Har nyligen köpt en Golf V -08 med vad jag tror är orginalstereon som kan spela MP3. Nu vill jag kunna koppla in min mobiltelefon till AUX så jag kan spela t ex Spotify. Måste jag köpa en ny stereo då eller finns det adapter till det?
PS. har just bytt upp mig ifrån min 20 år äldre Jetta så ursäkta om jag verkar lite trög på såna här "nya" grejer
Edit: Såg nu att denna kanske skulle ha postats i kategorin Bilstereo istället
Senast ändrad Sön 06 jan 2013 17:55, ändrad totalt 1 gång
Har nyligen köpt en Golf V -08 med vad jag tror är orginalstereon som kan spela MP3. Nu vill jag kunna koppla in min mobiltelefon till AUX så jag kan spela t ex Spotify. Måste jag köpa en ny stereo då eller finns det adapter till det?
PS. har just bytt upp mig ifrån min 20 år äldre Jetta så ursäkta om jag verkar lite trög på såna här "nya" grejer
Edit: Såg nu att denna kanske skulle ha postats i kategorin Bilstereo istället
Alla delar i form av kontaktstycke bak i stereon, AUX-intag, och kablar däremellan, går att köpa lösa i delar hos VW. Dock vet jag inte om VW kan hjälpa dig med hur kablarna ska sitta, behöver du hjälp med detta, kan jag ta fram detta.
Jag har köpt kitet på vw och monterat det själv! Har för mig kitet kostade 610 kr och sen fick jag betala 500 kr för att dom kopplade in datorn och aktiverade själva aux funktionen. Det måste man göra om man inte har cd-växlaren monterad.
Själva monteringen är väl mer jobbig än svår. Man får montera ner lite plast-detaljer för att komma åt stereon, 8 st torx skruvar och massor av försiktigt bändande för att få loss panelerna. Bara man tar det lungt så går det fint
Själva kontakten som ska in i stereon får man göra själv, kommer med 4-5 st olika i kitet. Vet inte hur mycket du pillat med bilstereo innan, men kontakten ser ungefär ut som en iso kontakt. Sen får man ta den som passar till sin stereo och klicka i kablarna i rätt stift. Det krångliga där är en jord som man ska pilla ur orginal kontakten till stereon och dela på med en Y-kabel som ska in i båda kontakterna. Man får pilla med ett gem eller liknande för att få loss den, om man inte har nått sånt verktyg dvs.
Allting som behövs följer med i kitet, man behöver bara verktygen. Instruktionen som följer med är faktiskt ganska bra, den är dock riktad till en vw service mekaniker. Kan vara värt att läsa både två och tre gånger när det gäller kontakten, den vill man inte gör om!
Själva aux uttaget ska sedan monteras i handskfacket där lampan sitter. Men då måste man skruva ut handskfacket för att komma åt, så jag köpte ett nytt uttag och satte vid växelspaken istället.
Helt klart värt 1100 kr och tiden det tog att montera, inga svåra grejor bara man följer instruktionen
Bra svar. Jag ringde till AVD i Sundsvall och hörde med dom om dom kunde beställa hem adapter. Tror han sa att det skulle gå på runt 3-400 kr sen skulle han hjälpa mig montera dessutom. Ska hämta bilen imorrn efter dragkroksmontering sen ska jag dit och se om vi får till det. Återkommer med resultat.
Fint uttag du gjorde vid växellspaken, toye. Det ser "clean" ut