Investerade i nya vintersulor förra veckan och ska göra en hjulinställning nu på onsdag. Bilen drar något åt vänster när jag håller ratten rakt men inte så att jag behöver passa den speciellt.
Tjejen har inte sagt något när hon kört den så mycket är det inte men det ska göras.
Min fråga är nu hur det blir vid en sänkning fram i vår?
Förutsatt att alla bussningar och leder är hela borde väl bara cambern bli påverkad eller tänker jag del? Det går ju en hel del bilar med mycket camber så jag kanske klarar mig???
När jag köpte min gamla jetta så va den bottensänkt, men ägaren hade inte gjort hjulinställning så hade en sjuk toe out. Vilken resulterade att 2st framdäck slets ner på runt 250mil.
Man ska ju egentligen göra hjulinställning så fort man lossat på fkäderbenet så lika bra och göra en hjulinställning efter sänkning
Ok. Jag antar att konstruktionen är liknande på min.
Tanken var ju den att eftersom jag ställer cambern genom att montera bultarna högt eller lågt i de ovala hålen så skulle de övriga vinklarna justeras genom gängor eller liknande
- detta tänkte jag skulle medföra att övriga vinklar förblev konstanta, eftersom jag inte rör några gängor eller liknande förutom cambern som ändras när fjäderbenet blir kortare.
För bra för att vara sant då!
Tackar så mycket för svaret, jag ska höra med mekanikern imorgon vad han säger så kan jag kanske redovisa för hur iaf Polo påverkas.
Sen är ju två bra däck i pris med en hjulinställning. Jag måste ju kunna motivera utgifterna på bilen...
Jag kan redovisa mitt besök med att det inte var nödvändigt men inte onödigt att ställa cambern igen efter fjäderbensbyte (avser sänkning). De andra vinklarna skulle vara oförändrade.
Jag skulle kolla hur nuvarande fjäderben satt och sätta det nya utefter det. Vidare skulle jag jämföra mellanskillnaden mellan lägsta och högsta punkt på fälgkanten, avstånd mot lod. Justera fjäderbenet efter det om det behövdes.
Eftersom jag nu har under -1,5 bak och under -0,5 fram så skulle jag inte få för mycket efter sänkning.