Forum - Golf 2 (83-91) - Hur låter det om man tar bort en ljuddämpare?

macke15
VW Jetta 1.8 -91 Ort: Motala
Lör 07 apr 2007 14:10 Svara med citat
hej Very Happy jag undrar om nån här har tagit bort den ljudämparen som sitter istället för katalysatorn på sin golf gti? tänkte göra det men vill inte att det ska låta så mycket i bilen.. men det får ju låta lite i bilen okså Drool
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 07 apr 2007 16:49 Svara med citat
jag har ersatt den med ett rakt rör på min bil. (2.5" hela vägen)
Gör ingen direkt skillnad utan den. Låter lite mer inne i bilen bara.
Fast å andra sidan, jag har ju ingen ljuddämpning i bilen heller.

mk2 vr6
macke15
Lör 07 apr 2007 17:00 Svara med citat
okej.. då ska jag nog ta bort den sen det går ju att sätta tilbaks den om man ångrar sej...=D
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Lör 07 apr 2007 17:04 Svara med citat
får man fråga vad som händer om man endast kör med den lilla dämparen som ni pratar om?
måste skrika på rätt bra då va? Angel

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
macke15
Lör 07 apr 2007 17:06 Svara med citat
en polare tog bort bara den bakre o fan det lät mycket utan den bara så om man tar bort båda så kommer man ju få många intresanta blickar... Twisted Evil
jockebostrom
Lör 07 apr 2007 17:48 Svara med citat
hehe, okok.. har ingen dämpare till min bil än..
Har inte startat den på nåt år så tänkte om man skulle införskaffa sig en dämpare först Angel

macke15
Lör 07 apr 2007 18:48 Svara med citat
det sulle jag ha gjort iallfall... typ en simonsdämpare eller nått:P
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Lör 07 apr 2007 19:27 Svara med citat
jag köpte ett av simons minsta,kostade ungefär 400kr bara och mullrar fint.

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 07 apr 2007 23:24 Svara med citat
simons dämpare e kassa. bara massa resonans i dem.

mk2 vr6
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Mån 09 apr 2007 20:51 Svara med citat
jag har en simonsdämpare, ger ingen direkt resonans eftersom hela avgassystemet är upphängt med gummiupphängningar, å andra sidan har jag bara en dämpare så jag här nog inte resonansen även om jag skulle ha nån Regular Smiley
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tor 12 apr 2007 23:02 Svara med citat
Simonsdämpare är verkligen ett under av värdelöshet.. På min vinterbil (BMW 318) satt det simonsdämpare längst bak, org i övrigt..
Kom sig då en dag när avgaset "råkade" gå av strax innna simonsdämparen.. Tänkte att de här går ju inte att åka med, måste ju bullra förjävligt..

Men jag ljuger inte när ja säger att de blev mindre resonans och jobbigt buller utan simonsdämparn!
Lät mer vid kraftigt gaspådrag men vid vanlig körning va det bekvämare utan dämpare..
Så då vet du vad jag tycker om dom...

Fast jag rekomenderar inte att köra en golf utan dämpare, vi plockade bort sistadämparn på polarns etta och de lärt bara för mkt Shame on you

Vem faan är Huset?
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Fre 13 apr 2007 3:08 Svara med citat
macke15 skrev:
en polare tog bort bara den bakre o fan det lät mycket utan den bara så om man tar bort båda så kommer man ju få många intresanta blickar... Twisted Evil

Man ska väll inte ta bort den sissta burken.. iof är ju de helt beroände på ägare och bil..
Men jag tycker helt klart att man ska ha en ljuddämpare så långt bak som bara är möjligt..

VolksWagon for life..
jockebostrom
Fre 13 apr 2007 11:06 Svara med citat
men jag vill inte ha en simonson dämpare, gillar inte ljudet dom ger ifrån sig. men vad har jag för alternativ i samma prisklass?

foad
Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Linköping
Ons 25 apr 2007 12:27 Svara med citat
vad tycker ni man ska köra med om inte simonsdämpare. Tror intre jag känner till mycket annat. I samma prisklass så att säga.

finestphoto.se - Sharing an eye
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 25 apr 2007 13:06 Svara med citat
inget att snåla på. köp rostfritt så slipper du byta efter ett år eller två.

mk2 vr6