Lazz
Golf 5 1.4TSI -07 Ort: Sigtuna |
| Tis 22 jan 2013 10:00 |
|
Hej!
Upplever lite problem med min Golf 1.4TSI -07.
På besiktiningen gjorde jag en e-diagnos eftersom jag upplevde lite effekttapp vid ca 3500 varv och ville se om det visade något.
2 felkoder visades som jag också bad VW undersöka med en diagnos;
P2263 + en till kod visades.
Tydligen var detta ett fel på en ventil till turbon samt att en mjukvara behövde uppdateras.
Detta är bokat till den 29 jan men något hände på nyårsafton...
Motorlampan (avgasreningslampan) tändes då och sedan dess går bilen fruktansvärt dåligt.
Den är helt orkeslös, effekten är som bortblåst. Vid vissa varvtal hackar den sig fram, kan man säga.
Hela bilen låter annorlunda, mer burkigt.
Var på en verkstad och fick en ny avläsning som visade ett annat fel; kamaxelgivare. De tidigare felkoderna finns inte längre.
Kamaxelgivarna byttes i förra veckan men utan att avhjälpa felet. Bilen går ff lika dåligt.
Suck!
Någon som kan ha tips på vad det kan vara?
Nu ska bilen in på felsökning på fredag och jag är orolig att det kommer bli vääääldigt dyrt.
Felsköningen görs inte på VW utan på på en bekants auktoriserade verkstad, ldet är också han som utfört felsökning och byte av kamaxelgivare.
Tacksam för tips och råd.
|
|
Lazz
| Tis 22 jan 2013 10:04 |
|
Kan tillägga att den luktar mer soppa, som att den får för mycket soppa.
Kanske kan vara så att ventilen lagt ner helt och att luftflödet inte fungerar som det ska.
Blir fel blandning så att säga.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 22 jan 2013 10:53 |
|
Felkod på kamaxelgivare kan tyda på kuggad kamkedja
om så är fallet kan det evt. tas på maskinskadeförsäkringen
har motoroljan bytts vid längre intervall än 1500mil ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Chrille_89
Golf 5 1,4 TSI 140 - 08 Ort: Kristianstad |
| Tis 22 jan 2013 11:01 |
|
Låter som när en tä'ndspole var kass på min. då är den helt orkerlös och hackar som fan när man gasar. testa de, kostar 550kr st och du har ju 4 st. kan va värt ett försök. du kommer endå få byta dem efter ett tag, standard "fel" på dem motorerna Kärlek växer inte på träd, det byggs i Tyskland
|
|
a128
| Tis 22 jan 2013 11:05 |
|
Mister-auto har sådana spolar för ca 250:- st + frakt
köp inte biltemaspolar dom är överprissatta i förhållande till kvalitet
men före allt annat ska man först konstatera felet En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Lazz
| Tis 22 jan 2013 11:23 |
|
A128;
Jag köpte vid 12700mil, enda tidigare ägare hade longlife-servat, tyvärr. Jag har bytt vid ca 1500mil.
Maskinskadegarantin är passerad, gått 19200mil.
Har talat med mekanikern om detta men de tyckte att det inte kändes som det felet. Ska ta det igen.
Och, ja; felet måste hittas först.
Chrille_89;
Ska kika det, låter som det kan vara något sådant dock känns det inte som enda problemet.
|
|
a128
|
Lazz
| Tis 22 jan 2013 12:49 |
|
A128;
Tack för tipset.
Jag litar på att min verkstad (utanför 08-området) är bland de billigare men kommer kika runt ifall det är det som är felet.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 22 jan 2013 15:00 |
|
Möjligen en tändspole, men då borde felkoden visa de, ev en spridare, men ännu en gång, felkoden skulle peka på de
att felkoden ligger på kamgivaren tyder på att kaminställningen inte är korrekt, låter som en kedja som gjort sitt...
Spekulerar endast, men erfarnheten säger sannolikheten är hög! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tis 22 jan 2013 15:52 |
|
Okej, har läst lite om Golf 1.4TSI och ser att den har kamkedja.
Av vad jag har läst så finns det problem med uttöjda kamkedjor på den här modellen. Det kan ibland även höras vid kallstarter att kedjan rasslar om den är för lång.
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962? page=5
Men jag avråder dig att "testa" genom att byta en massa delar. Det kan bli mycket dyrt och tidsödande.
När datorn ser att det är något fel med kamaxelgivaren så kan den gå in i sk "Limp home mode" som sänker effekten för att inte skada motorn. Så jag skulle utgå från felkoden du har. Inte byta en massa andra delar för att bilen går dåligt.
Kamkedjan borde gå att kontrollera utan att riva hela motorn. Ska tydligen vara hydralisk spännare på den som kan tappa trycket och höra att kedjan hoppar.
Kan vara värt att kolla om det finns en förlängd garanti om det skulle vara kamkedjan.
|
|
Lazz
| Ons 23 jan 2013 15:51 |
|
Tack alla för tips och svar.
Ska snacka med mekanikern och be honom kika på kedjan först.
Sedan tändspole och alla slangar och dylikt.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Fre 25 jan 2013 10:32 |
|
Min kedja har pajjat två gånger, första gången så hade den kuggat över och din beskrivning låter som jag upplevde det. Då gick det på försäkringen. Andra gången så hoppade den av och då tog VAG och bytte ut motorn på goodwill, så med lite tur (eller att du står på dig) så får du det också. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Lazz
| Mån 28 jan 2013 11:00 |
|
Hej!
2 fel upptäckta:
1.ett rör(slang) till intercooler / turbo som inte var ok.
detta är åtgärdat och turbo o allt fungerar bra.
2. kedjan har kuggat över 15grader. Ska kika me VW vad de säger ang detta.
|
|
Sam
| Mån 28 jan 2013 14:46 |
|
| Lazz skrev: | Hej!
2 fel upptäckta:
1.ett rör(slang) till intercooler / turbo som inte var ok.
detta är åtgärdat och turbo o allt fungerar bra.
2. kedjan har kuggat över 15grader. Ska kika me VW vad de säger ang detta. |
Aj då
sök goodwill, ta de på maskinskadeförsäkring, alt garanti
Lycka till Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Lazz
|
Lazz
| Mån 28 jan 2013 15:12 |
|
Hmm....
Goodwill var inte aktuellt enligt VW.
All service är inte gjord på auktoriserad verkstad enligt de.
Trots att servicear är gjorde med tätare intervall än vad de anger/kräver så nekar de goodwill pga detta.
Typiskt.
Vi tar det en vända till.
|
|
Sam
| Tis 29 jan 2013 1:09 |
|
. Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
Senast ändrad Tis 29 jan 2013 1:10, ändrad totalt 1 gång
|
|
Sam
| Tis 29 jan 2013 1:10 |
|
| Lazz skrev: | Hmm....
Goodwill var inte aktuellt enligt VW.
All service är inte gjord på auktoriserad verkstad enligt de.
Trots att servicear är gjorde med tätare intervall än vad de anger/kräver så nekar de goodwill pga detta.
Typiskt.
Vi tar det en vända till. |
Oj 20k mil, de missa jag o läsa nånstans
Du e ganska körd kan jag säga, bara och byta kedja + tillbehör, elr sälja den billigt som repobjekt Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Lazz
| Tis 29 jan 2013 10:38 |
|
| Sam skrev: | Oj 20k mil, de missa jag o läsa nånstans
Du e ganska körd kan jag säga, bara och byta kedja + tillbehör, elr sälja den billigt som repobjekt |
Körd vet jag inte riktigt om jag är...
Låter dock som Du har erfarenhet.
Egentligen handlar detta om eten klen konstruktion som VW inte vill ta i men det är en tuff process att driva.
Hur som haver; fått erbjudande på 2000:- för att ställa in kedjan i rätt läge igen.
Är det värt det? Tror Du att det är fler fel?
Snabbt svar önskas.
|
|
a128
| Tis 29 jan 2013 10:51 |
|
2000:- låter billigt förmodar att delar tillkommer
det behövs en ny kedja, de båda glidskenorna
kedja 03C109158
glidskenor 03C109469J samt 03C109509L
skruv kamaxelställare 03C109282C
kedjeträckare 03C109507M
viktig att motorn hålls stilla när bulten för remskivan lossas En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Lazz
| Tis 29 jan 2013 12:01 |
|
A128;
I detta fall gällde 2000:- att min mek lämnar den hos en viss vw-handlare som ställer tillbaka kedjan i rätt läge.
Ska tala med mek o höra om han tror att allt behöver bytas eller ej. Han har inte nämnt det hittills.
|
|
Sam
| Tis 29 jan 2013 12:54 |
|
| Lazz skrev: | A128;
I detta fall gällde 2000:- att min mek lämnar den hos en viss vw-handlare som ställer tillbaka kedjan i rätt läge.
Ska tala med mek o höra om han tror att allt behöver bytas eller ej. Han har inte nämnt det hittills. |
kör på de, lämnar han någon garanti på arbetet? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Lazz
| Tis 29 jan 2013 13:37 |
|
Sam:
Japp, det gör han.
De e ju typiskt att allt sånt här händer när man vill byta bil.
|
|
sidsidder
Golf 5 1,4 tsi-07 Ort: Bjuv |
| Tis 29 jan 2013 13:40 |
|
Jag hade sträckt kedja som jag fick bytat.
kollade runt på olika verkstäder och fick ett bra pris på en Mekonomen verkstad i Helsingborg. fick pris på 8000kr utan vattenpump för material och arbete. tyvärr glappade vattenpumpen så fick byta även den så allt gick lös på 12000kr
|
|
Lazz
| Tis 29 jan 2013 14:02 |
|
| sidsidder skrev: | Jag hade sträckt kedja som jag fick bytat.
kollade runt på olika verkstäder och fick ett bra pris på en Mekonomen verkstad i Helsingborg. fick pris på 8000kr utan vattenpump för material och arbete. tyvärr glappade vattenpumpen så fick byta även den så allt gick lös på 12000kr |
Hur menar Du?;
Hade Du bytt kedja som blev sträckt eller hade du bytt kedjan om Du varit i min situation?
|
|
a128
| Tis 29 jan 2013 14:05 |
|
Kedjan är sträkt eftersom den har kunnat kugga över, den är därmed förbrukad och ska under alla omständigheter bytas En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Lazz
| Tis 29 jan 2013 14:09 |
|
| Ok
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Ons 30 jan 2013 16:00 |
|
Kedjan behöver inte vara sträkt. I länken jag visade ovan står det att den även kan kugga om hydralsträckaren tappar trycket.
Men Jag kan inte utala mig om det är sträkt eller inte utan att ha sett den. Det måste du kolla med mekanikern, då det brukar finnas toleranser på sträckare osv för att se det.
Men då man har upp allt kanske det är lika bra att byta.
|
|
Lazz
| Ons 30 jan 2013 19:35 |
|
Saken är den att kedjan inte rasslar, så vi tror inte att den är sträckt.
Mekanikern tror att det hjälper med att sätta den i rätt läge.
Hur som havet; vi väntar in verktyget och ställer in o sen får vi se hur läget är.
|
|
Sam
| Tor 31 jan 2013 1:16 |
|
| Lazz skrev: | Saken är den att kedjan inte rasslar, så vi tror inte att den är sträckt.
Mekanikern tror att det hjälper med att sätta den i rätt läge.
Hur som havet; vi väntar in verktyget och ställer in o sen får vi se hur läget är. |
Be han ta ett komptest innan han rör någonting. Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|