Jag har en golf gti 16v -87. Det sitter nya belägg och skivor bak och fram. Bilen är sänkt och lastkännande ventil är justerad så att den inte ligger i spänn hela tiden. Den rör sig även när man bromsar så den har inte kärvat ihop. Har även luftat framsystemet så det är ingen luft i det...
Problemet är att bakhjulen låser sig långt innan framhjulen gör det. Vad kan det vara för fel?
Men jag läste på ett annat forum att om man har lastkännande ventil så sitter den som ändrar bromsförhållandet i den också. Låter ju ganska logiskt på ett sätt..men jag vet inte
|| Full gas, spar tid ||
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 11 mar 2007 12:31
men du har inte tänkt på att bilen väger bra mycket mer fram än bak. Så det är alltid svårt att få frambromsarna att släppa först på en golf. Iallfall på alla mina. Dem har det låst bak före innan fram.
Ja, det är klart. Men jag behöver knappt nudda bromspedalen innan bakhjulen låser sig. Och så ska det väl ändå inte vara
|| Full gas, spar tid ||
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 11 mar 2007 13:23
onej. det skall det inte. hur är det justerat.
fast det känns inte som det är felet heller.
tanken var på om det är justerat så att kolven ligger mot bak men ligger långt ifrån fram att det blev nått. Så betedde sig mina bromsar när handbromsen inte gick tillbaka. Men jag har ingen aning. Bara massa tankar.
Lastkännande ventilen ändrar bara bromsförhållanden när du får tyngre last i bilen, så den ska det inte kunna vara. Mvh
Stämmer väl inte riktigt det där, när man bromsar så skjuts tyngden över på framdäcken och bakdelen blir lätt och åker upp och då stryper lastavkänningsventilen till bakbromsarna och fortsatt ökat tryck blir endast hårdare bromsning på framdäcken. Tyngre last innebär ju bara att du måste bromsa hårdare innan bakdelen vill upp.
Inget svar på frågan i denna tråd men det kändes vilseledande att läsa abris inlägg.