Forum - Golf 2 (83-91) - Verktyg för att lossa stötdämpare på MK2?

aspen
Golf 1 -82 Ort: Kil
Mån 05 feb 2007 19:08 Svara med citat
är det någon som vet var jag kan få tag i verktyg till att ta loss stötdämpare på en golf 2:a.
var på biltema och köpte alla verktyg dom hade till sånt men inget av dom passa.

hörde nyss att den kanske bara är att ta tag med en fast nyckel och skruva av den, men har ju för mej att man måste hålla fast i mutten med en insexnyckel, HJÄLP!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 05 feb 2007 20:19 Svara med citat
biltema ska ha speciella hylsor för detta. Rolling Eyes
har själv köpt och använt
är som ett spår i dom

mk2 vr6
aspen
Golf 1 -82 Ort: Kil
Tis 06 feb 2007 14:22 Svara med citat
mellowd skrev:
biltema ska ha speciella hylsor för detta. Rolling Eyes
har själv köpt och använt
är som ett spår i dom

jojo men hur får jag loss stötdämparen till att börja med?
hylsorna är väll till för att sedan släppa på fjädern.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 06 feb 2007 15:07 Svara med citat
jag kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att man som du skrev ska hålla fast allt med en insexnyckel sen lossa med den spårade hylsan uppifrån.

mk2 vr6
__AleXx_
Moderator Donator 150 Golf MK2 / Bora MK4 Ort: Linköping
Lör 10 feb 2007 13:36 Svara med citat
jag bytte dämpare igår.. gick på 2 timmar Very Happy Tog hjälp av Hayens boken Obs stavning. men jag och far använde oss av en hammare och lite olika verktyg och det funkar Smile hehe
__AleXx_
Moderator Donator 150 Golf MK2 / Bora MK4 Ort: Linköping
Lör 10 feb 2007 13:36 Svara med citat
jag bytte dämpare igår.. gick på 2 timmar Very Happy Tog hjälp av Hayens boken Obs stavning. men jag och far använde oss av en hammare och lite olika verktyg och det funkar Smile hehe man taver vad man haver Very Happy
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Sön 06 maj 2007 11:27 Svara med citat
Håll emot stötdämparen i toppen med en 6mm insexnyckel helst av sån typ som du sätter i spärrskaft sen behöver du en 21mm sexkantig krafthylsa som du sätter på muttern som håller fjäderbenet upptill i motorrummet. Sätt nu en fast nyckel alt en stor skiftnyckel runt krafthylsan samtidigt som du håller emot med insexnyckeln,annars snurrar bara stötdämparen runt och inget lossnar,vrid motsols och muttern lossnar . Har man ingen krafthylsa så kan det gå med en sån hylsa som man använder till fälgskaft som e 21mm i ena änden och 19mm i andra,då sätter man skiftnyckeln runt 19mm sidan. Stöd sedan bärarmen med en domkraft eller liknande,dra sedan loss de två bultarna som håller dämparen i hjulspindeln.Klart för borttagning!
Samnerud
Sön 06 maj 2007 11:32 Svara med citat
Nu har du fjäderbenet nere,sätt fast det i ett skruvstycke,spänn ner fjädern med fjäderspännare.När trycket på fjädern släppt så kan du lossa specialmutten som håller fjäderbenslagring och övre fjäderskål på plats,här går det utmärkt att använda den spårförsedda hylsa som du köpt på biltema.Montera ihop i motsatt ordning.Lycka till...
Samnerud
Tis 08 maj 2007 22:16 Svara med citat
Gick det bra??
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 09 maj 2007 0:13 Svara med citat
pröva enter ett par gånger i inläggen. jobbigt att läsa så mycket text i en klunga. Razz
(ta inte åt dig Regular Smiley)

mk2 vr6
Samnerud
Mån 14 maj 2007 23:05 Svara med citat
Har du bytt dämpare än?