Min helt original TDI 105 -07 bullrar mer än någonsin. När den hade gått 5000 mil var den som alla Golf V bullrig. Jag trodde det var vinterdäcken i vintras och 13 000 mil. Bytte till nya sommarsulor (Nokia H) och det låter som jag körde på kinasulor för 300 kr/st.
Normalt samtal i 90/110 km/h är omöjligt utan att HÖJA rösten. Högtalarna är väl bara konfetti snart. Det låter bara HÖGT och allt högre från 60 km/h och uppåt (öronproppar snart). Torr eller våt vägbana spelar ingen roll. Man hör inte skillnaden och något speciellt ljud när det regnar (att man kör på våt väg) finns inte längre. Är det här vad man kan förvänta sig av Golf V eller finns det några saker man kan kolla på och ev. byta ut? Jag långpendlar och kör "gubbigt" för bränsleekonomins skull som upplysning - servar dessutom på verkstad enl. bokens rekommendationer.
Någon som orkar komma med tips?
PS! Hör inget lagergnäll eller annat som sticker ut i ljudmattan.
Golf V är mycket välkänd att vara bullrig eller högljudd. Kan hjälpa med rätt däck som låter mindre men det är svårt att avgöra när man ska byta till nya däck.
Jag har själv en Golf V Bluemotion -07, den är snål på dropparna men inte på vägljudet. Något bättre i Golf VI men inte mycket.
Min far köpte senaste Passat TDI 170 DSG 4motion och den går både tyst och bra, lite annan prisklass, 350 000:-.
Hade jag haft pengar att byta så hade de blivit Passat TDI 170 DSG för ca 300 000:-.
Bluemotion
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 19 apr 2012 15:39
Golf överlag har högt vägljud. Min Golf 6 går riktigt behagligt med Nokia friktionsdäck på vinterhalvåret, men har tråkigt högt ljud på sommaren med Continental sommardäck.
Har samma problem med min GTi.I Höstas var jag och farsan till Gälleråsen och körde bana.Åkte på Toyo 888 för visso men vi hade hörselkåpor på oss :S.Har provar allt från 16" till 19",205 till 235.Både bra och dåligt mönster.Dyra och billiga däck.Vinter,sommar,dubbat odubbat.Det blir ingen större skillnad.Har lagt asfaltsmattor i dörrar samt hela bagaget och luckan och ena bakskärmen.Det gjorde väll lite men inte så att det är behagligt att åka i den än tyvärr .Lutar åt att byta ut mot antingen en Bimmer eller någon jänk.
Gullideckel Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm