danielsan
Golf 1 GTI G60 75 Ort: Vellinge |
| Tis 08 maj 2007 19:03 |
|
vart ska man vända sig när en vara inte är i det skicket som säljaren sa?
finns det nån hjälp att få? polisanmäla kanske?
Daniel
|
|
palovaara
Golf 2 låg Ort: Sandviken |
| Tis 08 maj 2007 19:07 |
|
| privat eller från butik ?
|
|
danielsan
| Tis 08 maj 2007 19:25 |
|
| privat.
|
|
palovaara
| Tis 08 maj 2007 19:36 |
|
oj, ja då kan de vara svårt.. vad är det som är fel efter köpet då?
har du något kvitto på köpet?
jag köpte en motorn, men motorn satt fast. så jag åkte på en blåsning också..
|
|
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla |
| Tis 08 maj 2007 19:50 |
|
För att klara dig måste det stå på kvittot att motorn fungerar eller att priset är så högt att det blir oskäligt för en trasig motor.
Mitt råd är att du Polisanmäler det om du har kvitto, men som sagt så är det nog svårt att få tillbaka pengarna. Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
|
|
danielsan
| Tis 08 maj 2007 20:34 |
|
köpte en nyligen renoverad g60 motor och låda med all kringutrustning för 14000.
när jag sen rev motorn så visade sig att blocket är skrot, toppen kass, vxllådan läcker på ing axel samt kopplingen var helt slut..
|
|
palovaara
| Tis 08 maj 2007 21:05 |
|
oj, de va lite värre..hör med polisen vad du ska göra.. hoppas du fick kvitto på köpet..
vet du vart han bor? ring och pratat med säljaren ?
|
|
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje |
| Tis 08 maj 2007 21:19 |
|
| anmäl till allmänna reklamationsnämnden,om en vara har så allvarliga fel och brister så att det inte kan ha undgått säljaren så har du rätt att reklamera varan,detta gäller även privatsäljare medans en handlare har hårdare krav på sig.Detta låter som ett klockrent fall,de kan säga att du borde uppfattat felen själv men om det inte fanns möjlighet för provkörning så ska du inte acceptera det svaret.I annat fall så hade jag tagit kontakt med några ljusskygga typer med stora knivar,14000 är mkt pengar. En sekatör runt fingret eller andra känsliga(könsliga) delar brukar oxå få den tuffaste förhandlare på andra tankar.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 08 maj 2007 21:23 |
|
läs vilka rättigheter du har på konsumentverkets hemsida.
Inte mycket man kan göra.
även om man skriver kvitto brukar man (jag) oftast skriva bla bla säljes i befintligt skick.
|
|
palovaara
| Tis 08 maj 2007 21:25 |
|
| man har väl bara en vecka på sig att reklamera som privatköp?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 08 maj 2007 21:28 |
|
läs igenom http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1899& lngCategoryID=1674
| Konsumentverket skrev: | När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.
Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst. |
|
|
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje |
| Tis 08 maj 2007 21:47 |
|
| Vänd dig med förtroende till det lokala ligistgänget för en snabb lösning på problemet e mitt tips,oärliga säljare förtjänar inte bättre. Säljer man något som uppenbart e skrot och för så mkt pengar så skall man få veta det, är det någon på forumet så tycker jag han skall hängas ut då sådana personer skapar ilska och irritation.Förutsätter dock att du först försökt lösa problemet med personen i fråga och han vägrat ge dig upprättelse.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Ons 09 maj 2007 0:08 |
|
| Samnerud skrev: | | Vänd dig med förtroende till det lokala ligistgänget för en snabb lösning på problemet e mitt tips,oärliga säljare förtjänar inte bättre. Säljer man något som uppenbart e skrot och för så mkt pengar så skall man få veta det, är det någon på forumet så tycker jag han skall hängas ut då sådana personer skapar ilska och irritation.Förutsätter dock att du först försökt lösa problemet med personen i fråga och han vägrat ge dig upprättelse. |
helt rätt. ge honom va han tål
|
|
Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge |
| Ons 09 maj 2007 0:22 |
|
fy f*n va surt! va säger han när du ringer/ åker till han då? 14 tusen är inte nå kaffe pengar direkt... hoppas du får tillbaka dom!
om man försöker tyda konsumentverkets rekler/råd så ska du ju få tillbaka pengarna.. vart hittade du annonsen? Medlem sen 6 april 2006 #208
|
|
danielsan
| Ons 09 maj 2007 12:24 |
|
| har mejlat med han ett par gånger direkt efter köpet ang rep av toppen, innan jag upptäkte att blocket oxå var kasst. då tyckte han det blev för dyrt med 3000 för rep + alla packningar till toppen. Och på dom senaste mejlen och sms jag skickat så har han inte svarat. det tradiga är att han bor ca 40 mil bort. annars hade jag varit där på studs.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Ons 09 maj 2007 12:40 |
|
pröva ring.
|
|
Perka
Golf 4 GTI -00 Ort: Strängnäs |
| Ons 09 maj 2007 17:20 |
|
| Vart bor han då? Någon här från forumet kanske kan hjälpa till.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Ons 09 maj 2007 19:25 |
|
| Perka skrev: | | Vart bor han då? Någon här från forumet kanske kan hjälpa till. |
haha tänk er att det ringer på snubbens dörr och där utanför står nån okänd person som vill banka sönder honom.. hehe
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Ons 09 maj 2007 19:52 |
|
Sluta skicka sms å mail, sånt leder inte till mkt, ring honom eller åk å hälsa på!
Och när du hälsar på honom så tar du med dig lite folk som kan följa med som stöd.
han blir nog osäker om 5-6 pers kommer in genom dörren å han sitter ensam i köket.
Jag menar inte att du ska banka skiten ur honom men det har stor effekt om man kommer en stor grupp och säger åt killen att köpa tillbaka motorn! Alt. reparera den åt dej..!
Annars får du lyfta luren och ringa konsumentverket å fråga hur du ska göra!
Trist det som hänt.
Lycka till!
Mvh! /jocke
|
|
Hacke78
Golf 3 1.8i -95 Ort: Sundbyberg |
| Tis 15 maj 2007 13:05 |
|
| Jag skulle åka dit utan att tveka en sekund, av ren princip! Det är inte småpengar det handlar om, som någon annan nämnde. Och jag håller med, ta med dig några polare. Man behöver inte göra våldsamt intryck eller nåt, men han lär fatta vinken. Pallra dig dit säger jag bara... Lycka till.
|
|
Quattro_mannen
Moderator
Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland |
| Tis 15 maj 2007 16:46 |
|
| Har en känsla av att personen i fråga också läst detta.....
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Tis 15 maj 2007 21:07 |
|
| Förstår inte folk som vågar blåsa folk, tror inte riktigt de vet vad som kan hända om de blåser fel person. ARN och saker är bara jobbit och bortkastad tid, har själv varit där och säger bara undvik det så länge du kan, denna person måste du göra upp med direkt och få en lösning. Finns personen i fråga på detta forum?
|
|
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal |
| Tis 15 maj 2007 22:22 |
|
har frö mej du har 10dagars ångerätt när du köper privat. sen ska du passa dej för att ta emot när de står på kvittot "säljes i befintligt skick för då har du ju skrivit på att du tar den i de skicket som bilen är i och då kan du inte göra mycke åt de Envis med dåligt tålamod....
|
|
danielsan
| Tis 15 maj 2007 22:33 |
|
| tro inte att han verkar på detta forumet. har försökt få tag på han ett par dagar nu men inget svar. blir väl att åka på en utflykt inom det snaraste..... ett motorblock kan göra mycket skada på en bil ju... hehe
|
|
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Tis 15 maj 2007 22:37 |
|
Hehe.
Med en liten lapp bredvid:
"Eftersom grejorna jag köpte av dig inte fungerar så tänkte jag returnera dem. Tack för 'lånet'!" I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
Ronnie Mattsson
Golf 3 VR6 Ort: Danmark |
| Fre 25 maj 2007 17:03 |
|
| Hur har det gått?
|
|
danielsan
| Mån 18 jun 2007 21:53 |
|
lite uppdatering. har fortfarnde inte fått tag på killen. tänkte ta det hållet upp på vägen till bugrun men det var för varmt( ingen ac och en 1 åring i bilen). så nu undrar jag om det är nån här som bor i närheten av mönsterås eller kalmar som vill tjäna 1000 kr, om jag får min pengar av honom dvs.
daniel
|
|
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund |
| Tis 19 jun 2007 17:33 |
|
Nej dessvärre inte.
Minns inte riktigt vad som hänt och kom just från jobbet efter en lång dag så orkar inte läsa igenom allt igen, men om han sålt något till dig som uppenbarligen var felande så har du rätten på din sida, helt klart. Problemet är bara att det (som tidigare sagts) är en sak att ha rätt och en sak att få rätt. :-/ I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
|
|
maal
Golf 1 Ort: Strängnäs |
|