Forum - Golf 2 (83-91) - Koppla in 12V-uttag i kupén (fanns ej som standard)?

golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund
Lör 19 maj 2007 9:28 Svara med citat
Lyckades ragga tag på en mittkonsoll igår (samt skärmbreddare runt om och sidofacken med lådan på) för 300 kr. Började pillra så sakteliga tills jag insåg att det inte fanns fördraget kablage för 12V-uttaget.

Vet någon vad den tredje tråden har för uppgift? En borde ju rimligen vara ström och den andra jord. Hur stor bör säkringen vara som går till uttaget? Finns det kanske VAG-uttag att koppla in dessa nya sladdar i så man slipper klippa bort originaluttaget på mittkonsollen?

Många frågor. Smile

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 19 maj 2007 13:46 Svara med citat
det sitter väl en lampa där också?
Men vad ska du med 12v uttaget till? onödigt Razz

mk2 vr6
palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken
Lör 19 maj 2007 15:21 Svara med citat
jag har 12v uttag, men funkar inte.. sitter de säkringar till uttaget eller går det ström direkt från + och - ??

teamduja.se
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Lör 19 maj 2007 18:14 Svara med citat
Saknas säkring eller trasig? Alla grupper är avsäkrade,annars kan man belasta gruppen tills antingen kabeln brinner av eller uttaget smälter.
Antingen så letar du upp en ledig plats i säkringsboxen och drar + därifrån och stoppar i lämplig säkring eller så drar du ny + från batteriet och avsäkrar så nära batteriet som möjligt. Jordar gör du i närmaste karossdel eller till den jordplint som brukar finnas under ratten vid säkringsdosan.

Om man ska koppla in mkt xtra i kupen tex mätare så kan det vara en god idè att göra en xtra jordplint. Sätt en skruvplint på lämpligt ställe,byggla alla utgångar på ovansidan och dra en inkommande jord till lämplig karossdel/motor. På undersidan av plinten kopplar du sen in jordtampar till de belastningar du kopplar in.

+ matningarna bör däremot ligga över egna säkringar eller relän beroende på lastens storlek,dvs hur stor ström som det inkopplade föremålet kräver.
En stor ström bör alltid styras över relän,reläet styr du med separat tryckknapp/vippa som i sin tur oxå bör vara avsäkrad en s.k styrkrets.

Lämpligt kan vara en 1,5mm2 kabel av RK typ som avsäkras med en 10 amp säkring till ett cigguttag. Med denna säkring kan du lätt ta ut 120 watt vilket är mer än väl för det mesta man kopplar in,tex telefonladdare.
Lampan brukar bara behöva + eftersom man med hjälp av ett litet motstånd inbyggt i uttaget skapar en krets vilket får lampan att lysa,motståndet blir alltså som en simulerad jord men om det är så på din bil vet jag ej kan ju vara kopplad till uttagets jord. Jag har bara två tamp till cigg.uttaget i min bil så jag har ingen koll på den tredje tampen.
palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken
Lör 19 maj 2007 18:34 Svara med citat
okej, tack för svaret.. mitt "säkrings schma" fattas, så jag får kolla alla säkringar.. annars dra nytt.. Tack..

teamduja.se
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund
Lör 19 maj 2007 19:55 Svara med citat
mellowd skrev:
det sitter väl en lampa där också?
Men vad ska du med 12v uttaget till? onödigt Razz

Jag följer strömmen och vill ha spänning! Hihi! Wink

Nog tramsat. Jag vill ha det till telefonladdare, eventuell GPS, etc. Det ska finnas där om man behöver det. Och att inte koppla in 12V när det ändå sitter i mittkonsollen är inte ett alternativ. Saker ska fungera som det är tänkt (eller bättre). Smile

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.