palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken |
| Sön 01 apr 2007 21:24 |
|
jag tokkörde min gti 8v i 190km/h igår kväll när jag skulle skjutsa några kompisar.
när jag va framme och kopplade ur så dog bilen. den gick inte att starta med nyckel och fick då knuffas igång.. från de så kunna jag inte släppa gasen för då skulle den dö..
idag har jag ställt upp tomgången så jag kan släppa gasen, men nu är problemet de att den är svårstartad.. den tuggar på startmotorn i ca: 30sec sen stratar den..
någon som vet vad de kan vara för fel ? har haft bilen i 3 dagar och inte så roligt att börja såhär..
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 01 apr 2007 21:26 |
|
inte så smart att börja med att dra upp bilen i 190 km/h heller innan du vet hur motorn är osv.
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men stå inte och dra runt startmotorn i 30 sek. då håller den inte länge
|
|
palovaara
| Sön 01 apr 2007 21:31 |
|
har åkt på en läxa och lärt mig en sak nu..
kan det vara så att stiften börjar ta slut eller något annat inom tändning?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 01 apr 2007 21:32 |
|
kan vara. soppa pumpen går på tändning eller?
(den hörs väl när den startar)
|
|
palovaara
| Sön 01 apr 2007 21:35 |
|
| de ska jag ta reda på.. kan det vara så att den itne frå soppa förns bilen är igång?
|
|
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla |
| Sön 01 apr 2007 21:41 |
|
kan vara tvärt om med att den pumpar in för mycke och stiften..och därför måste du ställa upp tändningen så de orkar med att antända all soppa. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
palovaara
| Sön 01 apr 2007 21:43 |
|
| hur kollar jag om den får för mycket eller om den går på tändningen då? hur vet man när det är dax för nya stift?
|
|
Prexos
| Sön 01 apr 2007 21:50 |
|
skruva ur stiftet och kolla på dem .. vet du inte dess skick... byt.. det är ju ingen kostnad
Om soppapumpen går på tändningen så hör du ett surrande ljud från bakre delen av bilen i någon sekund när du slår på tändningen. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
palovaara
| Sön 01 apr 2007 21:52 |
|
sant de med stiften..
vart sitter soppa pumpen så man lyssnar på rätt ställe? om den nu får för mycket, hur gör jag åt tändningen då?
|
|
Prexos
| Sön 01 apr 2007 22:02 |
|
Om den ger för mycket så skulle jag tro att det är dess styrning som är paj eller flottören som hängt sig.. måste erkänna att soppa pumpar inte är min grej. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle |
| Sön 01 apr 2007 22:03 |
|
| Soppa pumpen ska du höra även om du sitter i förar stolen.
|
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Sön 01 apr 2007 22:03 |
|
| under bagaget, på passagerar sidan..
|
|
palovaara
| Sön 01 apr 2007 22:27 |
|
| okej, inget jag kommer ihåg nu att jag hört. men får ta en koll på det i morgon..
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 01 apr 2007 23:38 |
|
| Den hörs väl. så den ska du höra utan problem.
|
|
Scrazher
Golf 2 Gti 8v Ort: Lycksele |
| Mån 02 apr 2007 2:00 |
|
om inte pumpen skulle gå så kolla pump-relät.
Men sen kanske det är idé med ett komptest?
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
| Mån 02 apr 2007 2:34 |
|
| hur gör man ett komptest? för då ser man väl med om topppackning är kass??
|
|
Prexos
| Mån 02 apr 2007 17:59 |
|
| jöns skrev: | | hur gör man ett komptest? för då ser man väl med om topppackning är kass?? |
Genom att köpa en sådan här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82427 och skruva in istället för ett tändstift och sedan testa genom att köra några varv på startmotorn.
Ligger kompet under 10bar så är ringarna slut.. alt. packningen kass.
11- 11,5 bar ligger mina på. (vilket är okej men kan vara bättre)
Kom ihåg att tkopla loss fördelarlocket så inte motorn startar när du håller på och testar.. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv |
| Mån 02 apr 2007 20:34 |
|
| kan man inte bara plocka ut alla tändstift, då startar väll inte motorn?
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
| Mån 02 apr 2007 23:29 |
|
det räcker väl att plocka ut den som inte går till något stift. eller man måste dra alla kablar? vilket inte är så jobbigt igentligen, då man måste ändå ha bort dem när man skruvar bort stiften.... men det ska jag kolla.
jag anar att min packning är slut, och sen har den börjat gå dåligt med. starar itne så bra kall heller.
jag testar.
tack
|
|
palovaara
| Tis 03 apr 2007 10:12 |
|
| om den nu visar under 10, vad ska jag göra åt saken då?
|
|
T_A_G
| Tis 03 apr 2007 10:28 |
|
| Bara alla visar någorlunda lika, skiljer de mer än 2 kilo så BÖR du nog byta topp packning.. Knakse tillockmed plana toppen..
|
|
palovaara
| Tis 03 apr 2007 11:09 |
|
| okej, jag tänkte på soppa pumpen om det är hål i någon sland eller nå att den inte får bensin när den ska starta, tänkte kolla de när jag kommer hem, vart sitter soppa pumpen ? ska den gå på tändningen på en gti 87a 8v ?
|
|
T_A_G
| Tis 03 apr 2007 11:33 |
|
| Det står högre upp vart den sitter.. Varje gång du drar på tänningen så går den i ca 1,5 sec..
|
|
Prexos
| Tis 03 apr 2007 17:38 |
|
har du under 10 bar är det nog dax att kolla packningen och kolvringarna. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|