Jag har en GolfII från -90, import fr Tyskland (madison), att den är på 66 kw har jag för mig, 1.8 ej chock, vilken beteckning på motorn har jag?
Kan inte söka på regnr på typ mekonomen. Ska byta tändstift bla.
Tacksam för svar.
Vad jag fått fram så heter 1,8 motorn GX fram till 1987 och HV efter 1987 så din motor bör heta HV.Kolla efter en klisterlapp på bakre väggen i bagaget där bör alla uppgifter om bilen stå.
Kan oxå sitta en liten plåtskylt i motorrummet på passagerarsidan nästan uppe vid vindrutans nederkant,titta där.
Motorkoden bör även finnas graverat någonstans på motorn men vart vet jag inte har ingen erfarenhet av dessa motorer.
Har undersökt lite till och tydligen finns det golfar av din årsmodell med en motor som heter RP och denna motor användes tydligen i passater av samma årsmodell.Lite typiskt vw att ha flera olika motormodeller som e ganska snarlika och som överlappar varandra.Vet att det finns bilar av samma årsmodell med samma effekt men av olika motortyp,antar att de tömde på lagret av gamla motorer innan de plockade i nya med mindre uppdateringar.
Själv har jag en motor som heter PL och det är en 16v motor med katalysator,har sett andra PL motorer som tex har andra fästen för generator och annat trots att det ska vara snarlika motorer av samma årsmodell.
Fördelen med vw motorer är att mkt är som lego dvs delar från olika bilar passar med varandra pga att många uppdateringar och modifieringar är ganska små från år till år.