| |
Sköldan
Golf 7 1,2 tsi-14 Ort: Linköping |
| Ons 01 aug 2012 12:44 |
|
Hej!
Jag ska byta till coilovers på min golf, det jag undrar är då om man behöver byta fjäderbenslagringarna fram? Och isåfall om man ska passa på att göra det ska man byta lagret med? Bilen slår om till 11000 snart.
mvh Rickard
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 01 aug 2012 13:00 |
|
Lika bra, ett lager är ett lager, slitagdel 👍 Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Sköldan
| Ons 01 aug 2012 13:03 |
|
| Sam skrev: | | Lika bra, ett lager är ett lager, slitagdel 👍 |
Tack! Då kör jag på det
|
|
Sköldan
| Tis 28 aug 2012 16:55 |
|
Hej igen!
Tänkte se om jag lyckas att byta till Coilovers nu, men skulle behöva lite hjälp!
Är ingen proffsmek så undrar vilka verktyg som skulle behövas och hur man går till väga på enklast sätt. Har tittat lite på google men inte hittat nått riktigt ingående hur man gör för att ta bort fjäderbenen fram?
Ifall nån snäll själ har tid att berätta skulle jag bli evigt tacksam!
mvh Rickard
|
|
Sam
| Ons 29 aug 2012 1:44 |
|
Hej får se om jag minns rätt
Du plockar bort broms ok, ok-hållare, bromsbelägg och skiva, styrled, länkarm, drivaxel, kabel till abs givaren,
sitter med en mutter i fjädertornet så får du ner fjäderben med spindel
sätter paketet i ett skruvstäd och bankar av fjäderbendet från spindel, sitter med en bult
elr så bankar du av spindel från fjäderbenet på plats, så slipper du montera av drivaxel, styrleden och länkarmen
De finns dessa tillväga sett... ibland sitter de så pass fast rostat så man vill inte stå o banka, banka på plats för få ut fjäderbenet från spindel, så jag plockar ur de och sätter de i skruvstäd
Men allt beror på hur mkt kunskap, tid, plats & ork, självklart verktyg som mutterknack...
lycka till! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Sköldan
| Tis 11 sep 2012 10:33 |
|
| Sam skrev: | Hej får se om jag minns rätt
Du plockar bort broms ok, ok-hållare, bromsbelägg och skiva, styrled, länkarm, drivaxel, kabel till abs givaren,
sitter med en mutter i fjädertornet så får du ner fjäderben med spindel
sätter paketet i ett skruvstäd och bankar av fjäderbendet från spindel, sitter med en bult
elr så bankar du av spindel från fjäderbenet på plats, så slipper du montera av drivaxel, styrleden och länkarmen
De finns dessa tillväga sett... ibland sitter de så pass fast rostat så man vill inte stå o banka, banka på plats för få ut fjäderbenet från spindel, så jag plockar ur de och sätter de i skruvstäd
Men allt beror på hur mkt kunskap, tid, plats & ork, självklart verktyg som mutterknack...
lycka till! |
Tack för hjälpen Sam! Fick hjälp av en kompis och det gick bra med lite komplikationer
bjuder på en bild^^
[/gallery]
|
|
Sam
| Tis 11 sep 2012 15:18 |
|
Snyggt! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|