Forum - Volkswagen Polo - Polo 6r - 2010 Kupèfläkt

BiTTeR
VW Polo Cross - 07 Ort: Borås
Tor 20 sep 2012 12:12 Svara med citat
Har fått gnissel/kvittrande ljud som jag gissar kommer från kupèfläkten. Det kommer och går och svänger jag kraftigt vänster så tystnar de, svänger jag kraftigt höger så ökar det, alltså precis som om fläkten inte riktigt sitter fast eller att lagret helt enkelt är slut vilket iförsig vore konstigt efter bara 4500 mil. Ljudet återkommer ju givetvis men just när det kränger till så tystnar det en kort stund.
Hur enkelt är det att komma åt kupèfläkten? Gissar att den likt äldre polos sitter under/bakom handskfacket.
Tänkte testa att smörja upp den och funkar inte det så köper ja en ny från skruvat.se http://www.skruvat.se/Kupeflakt-P17730.aspx (kanske inte är VW kvalitè men håller VW`s i 2 år så kanske denna inte har så mycket att konkurera med..)
Måste man plocka bort hela handskfacket eller räcker det med kåpan under?
Tog lite bilder och tycker det ser ut som mynningen från kupèfläkten tittar ut under. Sen ligger det någon filt/foam historia fastklämd som jag inte riktigt vet vad det är till för men det ser ju helt klart ut att ligga fel.
Räcker det att stänga av airbagen med nyckeln samt stänga av tändningen för att man ska vara hyffsat säker på att man inte lyckas utlösa airbagen av misstag?
Bilen här nyligen varit inne för byte av ac-styrenhet och ac-kompressor och frågade efteråt om de vid det ingreppet varit på kupefläkten men det hade de inte sa de. tänkte om de va därför den vita mattan låg som den gjorde.

Bild
Bild
Bild