Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - G60 eller VR6, vad välja?

__AleXx_
Moderator Donator 150 Golf MK2 / Bora MK4 Ort: Linköping
Mån 28 maj 2007 10:02 Svara med citat
Har lite funderingar om vilken bil som är bäst i längden, vilka problem som väntar.

Sedan vad man ska tänka på tex rost, turboras, allstå för och nackdelar med följande bilar: Golf Vr6, Corrado Vr6, Corrado G60,

är det nackdel om bilen redan är trimmad? tex Chippad,

Vad finns det annars för vettiga bilar i prisklassen 0-40k ?

Mvh
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 28 maj 2007 13:04 Svara med citat
det är ingen av bilarna som har turbo, G60 har kompressor, och vad jag förstått då jag satte i mig lite i det när jag var på väg att köpa en corrado G60, att kompressorn klarar runt 20-24k mil. sen börjar den vilkja ge upp. så kolla att den är bytt eller renoverad. för de är inte billiga.

men det går att köpa, kommer inte ihåg vad det kostade exakt, men tror det var 15-20tusen ett g60 kitt..

vr6:a, som jag har nu är sjukt härlig att köra, men alla delar känns osm om de är special, = att det kostar när de går sönder. speciellt i motorn. och där gäller väl det kända kamrems bytet, och kolla så att inte topppackningen är kass.
kedja och spännare, speciellt spännarna bör bytas mellan 13k- och uppåt .. många tyskar fixar runt 13-15 har jag förstått.

sen vr6:orna är ofta tysk impoterade. finns en del svensksålda men de ligger lite högre i pris. rosten på golfarna är ju bakluckan, som alltid. sen stenskott och sånt, men det brukar man veta om man haft bil innan... mhm.

men om du hittar en vr6:a som inte gått så långt och har bra dokumentering så ska det inte vara så farligt. ligger runt 40k.

det sköna med vr6 är att den är så stark i botten, behöver i väcla så mkt omman bara ska köra lite, den har 235nm, om jag inte minns fel men om det är 200 redan vid 2000varv, något sånt iaf.
corrado vr6 ligger på 2.9 med 190 pållar.
golfen ligger på 2.8 (synvro 2..9) 174 pållar.

och sen ger inte chipp så mkt på vr6. så om du köper en där säljaren säger att det är 210hk i en 2.8 pga chip, har han inte en aning om vad han pratar om. det krävs mkt för att komma upp i den kalibern.

om du ska trimma, så kostar det multum med när det gäller vr6.

men ljudet och att köra den är värt nästan hur mkt som helst. är hur nöjd som helst med min. trots att den kostar åengar och tar tid.

andra bilar i den prisklassen? finns inget annat. haha.

Clio Sport 2,0 16v -01
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Mån 28 maj 2007 15:26 Svara med citat
När det gäller VR6 så finns det väl ingen kamrem på den motorn? Är väl en kedja som förbinder kamaxlarna på ena sidan och en kedja som förbinder vevaxeln med toppen/kamaxlarna på andra sidan.

Den sistnämnda löper väl i s.k glidskenor och det är väl dessa samt spännhjul för kedjan man skall kontrollera? Har inte hört att kamkedjan går av men om spännhjulen slappar eller kedjan töjts på längden så kan väl ventilerna sopa i kolvarna?

Rätta mig om jag har fel,är inget proffs på motorer i allmänhet eller vr6:an i synnerhet.
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 28 maj 2007 15:35 Svara med citat
ja, du har så rätt. skrev fel där. skrev kedja lite längre ner. sorry. men som du sa spännare och sånt är viktigt, om inte viktigare. men man brukar, eller byter ofta kedja i samma veva. det är två btw. en enkel och en dubbel, på de äldre, de nya är nog bar aen enkel kebja. har jag för mig.

Clio Sport 2,0 16v -01
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Mån 28 maj 2007 18:56 Svara med citat
Har också varit/är i detta valet..

Läste precis på zatzy om en liknande grej om vr6orna att kedjan å dem här glidskenorna skulle väl bytas runt 20k mil typ.
Hade en vr6 tidigare, kan säga att ja drömt våta drömmar om den lilla babyn, dock gick min i sönder å hade inte råd att laga den.

Men den satte verkligen sina spår så att man känner nästan lite ha begär faktiskt!

En g60 är en rätt ball bil, lättare, lite mer retro. Tycker grejen är nog mer frågan är vilken kaross och hur ny bil man vill ha. Min va fullutrustad å de kändes som en lite direktörsvagn faktiskt. G60 (mkII) är ju lite busbilshållet, vilket vr6 också är, men känns betydligt nyare.

Bara till å välja Razz.

Vr6 skriks de i mina öron iaf hehe

Lycka till !
Rodban
Golf 2 G60 -91 Ort: Jönköping
Mån 28 maj 2007 21:32 Svara med citat
stog i pecic i dit val innan våren
å mitt blev g60
mitt val blev för att den kom upp på blocket,ja ha alltid velat ha en å pengarna fans.
men själv klart är vr6 underbar!de blir no till senare köp.nä man är efter lite mer "lyx"
för g60 ä ju inte bara en rolig bil att köra utan en klassiker å rätt ovanlig.men kan bli dyrt om de går fel..
jaa de ä bara välja,mer "lyx" å nyare men endå en rikigt rolig upplevelse så äre vr6
g60:de me en rikigt rolig bil.älder:inte nå "lyx" åk,haha men om du är ute efter nackvrid så äre rätt bil,haha
men för mig blire no vr6 nästa köp,haha
valet är dit/Rob

Senast ändrad Mån 28 maj 2007 22:39, ändrad totalt 1 gång
Amazon66
VW Jetta Coupe 1,6 -87 Ort: Sundsvall
Mån 28 maj 2007 22:36 Svara med citat
Ta det bästa från två värdar.... Vr6:a i Golf tvåa...
Draven
Golf 3 Variant GL TDI -97 Ort: Nacka
Tis 29 maj 2007 3:22 Svara med citat
Finns några prestandasiffror på Mk2 G60 ? 2:an väger ju ändå 200 kg mindre än 3:an och säkert mer än 250 mindre än Vr6:an

Den som ingen turbo har, den får åka utan BAR!

TDI kombi till styling/trimning...
Danis
Golf 3 VR6 CC Ort: Värmdö
Tis 29 maj 2007 15:42 Svara med citat
Vr6a skulle jag valt.. Kanske därför jag har en själv oxå.. Det jag gillar är att det är en rolig busbil samtidigt som den är helt underbar att åka långa sträckor i.. Som någon ovan sa så har oxå Vr6an all trevlig utrustning du kan tänka dig.. Skinn, klimatanläggning, taklucka, stolsvärme, bra orginalstereo som är lätt att bygga vidare på, mm.. Smile Riktig mycket bil för pengarna helt enkelt.. Lycka till. /Dani

tjeeeeeeeeeeeeeena tjeeeeeeeeeeena
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 29 maj 2007 15:44 Svara med citat
mk2 g60 utan tvekan.
Äldre bil = snyggare Regular Smiley

mk2 vr6
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle
Tis 29 maj 2007 19:39 Svara med citat
mellowd skrev:
mk2 g60 utan tvekan.
Äldre bil = snyggare Regular Smiley
håller med ; )

VW GOLF GTI 16V
Wannabee
Golf 2 GTI 16V, MK1 GTI Ort: Finland
Tis 29 maj 2007 20:57 Svara med citat
Kör VR6 -92 för tillfället och måste säga att ingen BMW med 6-syl slår ljudet från VR6 motorn! Wink

Har kört 70tKM med min VR och har själv gjort kamkedjebytet. Problemet ligger inte i att kedjorna töjjer utan i en liten "konstruktionsmiss" från VAGs sida. Glidskenorna är gjorda i någon typ av hårdplast, så man kan ju tänka sig hur bra det håller att nöta metall mot plast i en rasande fart! Min övre glidskena återfanns nere i kåpan mot växellåddan i små, små bitar! Kvar på stället där den suttit så höll kedjan som bäst på att äta upp dom sista popnitarna....den hade redan käkat upp 2 stycken! Applause
Trots allt detta så hördes inte det minsta missljud på motorn vaken när den var kall eller varm...bara rena turen att jag fick för mig att byta dom.

Nåväl nu är jag i färd med att sälja VR6an eftersom jag kör så lite och betalar en dyr försäkring pga. hög motorvolym. Jag kommer med ganska stor säkerthet att byta till endela en Corrado G60 eller en Golf mk2 G60! Smile

Jonas