Forum - Volkswagen Polo - Planerar köpa en VW Polo 1.4 TDI 2007. Tips uppskattas! :)

Alkoom
VW Polo 1.4 TDI Ort: Järfälla
Tor 13 dec 2012 13:32 Svara med citat
Hej alla VW fanatiker.

Som rubriken lyder så planerar jag att köpa en VW Polo 1.4 TDI 2007. Men jag är inte jätte duktig på bilar och ska endast använda bilen till att ta mig från plats A till B. Helst ganska långa sträckor framöver, som t.ex Stockholm till Norrköping.

Bilen som jag tittar på är via kvarndammen och de har skrivit följande fel på bilen:

Väsentliga anm/fel: Motorlampa lyser. AC ur funktion. Koppling slirar vid belastning.
Övriga anm/noteringar: Koppling tar högt upp. Plast under bil trasigt. Tuta ur funktion. Mjuka motorfästen. Dålig synkring 3:ans växel, skrapar. Vänster baklyse sprickor. Oljesöl motor.

Bilen är värderad till 60,000 men jag fick den för ungefär halva priset men jag funderar på att möjligtvis inte köpa bilen ifall kostnaderna är onödigt stora. Ni som kan lite mer om bilar, skulle ni ta chansen att ta över en sån här bil för mina behov? Vad tror ni att kostnaderna skulle komma upp till ifall man tänker sig bästa/sämsta scenarior?

Jag förstår att frågan är lite generell men jag uppskattar alla tips som kan hjälpa mig att göra ett beslut!
Tack!
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tor 13 dec 2012 15:29 Svara med citat
Be att få göra en felkodsavläsning så du ser varför motorlampan lyser. Det kan kosta i princip vad som helst.
Sen lär du byta koppling för att få den körbar.
Till att börja med...