Forum - Volkswagen Polo - Olika längd på fjäderbenet bak vw polo 5dr och variant?

Turbolover
Golf 3 Variant 1.8 GL Ort: Finspång
Ons 29 aug 2012 20:47 Svara med citat
Nån som har koll på om det är olika längd på fjäderbenen på en vanlig polo och en polo kombi?
Börjar fundera på om mina coils bak är för korta på min vw polo variant...
Littlescratch
Polo 3 Slowpoke Ort: Bromölla
Fre 31 aug 2012 22:12 Svara med citat
Fjäderbenen bak på kombi är längre än på vanlig Polo. Det går med vanliga Polo coils bak på kombi men justeringen blir lite avig iom skillnaden på fjäderbenslängden.

(\__/) Ridin' High or Flying Low
(>'.'<)
(")_(")
Turbolover
Fre 31 aug 2012 22:22 Svara med citat
Ja det förklarar ju saken varför mina står i högsta läget bak för att kunna få på hjulen överhuvudtaget... Aja får väl klura på det där då.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 01 sep 2012 2:21 Svara med citat
Golf Mk2+Mk3 bakre fjäderben är identiska men cirka 1,5 dm längre. Ett alternativ med andra ord. Smile
Turbolover
Lör 01 sep 2012 11:43 Svara med citat
Okej så då skulle man kunna köra med Coilover till en golf bak då alltså?
MiWi
Lör 01 sep 2012 14:31 Svara med citat
Ja, det ska kunna gå.

Jag testade nämligen Poloben bak på min Mk2 och de skulle fungera i högt ställt läge, men bilen skulle vara alldeles för låg.

Så med Mk2/Mk3-ben kanske du får den höjden du behöver. Om du orkar vänta ett par dagar kan jag mäta längdskillnaden åt dig på coilsbenen.
Turbolover
Lör 01 sep 2012 14:36 Svara med citat
Okej ja jag har ju samma problem... Jag måste ha mina i högsta läget för att kunna använda bilen och därmed är den helt stum bak i stort sett...

Ja det är ingen brådska, vore snällt om du kunde göra de Smile Tack!
Turbolover
Lör 15 sep 2012 16:25 Svara med citat
Va och mätte på en bekants polo kombi idag bak som också har coilovers och de han hade var lika långa... Dock såg det ut som om han hade mer gäng på sina, alltså han kunde justera upp mer. Hans är ju lägre förvisso så beror väl på de... Hans var betydligt mjukare bak också.
MiWi
Tis 18 sep 2012 3:47 Svara med citat
Turbolover skrev:
Okej ja jag har ju samma problem... Jag måste ha mina i högsta läget för att kunna använda bilen och därmed är den helt stum bak i stort sett...

Ja det är ingen brådska, vore snällt om du kunde göra de Smile Tack!

Här kommer det jag lovade dig. Smile

Kort ben är Polo 6N, långt ben är Mk2/Mk3 Golf;

Bild

Bild
Turbolover
Tis 18 sep 2012 5:40 Svara med citat
Ja det var ju en viss skillnad. Har du mätt hur långt hela coiloversen är? Har för mig att jag fick 42 cm ungefär från där fjädern börjar till där coilovern slutar, innan nedre fästet.
MiWi
Tis 18 sep 2012 6:59 Svara med citat
Jag kan ta de måtten åt dig idag. Smile

15 cm längre är hela benet iallafall, men med mer justeringsmån än Polobenet.