Forum - Volkswagen Polo - Polo -98 Tänd oljelampa vid 2000rpm [Problemet löst]

johnnyboy
VW Polo 1.6 -98 Ort: Västerås
Tor 07 mar 2013 17:49 Svara med citat
Jag har en Polo 98 som stått i 2 år.

När jag startade den så var allt OK.. Lät den bli varm på tomgång.
Vid 2000 varv tändes oljelampa. Ingen belstning utan bara varvning till 2000rpm.

Olja är kollad och är 2mm under övre sträck.

Misstänkte oljegivaren och bytte den uppe på toppen närmast kamrem . Märkningen ger en hint om att det är lågtrycksgivaren. (0.3 bar) [Lösningen var att använda originaldel. Min oljetrycksgivare hade gröm mörkning]. Jag hittade ingen andra oljegivare

Byte av oljegivare ändrade inte felet. Går lugnt och fint på 1000 rpm men tänds vid 2000 rpm.

tog lös den nya givaren och satt dit en Biltema oljetrycksgivare. Den visar stadigt 4-4.5 Kg/cm oljetryck. Visserligen är det i toppen men det borde skilja marginellt i hela motorns oljesystem. Oljetrycket ökar inte när man gasar till 1800rpm. Det är stadigt lika.

Finns det en oljegivare till på Polo 98? Var sitter den? Kan man köra om oljetrycket är stabilt på 4 kg/cm?

Kan byte av filter + olja fixa problemet? kan det vara någon överströmmningsventil som slagit till och en olje-övertrycksgivare som visar att oljetrycket är för högt?

Senast ändrad Lör 09 mar 2013 10:57, ändrad totalt 1 gång
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 07 mar 2013 17:56 Svara med citat
Ska sitta en nära oljefiltret som sluter vid 1,8 bar och kopplas in vid ca 2000rpm

kolla även att ledningen är på plats och är hel

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
johnnyboy
Tor 07 mar 2013 18:07 Svara med citat
Ok.. Om trycket är 4Kg/cm och det slår till vid 2000rpm så är det troligt att det är den givaren som gett upp.

Kan man köra om man har 4kg/cm trots ilsket lysande och tjutande oljelampa?

Jag behöver flytta bilen innan jag kan fixa
a128
Tor 07 mar 2013 18:15 Svara med citat
Bara att gasa och köra Smile

johnnyboy
Fre 08 mar 2013 18:43 Svara med citat
Nu har jag flyttat bilen. Skapligt oljetryck på 2-3kg/cm då bilen kördes i väldigt lugn takt.

Invändig motortvätt och oljebyte till 5w50 helsyntet. Det borde lösa upp gammal koks och sätta igen filtret. Mitt hopp var att oljelampan skulle fungera igen..

Så blev det INTE..

I många guider som finns på nätet talas det om en ANDRA oljetrycksgivare. Den uppe på toppen (0.3bar) nära kamrem är bytt.
Var finns den andra givaren. Letade med bilen upplyft men hittar den inte. Antog att den skulle sitta i närheten av oljefilter.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 08 mar 2013 18:45 Svara med citat
Framifrån sett, uppe vid toppen på höger kortsida.
a128
Fre 08 mar 2013 18:45 Svara med citat
Har du motor och växellådskoden ?

johnnyboy
Fre 08 mar 2013 18:50 Svara med citat
OK.. Jag har hittat en uppe på toppen till vänster. dvs mot kamrem.

Den satt nära 1:ans spridare.

Ska jag leta på kortsidan av toppen .dvs växellådssidan?
Där är ingången för vatten och där sitter en givare i en anslutning för övre slang till kylaren. Jag trodde den var vattentemp. Jag har för mig att den var 2 trådig.
johnnyboy
Fre 08 mar 2013 18:52 Svara med citat
Opps.. då blir det ut och skriva.. Jag har bara hämtat den. Jag har inte ens betalat den än. (köpt av flickväns morbror)

Kvistar ut och fixar koden
johnnyboy
Fre 08 mar 2013 19:14 Svara med citat
Har bilder i min iPhone nu..
Hittade en service bok oxå..

e1-96/79-0069-01
WVWZZ6NZWW067548

Typ 6N

Enligt Mekonomen så ska det vara
FORDONSDATA

Fordon: VW POLO 1,6I
Chassinummer: ZZZ6NZWW067548
Årsm.: 1998
Reg.datum: 19971030
Tillverkad: 000000
Gruppkod: VW 058005
Kaross: TÄCKT
Fordonstyp: PB
Färg: RÖD

MOTORDATA

Bränsle: Bensin
Motorkod: AEE
Effekt: 55
Enhet: EG

ska skicka in bilder då jag letat denna f*****ade givare på tok för länge
johnnyboy
Fre 08 mar 2013 19:38 Svara med citat
Biltema oljetrycksivare som ger koll på tryck. Kanske inte ett 100% riktigt värde men troligtvis mer rätt än ilsken röd oljelampa.
Bild

Ersatte oljegivaren (o.3bar) . Fick ta bort motorlystöggla och en insex bult till insug för att få plats. jordade givaren i motoröglebult och en kabel in i kupe + 12V från batteri. Jord tog jag inne i kupen. Nu kan jag se tryck när jag kör. Detta är inte en permanent lösning. Oljetryck är bra. Till och med lite "för" bra. riktigt kall motor och trycket är över 5kg/cm.

Bild
bild på höger sida av toppen

Bild
bild på övre vattenslang in i toppen

Frågan är var den andra oljegivaren är??
nallebjorn
Golf 2 gti Ort: Söderköping
Lör 09 mar 2013 0:15 Svara med citat
Testa och kör bilen utan oljelocket på och se om detta ger skillnad ,,,, du kan ha täppt vevhusventilation som gör att du inte får oljetrycket å bli rätt har vart ute för d själv ,,,,,, och har den stått still i två år så har ja ett tips men det är lite vågat men ja har räddat en motor på d ,,,,, töm den på olja och häll i diesel låt stå över natt och töm sen ur och i med olja dra sen runt motorn för hand några varv innan du startar du kommer åka på ett extra olje byte men du blir av med alla avlagringar i motorn ,,,,,,,
johnnyboy
Lör 09 mar 2013 7:21 Svara med citat
Detta med oljelocket ska jag testa.

När jag bytte olja så gjorde jag en invändig "motortvätt". Vågade inte skriva att jag hällde i en svätt diesel i oljan i varmkörd motor. Lät den gå på denna utblandade olja en stund och höll koll på oljetryck. Denna "tunna" olja tål ingen belstning utan tite förhöjd tomgång gör att den håller trycket på 2kg/cm. Det brukar rensa ut motorn rejält på "sludge" dvs olja som klumpat ihop sig med koks, kondensvatten och annat gegg. Filtret blir garanterat fullt på nolltid.

Eftersom oljan nu är både varm och blandad med diesel så rinner den ut lätt. Den nya oljan får kort hållbarhet. Jag hällde i Biltema helsyntent 5w-50 och den "tvättar" oxå en del. Livslängden på denna olja är max 100mil då dieseln löste upp en massa och den nya oljan blir full med gegg.

Jag har hört att VW bilar fått ras av att vevhusventilation har frusit och blivit täppt. Detta med att testa utan oljelock är värt ett test för att ta bort den felkällan.
johnnyboy
Lör 09 mar 2013 8:10 Svara med citat
Ryssar är bra.. Bästa sprängskiss hittills Wink
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/au/au.mycat?SelPg&t=OEY_SNhGPkiaRj5Ie hxWcQkHZ25rH/geXZI_SA2Zvng4Bjw32XQWRHhwHlAoZj7BNRXum2uUCio_B56cygBtG_L m76IKRlEE2kt2eOKI9rGZkhSKP_TxYRubCn55rH4oKszlgCxDiEVLSFfuSy_MPR2GnnGZ8 DY2aLkzBbBBLpxvbv8LfO38eWMMhTx7HqniXKJzDc1olS36ZpNpSLbVsgYr_arWDplCKl7 0hILG

Hittade denna bild och oljegivare (2) är det nog jag söker.
Kan den vara placerad i eller bakom kåpor för kamrem?
johnnyboy
Lör 09 mar 2013 8:39 Svara med citat
Ute och letade efter oljegivaren.

På växellådssidan kan jag inte hitta någon oljegivare..

Letar efter den enligt spränskiss. Trodde den skulle vara bakom kamrens-skydds-plasten. Hittar den inte.

Kollade ännu mer noga på toppen där jag hittade oljegivaren. Det finns en gjutklack på toppen som säkert är för en oljegivare, men denna är det inte. Toppen måste användas på någon annan motor oxå och då sitter båda oljegivarna i toppen ca 10cm från varandra. Kan det vara Golf 1.6?
johnnyboy
Lör 09 mar 2013 10:53 Svara med citat
Sanningen är nog att det bara finns en oljegivare och den är trasig.

Den jag bytte till hade visserligen rätt värde men var inte original.
Satte dit en original oljetrycksgivare som hade grön topp.
(piratdelar i all ära men eldelar som är Original är oftast bäst)

På den gamla såg man inte beteckning, men med en original bredvid kunde man gissa det man inte såg och då insåg jag att det var samma.

Bruuuum!! Allt funkade och trycket var normalt. Nu ska jag bara montera oljetrycksgivaren på ett bättre ställe. Troligtvis blir det en banjo koppling och en bit oljerör till givaren och en slangklämma rrunt givaren så den inte inte skramlar lös.