Matsa
Golf 2 TD -91 Ort: Vimmerby |
| Sön 11 mar 2007 20:32 |
|
Har ett mystiskt problem med min Golf 2:a diesel 91:a
Allt började för någon månad sen när jag skulle iväg till plugget, precis när jag startade bilen sprack en av slangarna i kylsystemet som går till termostaten. Jaha tänkte jag, inget stort problem bara att byta. Men nähe...
Nu började bilen istället skjuta ut vattnet ur expansionskärlet eller vad det heter. O då ska de väl va topplockspackningen, så då bytte jag den. Det blev bättre o vattnet stannade kvar i kylsysemet, men den blev fortfarande för varm.
Så då tog jag ur termostaten o då försvann värmen i bilen men det gick att köra med den.
Men när jag kört utan termostat i några dagar så skulle jag tvätta bilen, o vips när jag hade gjort det så började bilen bli varm, den steg snabbt kokningsninvå
Då satte jag dit en ny termostat, men bilen blir fortfarande för varm o kokar...
Idag har jag haft loss vattenpumpen men den verkar va i väldigt bra skick.
Någon som har en aning om vad jag kan göra?
|
|
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö |
| Sön 11 mar 2007 20:36 |
|
går fläkten? Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
|
|
Henka
Golf 2 1986, 1.6lit Ort: Norrköping |
| Mån 12 mar 2007 16:07 |
|
Händer det "fort"? Eller bara efter en stunds körning och vid tomgång? Isåfall är det väl fläkten som är ofunktionell...
Annars så kan det ju vara typ nån läcka nånstans och då blir det inget tryck i systemet och vattnet far inte runt som det ska... Pyser det när du (försiktigt) öppnar locket på expansionskärlet?
|
|
julekuk
Golf 2 GTI Ort: Halmstad |
| Fre 16 mar 2007 13:42 |
|
| Har nästan exakt samma problem, min fläkt går inte runt alls...hoppas du löser det för jag är sugen på att veta hur f*n du gjorde isåfall!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Fre 16 mar 2007 18:16 |
|
| spola igenom kylen. hjälpte för mig. sen om inte fläkten går så testa att koppla 12v direkt på den. så kan man ju utesluta att fläktmotorn är trasig/inte trasig
|
|
julekuk
Golf 2 GTI Ort: Halmstad |
| Tis 20 mar 2007 12:48 |
|
| Spola igenom kylaren tills det rinner rent vatten ur den, byt slangarna(de är inte dyra) och testa igen. Om det fortfarande blir för varmt är det antingen kylfläkten som inte fungerar som den ska eller så är det tempgivaren som är trasig...finns ju fler grejer men testa dessa först, det är ganska lätt.
|
|
Matsa
| Lör 07 apr 2007 10:38 |
|
Det är fixat nu, fläkten funkade, men inte som den skulle. Fixade så att jag har en liten stömbrytare inne i bilen så att jag kan slå på o av den är jag vill, o det hjälper
|
|
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla |
|
Matsa
|