började jag med att ta bort tutan, bara slet ut den sen sitter det en mutter och bricka som jag tog bort sen får man dra av ratten (våld) Very Happy
jag har för mig att det sitter 3 eller fyra skruvar som man skruvar loss för att få av nån platta. men det med blinkersspaken att den ska fjädra tillbaka det e nog lite pilligt. mitt tips är att plocka av allt bit för bit men skriv ner var allt sitter så du inte glömmer
graul
Tor 15 mar 2007 17:43 Svara med citat
precis så långt som du skriver har jag kommit och jag kommer ihåg vart allt ska sitta.. inte så svårt men jag förstår inte riktigt hur man ska göra..

åhh vad gnällig jag verkar va Regular Smiley
vita_faran
Tor 15 mar 2007 17:45 Svara med citat
haha ingen fara har du inte den hayenes boken där står det kanske?? jag ska mecka lite med min bil imorrn jag kan kolla om det står
graul
Tor 15 mar 2007 18:19 Svara med citat
jag har boken och det står säkert men jag hittar det inte..
den är iofs på engelska men jag vet inte, näe nu måste jag gå ut och plocka ihop f*nskap.. bilen igen om jag vill komma till skolan utan att sitta på en sketen buss men det vore snällt om du kunde kolla upp det där i din bok Regular Smiley
jag har ju hela helgen på mej sen Very Happy
vita_faran
Tor 15 mar 2007 18:22 Svara med citat
haha självklart jag ska mecka med min imorgon måste byta termostaten i vattenpumpen. hoppas mitt f*nskap fungerar snart
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 15 mar 2007 18:27 Svara med citat
graul skrev:
jag har boken och det står säkert men jag hittar det inte..
den är iofs på engelska men jag vet inte, näe nu måste jag gå ut och plocka ihop f*nskap.. bilen igen om jag vill komma till skolan utan att sitta på en sketen buss men det vore snällt om du kunde kolla upp det där i din bok Regular Smiley
jag har ju hela helgen på mej sen Very Happy

hehe, varför köper du inte boken på svenska? Razz
jag hade kunnat kolla, men boken ligger tyvärr i garaget.

mk2 vr6
vita_faran
Tor 15 mar 2007 18:28 Svara med citat
haha samma här min boken ligger i bilen, har tyvärr inget garage Sad
graul
Tor 15 mar 2007 18:54 Svara med citat
jag har inte heller något garage, lagom kul på vintern.
för alla som undar så fick jag inte tillbaks ratten överhuvudtaget fast jag gjorde det 2-3 gånger innan Confused
men jag får väl prova igen imorron

btw ett litet citat från min bror som sitter bredvid och plockar verktyg till mej i bilen: "Varför är tyskar så konstiga när dom gör bilar" Very Happy

Senast ändrad Tor 15 mar 2007 18:55, ändrad totalt 1 gång
Jockesoder
Tor 15 mar 2007 18:55 Svara med citat
graul: adda jockesoder@hotmail.com jag har sprängskiss och hur man ska göra..

graul
Lör 17 mar 2007 15:04 Svara med citat
nu har jag tagit loss allting utom tändnigslåset men jag ser inte vad det skulle kunna vara för fel Sad
jag har på något skumt sätt lyckats göra så att helljuset går att ha igång utan att man trycker på knappen till vänster, om ni fattar vad jag menar.
sen så går torkarna igång när bilen är helt avstängd och jag drar i helljusspaken, lite kul men jättejobbigt efter ett tag.
sen fjädrar inte helljusspaken tillbaka när man drar i den utan man får trycka tillbaks den när man vill stänga av helljuset.

det vore jättesnällt om nån kunde säga vad jag har gjort eller om nån kan sätta en spade i bakhuvudet på mej d'oh!
Jockesoder
Lör 17 mar 2007 16:08 Svara med citat
Hade du ett relä där det stod 10 som vi snackade om? Ja kollade på min o där va en kabel direkt in på ett stift istället för relä. Kolla så det inte oxiderat, annars får du nog sticka till en skrot o köpa dom 2 spakarna/kontakterna till blinkers/helljus och torkarna. Montera ner det o sätt ihop det igen, kolla så du fått spakarna och kontakterna i rätt läge.
Stort lycka till!

graul
Sön 18 mar 2007 21:58 Svara med citat
Reläerna kollade jag men jag fattade inte riktigt vilka som var 10 och 11 Confused
jag räknade och kom fram till att dom som var näst sist och näst näst sist (denna satt det bara en liten sladd i) nederst från höger var 10 och 11 var det dom? jag bytte plats på dom men inget hände.

en annan sak, när jag tog loss ratten så lossade jag alla kontakter på baksidan (3 st) men när jag vred igång bilen utan att kontakterna satt i så gick torkarna ändå igång.. förklara det om ni kan Rolling Eyes
Jockesoder
Sön 18 mar 2007 23:13 Svara med citat
hum, jag kollade först i haynes o där va det relä. Min såg det likadant ut med den sladden som du beskriver. Kontakterna borde vara felet.. Eller om du plockar ner det igen o får i allting rätt, måste vara någon fjäder som inte kom rätt på vänsterspaken.

graul
Mån 19 mar 2007 8:18 Svara med citat
jo jag ska plocka ner det igen och kolla hur torkarspaken fjädrar, jag har lite små delar över från när jag plockade ihop det Regular Smiley
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Mån 19 mar 2007 9:28 Svara med citat
hehe kännder igen de där mle helljus spaken hade lite problem häromdagen att när man drog bak helljusspaken så gick fläkten igng Razz

Speed kills drive volvo and live for ever.
graul
Mån 19 mar 2007 13:13 Svara med citat
haha hur fixade du det då?