Tja.
Jo, på min GTI-93 så är det så att instrumentet,(hastighetsmätare osv) tydligen har ett jordfel.
I alla fall var det så jag fick höra när jag köpte den.
Tänkte mest kolla ifall någon kanske känner igen det.
Problemet är att varvräknaren funkar inte alls. Oljelampan blinkar hela tiden (jodå, de finns olja i motorn... ) och tempmätaren rör sig bara lite.
Hastighetsmätaren funkar felfritt, så även tankmätaren.
Grejen e den att idag så började plötsligt varvräknaren funka och oljelampan sluta blinka!
I alla fall för en kort stund. Sedan la den av igen.
Och den har fortsatt så. Funkar lite ibland. Och varvräknarnålen åker som en jojo upp och ner. Trots att jag inte varvar...
Nu har jag som sagt, hört att de ska va ett jordfel i själva mätarhuset, och att jag får byta det.
Det är dessvärre inte så billiga grejer, (ca 1400 på skroten) och dessutom har jag färddator i den så de kan va lite svårt att hitta nåt mätarhus som passar.
Någon som känner igen sig?
Som kanske haft samma problem och hittat en billigare lösning än att köpa nytt?
Är det ett vanligt problem tro?
Har aldrig haft sånt fel men måste du verkligen byta instrumenteringen?
är väl så på mk3 att alla jord kablar går till en plast platta som i sin tur är jordad i karosen och/eller batteriet, så om den plattan blir dåligt jordad så blir det ju en del grejer som blir uttsat,
Om ja inte minns fel så sitter det en på vardera sida under brädan mot dörrarna så att säga.
Börja med att kolla sånt, annars så kanske ja har ett mätarhus från en vr6:a liggandes med färd dator å allt.
Tjenare! Tack för ditt svar Nicke.
Jaha, de var ju intressant med det du skriver. Ska försöka kolla det där.
Men annars är jag givetvis intresserad av ditt mätarhus.
Men vi kan väl PM:a om pris etc?
Men frågan är ifall de passar?
Alltså, tänker då på motorstorleken.
Bytte nämligen instrument på en Audi 2.8 V6:a till S4:ans instrument. och då funka inte varvräknaren normalt eftersom den inte va byggd för en 6:a. Den visade mer än va de var i verkligheten s.a.s.
Risken är väl att det kan bli nåt likadant här? Fast tvärtom då...ja du fattar va?