Forum - Golf 5 (04-08) - Golfen blir varm efter 1 mil först?

handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Mån 14 maj 2012 22:32 Svara med citat
Har en golf 5 blue motion 2009a dvs den med 1,9 tdi motorn på 105 hästar.

Har sen köpt 2-3 månader tyckt den är seg på komma upp i normal arbets temp ( 90 grader )

Kollade igår extra noga, bilen hade stått stilla i ungefär 8 timmar och det var 10 grader ute. Fick köra precis en mil innan tempen var uppe i 90 grader. Och då var det ändå 10 grader varmt i luften.

Kan jag behöva byta termostaten eller är det vattentempsensorn?

Om jag haft på motorvärmaren på morgonen när det är under 5grader plus ute så när jag ska backa ut bilen från kallgaraget är tempen på ca 70-75 grader precis då jag startar bilen och backar ut. Jag backar ut å går å stänger garage porten Och då när man sätter sig i bilen igen å ska åka till jobbet är tempen nere på min igen?

Vad kan vara fel?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 15 maj 2012 1:54 Svara med citat
Verkar som att du har en trasig termostat, den läcker igenom så att säga, så motorn kyls konstant

Demontera, byt, montera, lufta systemet, klart!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
handsfree
Sön 20 maj 2012 21:38 Svara med citat
Var sitter termostaten på min bil? är det slang termostat eller insats dvs instucken i blocket?

Det bör väl vara det senare?

Ungefär hur mycket glykol skulle man behöva för att byta?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 21 maj 2012 14:58 Svara med citat
Svårt o veta hur de ser ut på din bil utan motor kod elr regnr

Men följ den övre kylarslangen så vet du var termostaten sitter på den i slutändan

Ca 2liter G12+ (RÖD)

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Mån 21 maj 2012 18:08 Svara med citat
handsfree skrev:
Har en golf 5 blue motion 2009a dvs den med 1,9 tdi motorn på 105 hästar.

Har sen köpt 2-3 månader tyckt den är seg på komma upp i normal arbets temp ( 90 grader )

Kollade igår extra noga, bilen hade stått stilla i ungefär 8 timmar och det var 10 grader ute. Fick köra precis en mil innan tempen var uppe i 90 grader. Och då var det ändå 10 grader varmt i luften.

Kan jag behöva byta termostaten eller är det vattentempsensorn?

Om jag haft på motorvärmaren på morgonen när det är under 5grader plus ute så när jag ska backa ut bilen från kallgaraget är tempen på ca 70-75 grader precis då jag startar bilen och backar ut. Jag backar ut å går å stänger garage porten Och då när man sätter sig i bilen igen å ska åka till jobbet är tempen nere på min igen?

Vad kan vara fel?

Tycker inte det låter så farligt, beroende på hur man kör så kan det ta ca en mil innan min också är uppe i full temp, Bluemotiondieslarna är ju väldigt effektiva.

När jag kör värmare på min beter den sig precis som din, tempmätaren går upp och när man startar så sjunker den sakta igen. Bara en gissning men skulle tro att det beror på att kylarvattnet börjar cirkulera i systemet när du startar bilen och det varma vattnet som legat vid temp.sensorn blandas runt med det kalla i kylsystemet.
handsfree
Mån 21 maj 2012 21:00 Svara med citat
Jaså kanske inte är något fel då...
Fast min bil är ju ifrån Stockholm kanske är andra termostater här i norrland haha
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Tis 22 maj 2012 17:46 Svara med citat
Hej!

Jag har en Golf 5 Bluemotion -08 som har nästan 5000 mil på mätaren. Kollade extra noga i morse när jag körde till jobbet, har 2 mil att köra. Hade 14 grader ute och jag behövde köra 1 mil för att motorn värmen skulle komma upp i 90 grader på mätaren så jag tror inte du har något fel på din bil.
Håkan.

Bluemotion
handsfree
Tis 22 maj 2012 21:00 Svara med citat
Okej onödigt byta termostat då Smile Tack ska ni ha för hjälpen