cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Lör 05 maj 2007 12:27 |
|
Bestämde mig igår kväll för att åka ut och köra lite, förvisso var det min födelsedag men jag tänkte spara krogen till idag lördag. Så jag kommer till en blind korsning i stan där ett gammalt trähus går nästan ända ut i gathörnet, på andra sidan av korsningen finns en trafikspegel för att kunna se runt hörnet. Jag ser i spegeln att en bil är på väg från vänster, men den är rätt så långt borta och jag är van med att alla som kommer från vänster där saktar ner ordentligt för att hinna kolla runt hörnet. Så jag rullar normalt in i korsningen eftersom jag har bättre sikt till höger, när jag sedan kollar till vänster igen kommer plötsligt en Honda Prelude rätt i sidan på min bil. Den unga flickan som körde var inte från orten och sa att hon aldrig kört här, antar att hon inte visste om trafikspegeln. Hon tog på sig skulden men för säkerhetsskull kallade jag en polispatrull till platsen (har bekanta som krockat och kommit överens på plats utan polis, men där den skyldige sedan försökt slingra sig).
Min bil fick förardörren bucklad, hela dörren blev sned så den är helt otät i överkant. Bakre delen av framskärmen blev också bucklad, skärmbreddaren och sidolisten klarade sig eftersom de är så mjuka, listen fick bara några små repor. Fälgen fick en ordentlig repa på en av ekrarna. Hondan fick blinkers, dimljus och ena strålkastaren krossade, sprucken kofångare och bucklad huv.
Hursomhelst blev skadorna alltså inte så allvarliga, och flickans försäkring betalar, men det tar ju ett tag innan pengarna kommer och man kan lämna in bilen på reparation, så visst känns det lite irriterande. En ganska dålig avslutning på födelsedagen. Nåja, var bara tvungen att skriva av mig, blir till att fira lite ikväll så man får nåt att glädjas över.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 05 maj 2007 12:29 |
|
suuurt :\
Typ min mardröm, att bli påkörd av nån idiot som inte kan köra.
|
|
Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge |
| Lör 05 maj 2007 12:57 |
|
f*n va surt...hoppas de löser sig bra. Medlem sen 6 april 2006 #208
|
|
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping |
| Lör 05 maj 2007 13:14 |
|
Då förstår ja bilden i gallerit..
Fan vad tråkigt.. När man äntligen kan ut och glänsa så blir man påkörd.. aja men de får du väll antagligen bra betalt för.. (för hoppningsvis)
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Lör 05 maj 2007 18:43 |
|
| Kommer nog inte bli skapliga nyansskillander sedan efter lack tyvärr, brukar se ut som skit på röda bilar som har några år på nacken. Bara hoppas på det bästa.
|
|
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla |
| Lör 05 maj 2007 18:48 |
|
surt... men du vet att du kan lämna in bilen direkt och sedan reglerar verkstaden det med dit försäkringsbolag som i sin tur reglerar det med motparterns bolag. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Sön 06 maj 2007 0:13 |
|
tråkigt värre, skönt ändå att hon tog på sig det hela utan att tjafsa..
blir till att supa bort sorgerna i natt nu då
Kanske inte passar med ett grattis nu men va fan, fyller man år så gör man! GRATTIS! (i efterskott)
|
|
$nuff3Gull
Donator 25
Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala |
|
elvenman
Donator 200
Golf 4 V6 4motion -01 Ort: Mora |
| Mån 07 maj 2007 8:14 |
|
Jobbig avslutning på födelesedagen, hoppas att det löser sig till det bästa snabbt.
Grattis även från mig Active: Golf V6 4motion highline -01 Silver metallic
Inactive: Buggy på en kortad -69:a-platta
|
|
cheba
| Mån 07 maj 2007 11:47 |
|
Verkar som allt flyter på bra, försäkringsbolaget har fått in skadeanmälan och om jag har tur kommer skadegranskaren imorgon. Men somn Bobo säger, jag är rädd för att det blir en synlig nyansskillnad...men bara att hoppas på det bästa. Vad gäller fälgen tror jag knappast försäkringsbolaget hostar upp bara en fälg, antagligen får jag bara betalt för fälgens värde. Dom mest synliga skadorna är mitt på ekrarna, där bara ytlacken skrapats, så det uppstått mörka repor och fläckar.
Har planer på att beställa en ny grill, och låta bilmåleriet måla den på egen bekostnad vid sidan om, när dom ända blandat rätt färg.
|
|
cheba
| Mån 14 maj 2007 16:37 |
|
Bilen är granskad av försäkrinsbolaget, såsmåningom ska den in för reparation. Beställde en grill idag som ska lackas samtidigt. en sån här http://completos.workspace3.smilehouse.com/PublishedService?file=page& pageID=9&itemcode=FKSG1021
Såvitt jag förstod av mitt telefonsamtal med skadeinspektören så blir även fälgen ersatt. Men han verkade inte tro mig när jag sa att ABS-systemet börjat krångla ordentligt efter krocken. Klart det låter otroligt när man säger det, jag förväntade inte att han skulle tro mig, men faktum är att det är sant. Men jag har inte sista ordet sagt.
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Mån 14 maj 2007 23:51 |
|
grillen såg fräsig ut!!
|
|
cheba
| Tor 17 maj 2007 18:16 |
|
| jockebostrom skrev: | grillen såg fräsig ut!!  |
Den ser helt ok ut, fast helst borde man även montera ögonlock eller klarglasstrålkastare. Men det får bli en senare historia, först ska bilen repareras, sen ska antagligen en till förstärkare, nya bättre högtalare och en hel massa kablar inhandlas och monteras.
Gick häromdan igenom ABS-givarnas resistans med multimeter, och i vänster främre givare har oändligt motstånd. Just det hjulet som blev krockat.
|
|
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Mån 16 jul 2007 22:48 |
|
Hur har det gått med krånglande ABS-system och skadereglerarens tvivel på dina ord? I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|