Miche_N
Ingen VW Ort: Oskarshamn |
| Mån 23 jul 2012 14:56 |
|
Hej!
Har en Golf Gti 2006 sedan förra hösten,en bil jag har varit fruktansvärt nöjd med hela tiden,tills idag...
Skulle in till stan för att uträtta några ärenden,och när jag ska lägga om ratten för att köra in på en parkeringsplats märker jag att ratten går tungt..Lustigt tänker jag,motorn har stannat.Försöker starta den igen,men det är precis som att batteriet är dåligt,går tungt något halvvarv eller så.Hoppas på att det är det gamla originalbatteriet som har gett upp bara och ringer efter min bror som kommer med en startbooster,men precis samma symptom,precis som att batteriet är dåligt o motorn hasar sej tungt runt nåt halvvarv bara.Ledsnar som fan på bilen,sätter nyckeln i tändningslåset,slänger igen dörren,ringer bärgaren och går därifrån.Bärgaren skulle köra ut bilen till verkstaden senare under eftermiddagen,så jag tänkte åka dit under kvällen och undersöka saken lite närmre. Någon som har nån ide om vad som kan ha hänt? Bilen står precis inför ett kamremsbyte,både vad gäller mätarställning och åldern,detta skulle ha skett i helgen för att sedan lägga ut bilen på annons... Min första tanke är att kamremmen har gått av och trasslat ihop sej och därmed går motorn tungt? Hoppas att någon har ett smidigare förslag på vad som kan ha hänt,annars kommer jag nog ställa undan bilen nånstans där jag inte ser den och låta den stå tills jag tycker det är roligt att skruva igen...
Mvh/Miche
|
|
Miche_N
| Mån 23 jul 2012 16:39 |
|
Problemet funnet,ac-pumpen har skurit... Plockade av remmen och då startar den lätt direkt igen. Skönt att det inte var nåt allvarligare iaf
Mvh?Miche
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 25 jul 2012 2:50 |
|
| Miche_N skrev: | Problemet funnet,ac-pumpen har skurit... Plockade av remmen och då startar den lätt direkt igen. Skönt att det inte var nåt allvarligare iaf
Mvh?Miche |
allvarligt o allvarligt, ac pumpen inkl arbete kostar en stor slant... om du nu vill ha på remmen igen..som du måste ha... Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 25 jul 2012 3:20 |
|
| Sam skrev: | allvarligt o allvarligt, ac pumpen inkl arbete kostar en stor slant... om du nu vill ha på remmen igen..som du måste ha...  |
Eller så skaffar han en 955mm-rem istället för originalets dryga 1005mm (är till för Mk5 utan AC nämligen).
Vettig tillfällig lösning.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 25 jul 2012 9:29 |
|
Om bilen inte har gått allt för mycket och minst halvförsäkring finns kan man använda maskinskadeförsäkringen till det
men annars ring runt för offert En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 25 jul 2012 12:57 |
|
| MiWi skrev: | Eller så skaffar han en 955mm-rem istället för originalets dryga 1005mm (är till för Mk5 utan AC nämligen).
Vettig tillfällig lösning. |
Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Miche_N
| Fre 27 jul 2012 10:09 |
|
En ny pump kostade knappt 3400 inkl frakt på Skruvat,och byter den gör jag själv...Inte hela världen,kunde som sagt ha varit nåt både dyrare och krångligare att byta...
Mvh/Miche
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 27 jul 2012 10:24 |
|
Man ska då ha i beaktande att det kan finnas främmande föremål i systemet som kanske måste sköljas ur , om du nu kör den till en AC-verkstad för påfyllning så får inte kopressorn köras runt, utan man om det är möjligt montera den kortare versionen av rem, alternativet är bogsering med avstängd motor En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|