golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Ons 25 apr 2007 23:52 |
|
Jag tänkte slippa byta fjädring och hela kitet nu utan skjuter det på framtiden så jag införskaffade lite gummiklossar. Nu till problemet: vet någon hur man ska/bör placera dem för önskad/bästa effekt?
De (Biltema) rekommenderar 3 i varje fjäder men är det då 3 mellan samma två "fjäderringar" eller ska man placera ut dem lite hipp som happ i fjädern? Hade jag inte börjat fundera på saken så skulle det nog inte varit några problem men nu började jag spåna kring att man borde ha dem på samma "ring" men samtidigt som tar de ju upp mer om de ligger mer utspritt.
Jaja... Can someone enlighten me? I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 26 apr 2007 0:27 |
|
tror inte det har nån större betydelse. alla ringar är ju ändå samma ^^
följer du den fösta slutar du ju på den sista. eller hur?
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 0:33 |
|
Yup, men förstår du hur jag tänkte?
Att man kanske "snedbelastar" fjädern om man sätter dem på olika ställen... I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 26 apr 2007 0:38 |
|
sätt dem typ så det sitter höger vänster höger
eller hur man nu ska förklara
klots
klots
klots
hur du än gör kommer det ju bli ojämt om det bara ska sitta 3 på.
men som sagt, jag tror ärligt talat inte det har nån större betydelse.
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 0:57 |
|
Du menar typ så här (där ------ är varje lager/ring av fjädern):
---------
[]
---------
.........[]
---------
[]
---------
Jag hade först tänkt mig så här (om du förstår):
---------
---------
[]..[]..[] (mellan "samma" ringar så att säga..)
---------
--------- I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
| Tor 26 apr 2007 1:42 |
|
så gjorde jag när jag var tvungen att styva upp mina några månader.
mina var visserligen inte slut men det blev styvare dock. så det fungerar.
hade 3 st på varje med. ... om man säger så att de är ju inte dyra. och de fungerar.
sen finns det ju de som man skruvar. men det känns riktigt illa att använda sådana....
så det är bara att köra på som du säger...
mycket nöje!!
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 1:53 |
|
Som jag säger...första eller andra varianten (förutsatt att min illustration går att tyda...)?
Jag täntke få det gjort imorgon så man slipper skrapljud så fort det är mer vikt än bara jag i bilen. Det är ju lite störigt. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 1:55 |
|
| jöns skrev: |
..sen finns det ju de som man skruvar. men det känns riktigt illa att använda sådana....
|
De som man skruvar är väl någon form av sänkningssats? Det verkar inte alls vettigt nej. Skruva ihop fjädrarna verkar högst dumt. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
jöns
Donator 200
| Tor 26 apr 2007 1:56 |
|
den första japp... och jag tror man ska kunna skruva så de går isär med...
men det kan mycket möjligt var ajag som har tagit fel..
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 1:58 |
|
Då provar jag variant nummer ett imorgon och ser hur det känns.
Ja det går att vända på de där klamrarna (http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=76438) också. My bad..
Anyhow...det är en dum lösning. Påfrestningen på de stackars skruvarna måste vara enorm.
Usch. Gummi är ju så mjukt och fint. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 26 apr 2007 2:31 |
|
aa, menade som din första beskrivning. gjorde massa mellanrum innan mittersta 'klots' men det funkade tydligen inte. ^^
lycka till iaf <:
|
|
jöns
Donator 200
| Tor 26 apr 2007 2:39 |
|
| blir säker skitbra det här vettu!!
|
|
golfabjorn
| Tor 26 apr 2007 14:31 |
|
Satte i dem nyss och vid stillastående blev det hur bra som helst och alldeles strax ska jag ut på en provtur. Förväntar mig att det är lika bra då.
Det riktiga testet blir ju först när man har bilen full av saker/folk/etc. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|