Forum - Golf 5 (04-08) - Golf diesel

jamjam
Golf 1 1.6 -83 Ort: Sollentuna
Fre 12 okt 2012 20:00 Svara med citat
Tja alla,

Jag går i tankarna på att köpa en Golf V diesel, har tittat på en 1,9 tdi som kändes riktigt bra faktiskt. Inte alls lika slö eller trött som jag hade föreställt mig. Det blir alltså första dieseln för mig...
Är det nåt jag ska tänka på? Den har gått 15000 mil, 2007 årsmodell.
En grej som slog mig var att den inte hade AC, är inte AC standard på alla Golf 5or? Kan det helt enkelt va så att den är sönder? Säljaren var helt säker på att den inte hade AC men på vredet i mitten stod det "climatic", jag tolkar det som en AC...
Nåt annat jag ska tänka på vid köp av en Golf V?
Sen fanns det också ett skrapljud när man växlade från ettan till tvåan, lät ganska högt upp som om spaken tog i nånstans, vad kan det vara, nån som kan tänkas veta?

Tacksam för alla svar!
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Lör 13 okt 2012 22:06 Svara med citat
Hej!
Jag har en Golf Bluemotion 1.9 TDI -08 och på min bil har jag AC som original utrustning. Om detta var med som standard utrustning på -07 vet jag inte men jag skulle inte köpa en bil utan AC eller ECC idag.
Vad det kan vara för fel på växellådan vet jag inte, kan vara synk ringarna som börjar ta slut. Bäst är att få någon som kan detta att kolla vad det kan vara för fel.
Håkan

Bluemotion
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Sön 14 okt 2012 13:02 Svara med citat
jamjam skrev:
Tja alla,

Jag går i tankarna på att köpa en Golf V diesel, har tittat på en 1,9 tdi som kändes riktigt bra faktiskt. Inte alls lika slö eller trött som jag hade föreställt mig. Det blir alltså första dieseln för mig...
Är det nåt jag ska tänka på? Den har gått 15000 mil, 2007 årsmodell.
En grej som slog mig var att den inte hade AC, är inte AC standard på alla Golf 5or? Kan det helt enkelt va så att den är sönder? Säljaren var helt säker på att den inte hade AC men på vredet i mitten stod det "climatic", jag tolkar det som en AC...
Nåt annat jag ska tänka på vid köp av en Golf V?
Sen fanns det också ett skrapljud när man växlade från ettan till tvåan, lät ganska högt upp som om spaken tog i nånstans, vad kan det vara, nån som kan tänkas veta?

Tacksam för alla svar!

Hej

Jag hade dragit av MINST 10000:- för trasig AC ( om det nu sitter ac på bilen men det är troligt), och MINST 10000:- för växellådan.

Skulle själv ha tittat på en annan bil.

Det är vad jag skulle gjort iallafall...
jamjam
Golf 1 1.6 -83 Ort: Sollentuna
Sön 14 okt 2012 21:39 Svara med citat
Tack Hookan och lindahl för era synpunkter! Det blir nog att glömma den bilen och kolla vidare.

En annan grej gällande dieselbilar som jag börjat fundera på är partikelfilter, hur ofta byts de på Golf 5an? Är det dyrt?
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Mån 15 okt 2012 19:42 Svara med citat
Dom flesta Dieselbilar med partikelfilter på Vw bilar så förbränns particklarna med jämna mellanrum så det byts inte ut om det inte händer att det tankas bensin istället för diesel.
Jag har hört att V10 dieselmotorn får partickelfilter bytas ut, där förbränns inte particklarna. Tror att ett filter kostar ca 8000 kr.
Håkan.

Bluemotion