Forum - Golf 3 (92-99) - Orkeslös.

mickemus
Golf 3 1,8 Gl-97 Variant Ort: Luleå
Lör 02 jun 2007 21:27 Svara med citat
Hej allihop !! Ny här på forumet !! Har en 97:a Variant 1,8 GL !! Som bluddrar å är orkeslös ( ryckig ) vid acceleration !! Den är hel servad med alla filter och remmar och tänddelar !! men går som en kratta !! Har hög och ojämn tomgång när den är kall !! kan även misstända vid start och stanna !! Vad göra ?? Det som inte är bytt är bränslefilter och tändkablar !! Och så en annan sak !! de är ju en enpunkts insprutning !! Ska de gå att lyfta hela enheten från insuget ?? Alltså den sitter löst !!
Tacksam för svar !! verkar ju finnas en hel del vw kunnit folk här Very Happy
M.v.h. Micke.
Hacke78
Golf 3 1.8i -95 Ort: Sundbyberg
Sön 03 jun 2007 4:00 Svara med citat
mickemus skrev:
Hej allihop !! Ny här på forumet !! Har en 97:a Variant 1,8 GL !! Som bluddrar å är orkeslös ( ryckig ) vid acceleration !! Den är hel servad med alla filter och remmar och tänddelar !! men går som en kratta !! Har hög och ojämn tomgång när den är kall !! kan även misstända vid start och stanna !! Vad göra ?? Det som inte är bytt är bränslefilter och tändkablar !! Och så en annan sak !! de är ju en enpunkts insprutning !! Ska de gå att lyfta hela enheten från insuget ?? Alltså den sitter löst !!
Tacksam för svar !! verkar ju finnas en hel del vw kunnit folk här Very Happy
M.v.h. Micke.

Det där med ryckig gång kan vara igensatt bränslefilter eller bensinpumpen som är dålig har jag fått veta. Har själv lite ryckig gång när min accelererar ibland. Tänkte börja med att byta bränslefilter på min, vet inte när den byttes sist eftersom bilen är ganska nyköpt. Det är nog värt att kolla alla tändstift också. Lite tips från min sida... Lycka till.
Peo
Golf 3 Syncro -97 Ort: Enköping
Tis 26 jun 2007 11:38 Svara med citat
Om det bludrar kan det även vara undertrycks slangen mellan vaccum klockan och insuget, brukar torka sönder. Kan även vara "förgasarflänsen" mellan monjetronic insprutarhuset (ser ju ut som en förgasare) och insuget. Testa detta genom att ta tag i "förgasaren" och känn om den är lös. Kan även vara grenrörs packningarna o.s.v.

Mk III Syncro -97
Mk II 8V GTI -84
Vento -94
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla
Tis 26 jun 2007 18:55 Svara med citat
Låter helt klart som "förgasarflänsen" som Peo sa.
Sätter 100 spänn på att det är den.

Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
mickemus
Tis 26 jun 2007 22:04 Svara med citat
Hmmm !!! kan de vara de !! allt går ju att lyfta från insuget ...
Peo
Golf 3 Syncro -97 Ort: Enköping
Tor 28 jun 2007 9:50 Svara med citat
Om "allt" går att lyfta så byt gummi flänsen. Kostar runt 500-600kr på tillbehörs kedjorna. Den sitter på motorfamiljerna :RP-monojet, ADZ, ABS, AAM och 1F.

Mk III Syncro -97
Mk II 8V GTI -84
Vento -94
mickemus
Fre 29 jun 2007 9:10 Svara med citat
Jepp nu e de gjort !! bilen går fan så mycke bättre ! men den tvekar ändå vid acceleration, bluddrar å små rycker !! tacksam för alla svar ! kanske ni har nåt fler tips !
M.v.h. Micke.
stenis
Golf 3 -93 Ort: Trollhättan
Fre 29 jun 2007 15:29 Svara med citat
Jag har samma problem ibland!!!
Har du bytt bränslefilter?

VW 1303s -74
VW Golf III -93
Luftkylt på sommarn
Vattenkylt på vintern
mickemus
Fre 29 jun 2007 17:31 Svara med citat
Nope !! har inte bytt bränslefilter !
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 29 jun 2007 18:08 Svara med citat
Gör det Regular Smiley Kan vara igensatt

mk2 vr6
mickemus
Fre 29 jun 2007 19:52 Svara med citat
Har funderat på att göra de !! men tänkte låta VAG göra en felsökning !! kan ju bli att jag byter tamefan allt !! å ändå inte hittar rätt orsak !! men skumt är de !! allt vakum är ok å bilen är servad me allt utom just bränslefilter !