Nybper
Golf 5 1,6 -06 Ort: Piteå |
| Lör 21 jul 2012 19:51 |
|
Trodde att ac:n läckt ut all gas så jag bad en person som jobbar med kyla fylla på systemet men det visade sig att gasen fanns kvar i systemet. Det är den enkla ac:n, när man trycker på eco knappen så att den lyser ändras varvtalet på motorn. Trycker man sen så att den slocknar ska ac:n gå i gång men ingen kyla kommer. Hörde av en VAG tekniker att det är ovanligt med kompressor-fel.
Nån som har något tips?
Golf 1,6 -06
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Lör 21 jul 2012 22:18 |
|
Låter som att kompressorna går ändå, men den kan vara trött ändå och kanske inte orkar bygga tillräckligt med tryck.
Expansionventil eller spjällmotor till luften i kupen kan vara andra orsaker.
En riktig AC-verkstad ska kunna lista ut det där relativt snabbt.
|
|
Hagge88
Golf 5 1,6-fsi Ort: Örebro |
| Sön 22 jul 2012 6:56 |
|
| Hade samma problem till min golf 4. Visades vara en säkring som hade gått. Pröva det
|
|
lakis5
Golf 5 1,6 -05 Ort: Gävle |
| Mån 23 jul 2012 16:47 |
|
| Vart sitter säkringen?
|
|
Hagge88
Golf 5 1,6-fsi Ort: Örebro |
| Mån 23 jul 2012 16:51 |
|
| lakis5 skrev: | | Vart sitter säkringen? |
Tror den sitter i säkringsboxen under motorhuven. En 30 ampär säkring tror ja de var.
På min golf 4a satt den på batteriet
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Mån 23 jul 2012 17:50 |
|
| Eftersom varvtalet ändras när du trycker på AC´n så kan knappast säkringen var brunnen, för det betyder att AC kompressorn går igång. Det är ett annat fel.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 25 jul 2012 2:49 |
|
Tryckgivaren på högtrycksröret nere vid kondensorn brukar spöka allt för ofta!
kostar runt 700 - 800 Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Psydrop
Golf 5 Gti Ort: Västervik |
| Tor 26 jul 2012 17:47 |
|
Högtrycksvakten kostar 792:- hos Engström va och köpte en igår
|
|
Nybper
| Tor 26 jul 2012 20:24 |
|
| Är det nåt man kan byta själv? beskriv i så fall gärna hur.
|
|
Psydrop
| Tor 26 jul 2012 20:29 |
|
| Byta den själv kan man....dock e det trångt som bara helvete på min bil gti mk5....men 17 hylsa och långt spärrskaft bara man får bort kontakten tror jag....ingen vätska läcker alla fall. om du provar inan mig berätta gärna hur du gick tillväga.
|
|
lakis5
| Fre 27 jul 2012 10:48 |
|
| Gärna med bilder om det går
|
|
Psydrop
| Lör 04 aug 2012 19:20 |
|
| Bytt den idag dock inte nollat felkoden än.. har några bilder kan dock inte lägga upp dom än för kör w8 på denna burk och det funkar inte så jag kan se bilderna. Rätt verktyg går det fort att byta den men trångt som fan.
|
|
lakis5
| Lör 04 aug 2012 21:34 |
|
| Fick du nå kyla då?
|
|
Psydrop
| Lör 04 aug 2012 22:26 |
|
| Bättre vart det men inte bra...har dock kollat att jag har r134 i systemet innan.....så bör kolla säkringen vet dock inte vilken det e 10amp säger alla den e dock hel så ska köra en längre sväng imorrn och kolla.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 04 aug 2012 23:08 |
|
Var och fick min AC "fixad" för 3 veckor sedan.
Han kollade först med en enkel inne/ute-termometer i luftutsläppet i mittkonsolen, och enligt honom var allt under 8 grader OK (min kylde bara ner till ca 15 grader), han fyllde på gas och någonting mer, och "fixade" min ac, så nu kyler den ner till ca 4 grader
|
|
Psydrop
| Tis 07 aug 2012 18:37 |
|
| Inte mycket kla så ska kolla kablaget....vag com säger fortfarande g65sensor.
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Tor 09 aug 2012 21:00 |
|
| Psydrop skrev: | | Inte mycket kla så ska kolla kablaget....vag com säger fortfarande g65sensor. |
Vad säger vag com om g65:an? elektriskt fel eller felfunktion? många byter den givaren utan att tänka, sätter den ett fel på att signalen är "orimlig" så tyder det på att du har för lågt tryck i systemet, alltså är signalen orimlig.
Sen finns det många ac-teckniker?? som kollar trycket genom att pysa ut lite gas genom ventilen, förstår inte hur en sådan amatör tror att ac systemet är ok... ja just det, amatör var det ja
Är det för lågt tryck så måste läckan hittas (om det inte är väldigt nära rätt mängd) och åtgärdas annars så står du där snart igen och har kastat pengarna i sjön. Vacuumsug hela systemet och ta reda på hur många gram du får ur, trycktesta om det saknas, åtgärda felet och fyll på rätt mängd.
|
|
Psydrop
| Fre 10 aug 2012 19:44 |
|
Den säger "low to ground eller nått" det va dock ett jävla tryck i systemet när jag tryckte på ventilen
|
|
pinnen666
| Fre 10 aug 2012 20:30 |
|
Det är ett jäkla tryck i systemet även när det är dåligt, när det nästan är helt tomt så kan man märka av det men då har systemet lagt av för länge sen
Low to ground skulle kanske kunna betyda låg signal och då är trycket lågt, hade det varit kortslutning så är det givaren alt. kablarna, (kan inte Vag com då jag jobbas i "vas:en") och felkoderna låter inte likadant som jag är van med tyvärr.
|
|
Psydrop
| Fre 10 aug 2012 20:33 |
|
| Jag hade nämligen en ac tekniker som sa att givaren va dålig och när det vart felkod på g65 så bytte jag den....det vart bättre tror jag men inte så kallt som önskas.....så får prova att fylla det igen.
|
|
lakis5
| Mån 20 aug 2012 17:33 |
|
| Hur går det Psydrop är du klar med ac n?
Senast ändrad Tis 11 sep 2012 11:55, ändrad totalt 1 gång
|
|
Nybper
| Lör 25 aug 2012 12:46 |
|
| Suck. det var kompressorn som skurit. Måste man byta kondensor mm eller räcker det att skölja ur systemet efter kompressorbytet?
|
|
Nybper
| Ons 05 sep 2012 20:23 |
|
| Funkar/passar en kompressor från Golf IV ?
|
|
pinnen666
| Tor 06 sep 2012 18:14 |
|
Har jag svårt att tänka mig men det finns några olika varianter även till den, kolla om du kan se art.nummret på din och leta/jämför,kan sitta på fler modeller än just golfen.
är det samma så passar det, skiljer det på sista bokstaven så kan det ev. passa då den bokstaven oftast enbart betyder att komponenten är förändrad, men den kan även betyda något helt annat så det bästa är att kolla ett sådant nummer mot etkan (vw:s reservdelsprogram).
|
|