palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken |
| Ons 20 jun 2007 2:48 |
|
| vad säger besiktningen om man skruvar tillbaka miltalen, MER än senaste besiktning?
|
|
pontan_pro
Golf 4 GTI Turbo -99 Ort: Ekerö |
| Ons 20 jun 2007 7:43 |
|
får man fråga varför du ska skruva tillbaka den? it´s not the FART that kills, it´s the SMELL
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Ons 20 jun 2007 8:47 |
|
undrar vad folk tänker med egentligen....bilen blir knappast snabbare när man skruvar tillbaka mätaren bättre o ha miltalen där som de är.
Ta min goffe som ex. har nyligen gått 7600mil men önskar att de fanns fler sifror på tavlan så man kunde se hur långt den verkligen har gått....den mätarn har nog snurrat runt några varv skulle jag tro VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken |
| Ons 20 jun 2007 15:02 |
|
| jag ska skruva tillbaka min volvo 855 mätare för att ha den kvar på låga miltal..
|
|
pontan_pro
Golf 4 GTI Turbo -99 Ort: Ekerö |
| Ons 20 jun 2007 15:39 |
|
okej kan du ge mig reg nr så jag vet att jag inte ska köpa den. it´s not the FART that kills, it´s the SMELL
|
|
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås |
| Ons 20 jun 2007 16:09 |
|
| palovaara skrev: | | jag ska skruva tillbaka min volvo 855 mätare för att ha den kvar på låga miltal.. |
Borde vara straffbart att göra detta! VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Ons 20 jun 2007 16:15 |
|
| krille|vw skrev: | | Borde vara straffbart att göra detta! |
word!
bedrägeri ju
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Ons 20 jun 2007 16:58 |
|
| det är väl olagligt redan.
|
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Ons 20 jun 2007 17:29 |
|
| pontan_pro skrev: | | okej kan du ge mig reg nr så jag vet att jag inte ska köpa den. |
helt rätt.. skulle aldrig köpa en bil som har misstängt låga mil tal på nacken..
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Ons 20 jun 2007 18:46 |
|
kommer och tänka på när mina föräldrar skulle köpa bil nån gång, mamma hittade en Audi A4 cab eller nåt med skinninredning som bara hade gått 5000 mil, men när man tittade ordetligt så såg man att växelspaksknoppen var helt utsliten, den hade inga siffror.
samma sak med förarstolen som ver helt utnött av att man kliver i och ur bilen på vänster sida.
behöver jag säga att dom inte köpte den
|
|
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla |
| Ons 20 jun 2007 21:57 |
|
Lite info bara!!
Det är olagligt att uppge fel miltal vidförsäljning av sin bil... dock så måste man inte ha en fungerande mätare.
Jag vet detta av erfarenhet, då min mätare på golfen jag hade var paj i 3år och jag besiktigade bilen med samma km tal på mätaren varje år.
I mitt fall pajjade mätaren vid ca15400mil och och jag kör ca 533 mil/år, så när jag sålde bilen blev jag tvungen att uppge att bilen gått 17000mil
533mil x 3år = 1599mil.
1599mil + 15400mil = 16999mil (17000mil)
Om man nu ska vara olaglig och skruva tillbaka mätaren så lär man ju aldrig skruva tillbaka den mer än till det miltal som finns reggat hos bilbesiktningen, försäkringsbolaget eller verkstan (om man servat/lagat bilen på en sådan.)
Kan även säga att bilbesiktningen och försäkringsbolagen sätter dit rätt många för att de varit och pillat...
Vet detta då jag jobbar i ett stort arkiv där dessa bolag förvarar sina papper och vi varje dag får plocka fram papper åt dem för olika ärenden/ändamål. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
| Ons 20 jun 2007 22:48 |
|
Hej.
"-vad säger besiktningen om man skruvar tillbaka miltalen, MER än senaste besiktning?"
Ingen tingen,du har ju kunnat byta mätare.
"-Det är olagligt att uppge fel miltal vidförsäljning av sin bil... "
Enligt vilken paragraf i lagboken då ?
"-så när jag sålde bilen blev jag tvungen att uppge att bilen gått 17000mil "
Vem tvingade dig ? Du gjorde det nog för att du var/är ärlig!
"-Kan även säga att bilbesiktningen och försäkringsbolagen sätter dit rätt många för att de varit och pillat... " Jasså och var fick du de uppgifterna ?
"-Vet detta då jag jobbar i ett stort arkiv där dessa bolag förvarar sina papper och vi varje dag får plocka fram papper åt dem för olika ärenden/ändamål."
Har inte du tystnadsplikt då ?
För övrigt så anser jag att den som
skruvar tillbaka mätaren och
sedan säljer bilen i det skicket inte har
någon som hälst moral ! Sådanna menniskor ska man använda
det massiva aluröret på och fixa deras knäskålar
MVH/Bengan.U
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
| Tor 21 jun 2007 1:20 |
|
ganska så bra straff tror jag. det är olagligt att bara låta bli att säga det när man säljer en bil som man köpt om man vet att den förra ägaren skruvade. lite konsitgt formulerat kanske.
men vet du att den är skruvad MÅSTE du säga det när du säljer bilen. som tex min är bytt, hela bygget med mätare och sånt. det måste jag säga. annars kan jag åka på pisk av polisen.
så det är nog inget som man ska göra. och om man göär det och ska blåsa folk så ska man inte berätta för någon.
men håller med bengan. det är riktigt lågt. tom lägre än glocanet.
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Tor 21 jun 2007 9:24 |
|
Att skruva tillbaka mätare är riktigt skit stil. Har man en bil så blir den mer eller mindre använd, det kommer man inte undan. Okej att man städar bilen och polerar den blank och fin innan försäljning för att göra ett bra intryck, men mätaren visar ju "officiellt" hur mycket bilen är använd och då ska den verkligen visa rätt.
Under hela barndomen hade vår familj en F*rd Scorpio från mitten av 80-talet. Den hade något elfel som gjorde att så fort man startade bilen åkte hastighetsmätaren upp till 120. Mätaren räknade alltså 2 km i minuten, även fast bilen stod på tomgång. Farsan försökte hitta begagnat mätarhus från skrotar men hittade bara med mph mätare. Den blev slutligen såld till skroten eftersom ingen ville ha den, den hade ju blivit rostig och sliten. Dock hade brorsan öppnat motorn och konstaterat att den var i riktigt bra skick. Minns inte vad mätaren visade när vi sålde den men en hel del kan jag tänka mig
|
|
Prexos
| Tor 21 jun 2007 18:09 |
|
| Bengan.U skrev: |
Prexos skrev:
"-Det är olagligt att uppge fel miltal vidförsäljning av sin bil... "
Enligt vilken paragraf i lagboken då ?
|
Det är olagligt sedan kan jag inte svara på vilken paragraf och så vidare.
Prexos skrev:
"-Vet detta då jag jobbar i ett stort arkiv där dessa bolag förvarar sina papper och vi varje dag får plocka fram papper åt dem för olika ärenden/ändamål."
|
Klart vi har tystnadsplikt, men för det får man snacka om vissa saker och i detta fallet har jag inte avslöjat något som råder under den sekretessen då jag inte nämnt någon vid namn eller personnummer som misstänkts hålla på med att skruva. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
Bengan.U
|
Prexos
| Tor 21 jun 2007 19:47 |
|
Det olagliga med att skruva mätaren kommer den dagen då du säljer en bil med felaktigt miltal.
Själv kan du åka runt med fel miltal hur länge du vill, men den dagen du säljer bilen får du inte uppge felaktiga miltal. (dock kan du få problem med ditt försäkringsbolag om de tvistar om att du uppgivit felaktig årlig körsträcka eller dyligt.)
Visst kan man byta mätare ... och skall det göras enligt alla konstens regler så bör man skriva ner den gamla mätarställningen och vad den nya står på när den monteras in i bilen, pappret bör sedan skrivas under och allra bäst är det om man kan få en verkstad att verifiera det.
En kopia på pappret skickas med vid försäljngen och en notering görs på köpehandlingen att papperet finns som bilaga.
På detta sätt har man ryggen fri.
Glad Midsommar Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
macke15
VW Jetta 1.8 -91 Ort: Motala |
| Tor 21 jun 2007 20:01 |
|
| när man byter hastighetsmätare för att den andra är trasig så kan man ju pillra med miltalen så att det står samma på den nya som den gamla... det borde ju vara ärligt!?
|
|
Prexos
| Tor 21 jun 2007 20:10 |
|
Kart det är, bara den eller du uppger rätt när bilen säljs eller försäkras. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Fre 22 jun 2007 8:25 |
|
| När jag försäkrar min bil frågar dom aldrig hur långt den gått. Och det skrivs in i nästa bes hur långt den gått. Så vill man är det bara att ringa till bilprovningen så skall man få ut protokoll på tidigare besiktningar. Så då är det lätt att titta om det är fifflat eller så. En 850 kostar inte mycket mer om den gått långt eller kort. Är mer med årsmoddeler som gör det.Vilka påhitt folk har. Skruva mätare på bilar.
|
|
Bengan.U
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Fre 22 jun 2007 9:49 |
|
| Bengan.U skrev: | Hej.
"-Vilka påhitt folk har. Skruva mätare på bilar."
Ja du Smurfen,de finns folk till allt
Oseriösa kallas de visst......
Glad midsommar på dig....
MVH/Bengan.U |
Tydligen. Ja Glad midsommar på er alla vw mästare där ute. För det är vi väl.
|
|
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Fre 22 jun 2007 11:15 |
|
| jöns skrev: |
...men håller med bengan. det är riktigt lågt. tom lägre än glocanet. |
Ha ha ha! Jag var ute igår och min humor är måhända inte den bästa just nu men helvete vad skoj. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
jöns
Donator 200
| Sön 24 jun 2007 23:25 |
|
| humorn på topp.
|
|
tönt
Golf 2 GL -91 Ort: Båstad |
| Mån 25 jun 2007 10:35 |
|
|
Möjligt. T.ex. läkare har också tystnadsplikt men dom får ju givetvis tala om att dom jobbar på sjukhus med just sjuka patienter...
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
|
russellx2
Golf 2 8V GTi -84 Ort: Finland |
| Mån 25 jun 2007 12:10 |
|
Jag tycker det är ok att skruva mätaren, beror bara på i vilka fall det är.
Som t.ex. i min VW typ-1 som restaureras totalt har jag skruvat mätaren till noll.
Men sedan någon som skruvar tillbaka 1000mil och inte uppger detta vid försäljning, ja de borde straffas, länge och smärtsamt.
|
|
tönt
Golf 2 GL -91 Ort: Båstad |
| Tis 26 jun 2007 0:48 |
|
| russellx2 skrev: | Jag tycker det är ok att skruva mätaren, beror bara på i vilka fall det är.
Som t.ex. i min VW typ-1 som restaureras totalt har jag skruvat mätaren till noll.
Men sedan någon som skruvar tillbaka 1000mil och inte uppger detta vid försäljning, ja de borde straffas, länge och smärtsamt. |
Helt rätt resonemang.
Missatänker att någon skruvat med mätarn på min volvo. känns inte som att den gått mycket mer än 30 men ändå visar mätaren 45. Ratten och pelagummina är nog också bytta för fy fan va blank slintna dom är.
|
|
Lars Wennberg
Golf 2 GTi 16v -87 Ort: Boden |
| Fre 13 jul 2007 10:41 |
|
Intressant tråd..
Tänkte höra eran åsikt om min mätare som visar 0mil efter min helrenovering av så väl motor som hela karossen/chassit. Hela bilenhelt enkelt.
Jag vetju vad bilen har gått ca 21000mil. Å då jag planerar att ha kvar den i tid å evighet för att snickra vidare på å ha kul med tycker jag inte att det spelar någon roll, å om jag skulle få för mig att sälja den så förklarar jag naturligtvis läget å säger hurlångt den har gått, men jag tycker personligen inte att miltalet spelar någon roll på en så gammal bil, skicket är viktigare anser jag..
mvh Lars Wennberg
Audi S4 2.2T -92 - Slit å slängarn
Golf GTi 16v -87 - Projektet
|
|
jöns
Donator 200
| Fre 13 jul 2007 10:50 |
|
Visst rä skicket viktigare, men miltalet ska ju berätta om hur skicket är i motor och allt sånt.
det ändras ju självklart när du renoverar allt. och inte en vettig människa kan tro att en mk2 GTi -87 har gått några tusen mil. det fungerar ju inte. visst något stolpskott hittar man alltid. men du fattar.
men om man berättar det när man säljer den, om man säljer den. då känns det itne lika farligt. menar man är ju fortfarande ÄRLIG och jag menar det är ju det som är det viktigaste när man säljer en bil.
man vill ju inte själv köpa en bil som inte är ngåot i likhet med det som man tror man köper.
men tyvär går det ju inte att lita på folk nu heller. alla försöker lura en känns det som.
men jag anser det vara helt ok att göra som du tänkt dig. eller som du har gjort.
|
|