Forum - Golf 2 (83-91) - Hur länge kan min MK2 leva?

skallman
Golf 2 1.8i CL-89 Ort: Stockholm
Lör 13 jan 2007 20:18 Svara med citat
Hej

Har nyligen kommit över en MK2 1.8 CL/GL (vet ej) -89, den är välvårdad och haft 3 ägare, enbart generatorn som börjar låta nu, annars är allt reko, inte haft några anmärkningar förrens senaste besiktining, va bromsrör och något mer som behövdes åtgärdas.

Nu till min fråga, bilen har gått 25k mil, motorn har aldrig plockats ner eller något sådant, hur länge till kan bilen hålla, ca?

Inga avancerade reperationer kommer att göras på bilen, jag kommer bara serva den som vanligt själv i fortsättningen.

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Golf 2 (83-91)
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 13 jan 2007 20:32 Svara med citat
Med ordentlig service så kommer den hålla i evighet. Finns inga stora slitdelar som trillar sönde. Bara att tuta och köra. Pajjar nått är det enkelt och billigt att laga.

Inte aktiv längre.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 13 jan 2007 23:17 Svara med citat
såvida inte lådan ger upp.
inga vinande ljud i växellådan?
femmans växel funkar fint?

Välkommen till vwgolf Smile

mk2 vr6
skallman
Golf 2 1.8i CL-89 Ort: Stockholm
Sön 14 jan 2007 15:11 Svara med citat
Lådan fungerar fint fint, alla växlar, även femmans.

Ska sammla mod och i sommar köra ner den till familj i frankrike, hoppas den håller Smile

Tack tack!
Syncmaster
VW Jetta Lowtech Ort: Malmö
Fre 19 jan 2007 17:53 Svara med citat
hur långt är ett snöre? det beror ju helt och hållet på hur du kör, hur du sköter den, kallstarter osv. en omöjlig fråga att svara på. ta bara hand om den och ta problemen efter hand de kommer. det krävs ju dock inte så mycket för att komma upp i bilen värde när det gäller reprationer på gamla bilar.

Jetta mk2 -91
Lassesand
Golf 3 1.8 GL -92 Ort: Kristianstad
Lör 03 feb 2007 16:05 Svara med citat
Fixa generatorn. det ska gå att ta isär den och byta lager. Såg det i Haynes v-handbok. Eller köp en bra på skroten.
Byt olja regelbundet och byt kamrem innan du kör till Frankrike. Ganska lätt jobb och billiga delar på BILTEMA. Remmen ska bytas var 6000 mil enligt handboken. Verkar överdrivet men man vet aldrig...
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Mån 09 apr 2007 12:44 Svara med citat
Om du nu håller efter servicen som du säger och framförallt håller rosten i schack så kan du nog räkna med många relativt problemfria år med den. 35 000 mil bör du nog kunna komma upp i. Motorerna är inte gjorda för speciellt mycket mer men klart att det finns tillfälligheter.
Sköt om den! Smile
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne
Mån 09 apr 2007 15:36 Svara med citat
Min 90a GL har i dagsläget gått strax över 40600 mil utan större problem, men den är välservad.
Men köp inte prylarna på Biltema, serviceprylar kostar inte speciellt mycket någonstans.
Din Golf är värd det bästa, då håller den!

Golf är inget spel, det är en leksak.
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla
Mån 09 apr 2007 19:20 Svara med citat
Hellracer skrev:
Min 90a GL har i dagsläget gått strax över 40600 mil utan större problem, men den är välservad.
Men köp inte prylarna på Biltema, serviceprylar kostar inte speciellt mycket någonstans.
Din Golf är värd det bästa, då håller den!

Och vad säger att Biltemas saker är sämre?.. om du nu vill veta så är många saker som biltema säljer till de tyska bilarna exakt samma som orginaldelarna, de tillverkas av samma företag i många fall. (men kom ihåg detta gäller inte allt)

Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..