Forum - Golf 2 (83-91) - Hård bromsverkan bak

Skooghe
Golf 2 GTI 16v- 87 Ort: Skillingaryd
Fre 09 mar 2007 18:45 Svara med citat
Jag har en golf gti 16v -87. Det sitter nya belägg och skivor bak och fram. Bilen är sänkt och lastkännande ventil är justerad så att den inte ligger i spänn hela tiden. Den rör sig även när man bromsar så den har inte kärvat ihop. Har även luftat framsystemet så det är ingen luft i det...

Problemet är att bakhjulen låser sig långt innan framhjulen gör det. Vad kan det vara för fel?

|| Full gas, spar tid ||
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle
Sön 11 mar 2007 1:57 Svara med citat
Låter som det kan vara huvudbromscylindern.

VW GOLF GTI 16V
Skooghe
Sön 11 mar 2007 2:15 Svara med citat
Sitter det nånting som reducerar det hydrauliska trycket till bakbromsarna i den eller sitter det i den lastkännande ventilen?

|| Full gas, spar tid ||
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle
Sön 11 mar 2007 2:54 Svara med citat
Lastkännande ventilen ändrar bara bromsförhållanden när du får tyngre last i bilen, så den ska det inte kunna vara. Mvh

VW GOLF GTI 16V
Skooghe
Sön 11 mar 2007 10:39 Svara med citat
Men jag läste på ett annat forum att om man har lastkännande ventil så sitter den som ändrar bromsförhållandet i den också. Låter ju ganska logiskt på ett sätt..men jag vet inte

|| Full gas, spar tid ||
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 11 mar 2007 12:31 Svara med citat
men du har inte tänkt på att bilen väger bra mycket mer fram än bak. Så det är alltid svårt att få frambromsarna att släppa först på en golf. Iallfall på alla mina. Dem har det låst bak före innan fram.

Inte aktiv längre.
Skooghe
Sön 11 mar 2007 12:32 Svara med citat
Ja, det är klart. Men jag behöver knappt nudda bromspedalen innan bakhjulen låser sig. Och så ska det väl ändå inte vara

|| Full gas, spar tid ||
Smurfen
Sön 11 mar 2007 13:23 Svara med citat
onej. det skall det inte. hur är det justerat.

fast det känns inte som det är felet heller.
tanken var på om det är justerat så att kolven ligger mot bak men ligger långt ifrån fram att det blev nått. Så betedde sig mina bromsar när handbromsen inte gick tillbaka. Men jag har ingen aning. Bara massa tankar.

Inte aktiv längre.
Skooghe
Sön 11 mar 2007 14:24 Svara med citat
Skulle kanske kunna vara att handbromsen inte går tillbaka. Vad gjorde du för att få den att gå tillbaka?

|| Full gas, spar tid ||
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 11 mar 2007 14:31 Svara med citat
släpp lite på den och se om det gör skillnad. sitter väl skruvar till vajrarna under kåpan för spaken

mk2 vr6
Smurfen
Sön 11 mar 2007 15:38 Svara med citat
beror ju på om det kärvar i oken eller óm det är för spännt.

Inte aktiv längre.
fredda84
Golf 3 VR6 Ort: Gävle
Mån 12 mar 2007 3:43 Svara med citat
abris skrev:
Lastkännande ventilen ändrar bara bromsförhållanden när du får tyngre last i bilen, så den ska det inte kunna vara. Mvh

Stämmer väl inte riktigt det där, när man bromsar så skjuts tyngden över på framdäcken och bakdelen blir lätt och åker upp och då stryper lastavkänningsventilen till bakbromsarna och fortsatt ökat tryck blir endast hårdare bromsning på framdäcken. Tyngre last innebär ju bara att du måste bromsa hårdare innan bakdelen vill upp.

Inget svar på frågan i denna tråd men det kändes vilseledande att läsa abris inlägg.
Skooghe
Ons 21 mar 2007 17:26 Svara med citat
Om det skulle vara så att det kärvar i oken, är det en renovering av bromsoken som behövs då? Eller går det bara smörja upp på nåt sätt?

|| Full gas, spar tid ||
Smurfen
Ons 21 mar 2007 22:25 Svara med citat
Skooghe skrev:
Om det skulle vara så att det kärvar i oken, är det en renovering av bromsoken som behövs då? Eller går det bara smörja upp på nåt sätt?

Beror ju på hur de ser ut.
Så det är en svår fråga. Men uppsmörjning är nog oftast endast det som behövs.

Inte aktiv längre.
Skooghe
Ons 21 mar 2007 22:45 Svara med citat
Är det kolven man smörjer upp då? Eller måste man ta isär det på nåt sätt?

|| Full gas, spar tid ||