Forum - Golf 2 (83-91) - Vilken motor har jag?

Cissi
Ingen VW
Sön 13 maj 2007 20:11 Svara med citat
Jag har en GolfII från -90, import fr Tyskland (madison), att den är på 66 kw har jag för mig, 1.8 ej chock, vilken beteckning på motorn har jag?
Kan inte söka på regnr på typ mekonomen. Ska byta tändstift bla.
Tacksam för svar.
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Sön 13 maj 2007 22:18 Svara med citat
Vad jag fått fram så heter 1,8 motorn GX fram till 1987 och HV efter 1987 så din motor bör heta HV.Kolla efter en klisterlapp på bakre väggen i bagaget där bör alla uppgifter om bilen stå.
Kan oxå sitta en liten plåtskylt i motorrummet på passagerarsidan nästan uppe vid vindrutans nederkant,titta där.

Motorkoden bör även finnas graverat någonstans på motorn men vart vet jag inte har ingen erfarenhet av dessa motorer.
Cissi
Ingen VW
Sön 13 maj 2007 23:06 Svara med citat
Okej då ska jag ta och kolla det. Tack för hjälpen
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Mån 14 maj 2007 12:51 Svara med citat
Har undersökt lite till och tydligen finns det golfar av din årsmodell med en motor som heter RP och denna motor användes tydligen i passater av samma årsmodell.Lite typiskt vw att ha flera olika motormodeller som e ganska snarlika och som överlappar varandra.Vet att det finns bilar av samma årsmodell med samma effekt men av olika motortyp,antar att de tömde på lagret av gamla motorer innan de plockade i nya med mindre uppdateringar.

Själv har jag en motor som heter PL och det är en 16v motor med katalysator,har sett andra PL motorer som tex har andra fästen för generator och annat trots att det ska vara snarlika motorer av samma årsmodell.
Fördelen med vw motorer är att mkt är som lego dvs delar från olika bilar passar med varandra pga att många uppdateringar och modifieringar är ganska små från år till år.
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 14 maj 2007 16:20 Svara med citat
har du förgasare? då e de garanterat en RP.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Tis 15 maj 2007 13:13 Svara med citat
Men va utan choke, alla förgasarmotorer hade väl choke?
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 15 maj 2007 14:39 Svara med citat
jag har förgasare utan choke, eller det ärju automatchoke så..
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Tis 15 maj 2007 21:53 Svara med citat
Har du nått förgasaraktigt bakom motorn på insuget, så är det en RP.

Har du flera slangar som går från motorn till en klump bakom höger framlyse, så är det en GX.
Cissi
Ingen VW
Ons 16 maj 2007 8:15 Svara med citat
Då är det en RP jag har har ingen klump bakom höger framlyse. Bytte ett gummi jag fick med bilen bakom motorn. Blev bara visade var det skulle sitta.

Tack för hjälpen