Forum - Golf 6 (09-13) - DSG eller 5-vxl bluemotion technology

hari
Ingen VW Ort: Nynäshamn
Tis 08 mar 2011 23:11 Svara med citat
Håller på att köpa en ny golf, men är lite tveksam mellan 5-vxl och DSG7? Har 6mil till jobbet i motorvägsfart (110-120). Någon erfarenhet eller rekommendation? Skiljer sig förbrukning på dessa växellådor i 110km/h?
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Ons 09 mar 2011 21:41 Svara med citat
Det kanske inte skiljer så mycket i bränsleförbrukning. Jag har en Golf Bluemotion-08 och då fanns det bara manuell låda, kan vara lite lätt att få kärring-stopp, har fått det flera gånger, motorn är så snålt ställd för att gå snålt så det minsta man släpper upp kopplingen för snabbt så dör motorn. Kan vara bättre med nya 1,6 liters dieseln istället för den gamla 1,9 som jag har. Det enda som jag tycker är fördel med DSG7 är mjukare körning, att snabbare få start när man står stilla. Min far har en Passat TDI DSG6-07 och jag tycker den är en fröjd att köra, växlar snabbt och utan ryck hur mycket man än trycker på gasen.
Hade jag beställt ny bil idag så hade jag valt DSG7 men det är min åsikt.
Har du testkört båda varianterna av lådor?
Om jag kör min bil på motorväg, kör jag i 120 så varvar motorn 2000 varv, är mycket lägre än min fars Passat DSG, tror den varvar 2300.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig på traven.
Håkan

Bluemotion
hari
Ons 09 mar 2011 23:22 Svara med citat
Tack Håkan. Dem hade inte nån av bluemotion som jag kunde prova. Kanske jag ska ringa lite runt o kolla. Någon som har DSG7 eller manuela golf6 BM kanske kan svara hur många varv är det vid 120km/h i sjuan respektive feman.... Det som förvirade mig är att i fakta står det att DSG drar mer på landsvägen men mindre i stadstrafiken. . Fast det står också att max hastighet är 190 med båda det skulle betyda att det är samma utväxling i femman som i dsg sjuan.?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 10 mar 2011 0:12 Svara med citat
Ja tycker att DSG7 e grym, växlar utan anmärkning och låter dig köra på riktigt låga varv i höga hastigheter, jämnfört mot en manuell 5 alt 6 växlad låda

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
hari
Fre 11 mar 2011 16:22 Svara med citat
Igår fick jag låna en över natten. Golf 1,6 bluemotion tech. dsg7 och åkte Stockholm-Nynäs. DSG7 - fantastisk växellåda. Känsla o styrning är inte så exact som i Focus eller Peugeot, och lite för hård men det visste man i förväg. Direkt efter Farsta nollade jag förbrukningen och satte farthållare på 110. Sjunde växel och varvtalet vissade 2000 varv vid 110. I Nynäshamn snittet var på 0,63l/mil. Jag körde 110 hela vägen. Enligt min smak för mycket. Samtidigt tyckte jag att det var lite för mycket motvind igår men i morse var det samma sak: 0,62l/mil fram till globen….(Först värmde jag upp bilen med ett varv, nollade förbrukning och körde 109km/h från Nynäs till Farsta) Bilen har gått 1470mil så den är inkörd. Så DSG7 är inget för mig jag hoppades på förbrukningen under 0,5. Glöm inte att det är dator, verkliga förbrukning brukar vara högre. Hörde att manuella 5-vxl är snålare så jag försöker hitta en sådan att prova, acceptans gräns för mig är 0,5l/mil i normal motorvägsfart. Kanske jag förväntade mig för mycket?
Hookan
Fre 11 mar 2011 17:13 Svara med citat
Det var lite väl mycke förbrukning tycker jag också med DSG7men jag har inte provkört en sådan bil ännu. Har testat Golf 1,6 Bluemotion när den kom, var lite tystare men hade bara gått 500 mil och 1,4 TSI 122 med DSG7, den var riktigt fin att köra med den lådan.
Min bil blev riktigt bra i förbrukning och kraft efter 2000 mil, det tar lite längre tid att köra in en diesel motor tydligen.
Körde från Strömstad där jag bor till Stockholm över en helg, ca 108 mil och när jag tankade efter 15 mil till så hade bilden dragit 0,42 med kallstart och lite småkörning på slutet när jag kommit hem.

Bluemotion
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Fre 11 mar 2011 21:47 Svara med citat
Hookan skrev:
Det var lite väl mycke förbrukning tycker jag också med DSG7men jag har inte provkört en sådan bil ännu. Har testat Golf 1,6 Bluemotion när den kom, var lite tystare men hade bara gått 500 mil och 1,4 TSI 122 med DSG7, den var riktigt fin att köra med den lådan.
Min bil blev riktigt bra i förbrukning och kraft efter 2000 mil, det tar lite längre tid att köra in en diesel motor tydligen.
Körde från Strömstad där jag bor till Stockholm över en helg, ca 108 mil och när jag tankade efter 15 mil till så hade bilden dragit 0,42 med kallstart och lite småkörning på slutet när jag kommit hem.

Nu när vi ändå snackar förbrukning på din golf så har jag en fråga. Jag har exakt samma modell som dig. Körde härom veckan långkörning, motorväg, landsväg och stad lite blandat, kom då ner på en förbrukning på 0,44. Körde dagen efter samma sträcka men ökade alla hastigheter med 10km/h, fick då 0,48. Jag har en blandad körning de senaste 400milen på 0,52l/mil. Vad kör du din på vardagligt? dvs. inte långkörningar.
G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå
Lör 12 mar 2011 13:29 Svara med citat
Köpte en ny TDI 105 DSG7 med start stop i södra Sverige för ett par veckor sedan. Körde upp den till Norrland i med dubbfria vinterdäck, mestadels landsvägskörning (snurrade lite i Stockholm också) och efter 104,8 mil tankade jag första gången och fick i 50,5 liter. Förbrukning alltså 0,481. Helt fantastisk i en alldeles ny motor och en växellåda som är värt varenda krona. Har tidigare haft BMW med steptroniclåda (5vxl) som växlade otroligt bra men den här är ännu skönare. Förvånansvärt pigg trots endast 105 hkr.
Hookan
Lör 12 mar 2011 18:45 Svara med citat
Jag pendlar 2 mil till mitt jobb och nu på vintern så ligger jag på strax under 0,5 liter/mil med dubbfria vinterdäck, på sommaren o,45. För lite över 1 år sedan så har jag satt in en TDI-pluggin som trimmar upp motorn lite mer från Dieselkraft men det går inte att köra med full effekt, då drar det för mycket bränsle. Har satt den på det tredje lägsta höjningen, då får jag bättre vrid på låga varv och mera lättkörd bil utan att höja förbrukningen.

Bluemotion
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm
Sön 13 mar 2011 7:51 Svara med citat
Instämmer med G10! Har visserligen bara hunnit med 45 mil - nästan allt stadskörning och en förbrukning på 0,5! Ser fram mot första rejäla långkörningen. Bilen känns mycket välbyggd, stabil väghållning och förvånansvärt pigg motor/låda. Fick också lära mig av VW att bilen "lär sig". DSG-lådans dator läser in ditt körsätt.
Jocke87
Golf 6 BMT 105 DSG7 Ort: Falkenberg
Tor 24 mar 2011 21:59 Svara med citat
Åh detta låter så great =D har precis beställt min Golf TDI BMT DSG7! Kör nu en svärmors volvo v40 som inte varit servad på 10.000 mil Razz (gått 34100) nuvarande förbrukning 1.1 liter milen! Nu måste jag bara vänta till augusti innan jag får den Very Happy kommer bli nice och detta jag läst här gör mig så jävla glad Razz hihi
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 25 mar 2011 1:50 Svara med citat
Jocke87 skrev:
Åh detta låter så great =D har precis beställt min Golf TDI BMT DSG7! Kör nu en svärmors volvo v40 som inte varit servad på 10.000 mil Razz (gått 34100) nuvarande förbrukning 1.1 liter milen! Nu måste jag bara vänta till augusti innan jag får den Very Happy kommer bli nice och detta jag läst här gör mig så jävla glad Razz hihi

Om din bil rullar fram till du får din nya UTAN en service så tar ja av hatten o bugar för din V40

Dancing

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
InteBengt
Golf 6 TSI122 -10 Ort: Upplands-Väsby
Fre 25 mar 2011 14:00 Svara med citat
Nu vet jag inte hur den 5-växlade till dieseln är, men jag hoppas verkligen att den är bättre än den 6-växlade som är till bensinmotorn, för den 6-växlade manuella är totalt kass.

Det är alldeles för ofta man känner att den inte går i helt - man drar ut den i friläge och trycker in den igen - nähä det gick inte nu heller, lägger i en annan växel och lägger in den igen då - ja nu gick det!

Sjukt irriterande Thumbs down

(Kanske ska tillägga att detta är vid stillastående, om bilen är i rörelse när växellådan börjar muppa sig så räcker det med att fortsätta trycka en liten stund till så hoppar växeln i efter någon sekund.)
Jocke87
Fre 25 mar 2011 18:36 Svara med citat
InteBengt skrev:
Nu vet jag inte hur den 5-växlade till dieseln är, men jag hoppas verkligen att den är bättre än den 6-växlade som är till bensinmotorn, för den 6-växlade manuella är totalt kass.

Det är alldeles för ofta man känner att den inte går i helt - man drar ut den i friläge och trycker in den igen - nähä det gick inte nu heller, lägger i en annan växel och lägger in den igen då - ja nu gick det!

Sjukt irriterande Thumbs down

(Kanske ska tillägga att detta är vid stillastående, om bilen är i rörelse när växellådan börjar muppa sig så räcker det
med att fortsätta trycka en liten stund till så hoppar växeln i efter någon sekund.)

Haha ska besiktiga den nästa vecka Razz får se hur det går Very Happy
En sjuk fakta:
Det är billigare för mig som 24åring att köpa en splajsans ny bil än en begagnad (tex 2007) :S
marcusjj
Fre 25 mar 2011 21:28 Svara med citat
Jocke87 skrev:
Haha ska besiktiga den nästa vecka Razz får se hur det går Very Happy
En sjuk fakta:
Det är billigare för mig som 24åring att köpa en splajsans ny bil än en begagnad (tex 2007) :S

Pga. försäkringskostnaden?

Min vagnsskade går ut till sommaren. betalar idag 5600kr halvförsäkring. Nu till hel går den upp till 8600kr Sad. Jag är 24 också.
Jocke87
Fre 25 mar 2011 21:32 Svara med citat
Min halvförsäkring kostar 3800 på länsförsäkringar men då är jag förmånskund och får 10% rabatt... Men ändå mycket pengar för en liten bil...;S vilket försäkringsbolag har du?
hari
Mån 04 apr 2011 12:52 Svara med citat
Jag beställde en 5-vxl BM technology, leverans augusti. Hoppas att det är bra köp. Lite dålig respons här i forum, kanske det är inte så många som leser den men hoppas att det blir bättre i framtiden
marcusjj
Mån 04 apr 2011 12:58 Svara med citat
Jocke87 skrev:
Min halvförsäkring kostar 3800 på länsförsäkringar men då är jag förmånskund och får 10% rabatt... Men ändå mycket pengar för en liten bil...;S vilket försäkringsbolag har du?

Har Dina försäkringar nu. Har kollat med länsförsäkringar samt trygg-hansa, och det blir lika dyrt hos dem båda. Jag har körsträcka >2500mil om året, det är nog därför den blir lite dyrare.
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Tis 05 apr 2011 1:09 Svara med citat
Very Happy Jag har precis beställt en manuell tdi bmt (17v leverans Crying or Very sad ) .

DSG:n passar bättre i besinaren, har prövat både och i mina diesel-bilar dom sista 10 åren.

Manuell med gott vrid är min melodi . Thumbs up
Jocke87
Ons 06 apr 2011 19:05 Svara med citat
devils_own skrev:
Very Happy Jag har precis beställt en manuell tdi bmt (17v leverans Crying or Very sad ) .

DSG:n passar bättre i besinaren, har prövat både och i mina diesel-bilar dom sista 10 åren.

Manuell med gott vrid är min melodi . Thumbs up

Jag har iofs inte provat en enda golf, har bara köpt den Regular Smiley får väl begära en provkörning då hehe
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Sön 10 apr 2011 21:38 Svara med citat
Jocke87 skrev:
Jag har iofs inte provat en enda golf, har bara köpt den Regular Smiley får väl begära en provkörning då hehe

Drool Jag har köpt min i Falkenberg , bara att åka in och pröva.

Edit:
Brick wall Glömde skriva att jag inte prövade någon golf där, bara vandrade in och beställde en .

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.

Senast ändrad Lör 16 apr 2011 18:19, ändrad totalt 1 gång
Jocke87
Mån 11 apr 2011 17:23 Svara med citat
Ohrly Very Happy köpte min där med hehe... får väl göra de nån dag Wink