Forum - Golf 1 (74-84) - Etanol fråga

TYSKTEKNIK
Golf 1 GTI -83 Ort: Uppsala
Tor 13 sep 2007 15:26 Svara med citat
Går det att tanka etanol i en golf 1 gti. ,tänkte mest på om det går att tanka 30-50% E85 och resten blyfri 95? kommer bilen att rycka lr liknande?
nån som testat?
coffe_aberg
Golf 1 GLS -80 Ort: Karlstad
Tor 13 sep 2007 16:15 Svara med citat
Det är bara att du provar! Börja med 20 % och öka successivt, när bilen börjar gå sämre har du nått gränsen.

Min förgasare går precis lika bra när jag blandar 50/50.

//Coffe
Vendelkråka
VW Scirocco TS 1975 Ort: Karlstad
Tor 03 jan 2008 23:55 Svara med citat
....testa som killarna ovan skriver, sen kan du ställa ner tändningen lite,om du vill öka etanoldelen, för förbränningskaraktären skiljer sej från bensin, säger dom som vet...
Kolla på < www.etanol.nu >..har för mej att det finns en del tips där... Very Happy
Vi kör visst redan alla på etanol, för all bensin som säljs i Sverige har redan en 5%-ig etanolinblandning, och det är visst tal om att öka den till 10%.
Mvh,
Mikke

...om man ä gla åt lite, så har man möe å va gla åt...
3L1T
Golf 4 GTI -02 Ort: Hässleholm
Mån 07 jan 2008 2:53 Svara med citat
Rent teoretiskt har Etanol halva förbränningsvärdet jämför med rent kolväte (tex oktan), vilket innebär att du behöver dubbelt så mycket bränsle till samma mängd luft.
Nu är det ju så att bensinbolagen blandar ner etanol tillsammans med mycket annat i den vanliga soppan.
(Och bensin i i E85 Razz)
I verkligehten behöver du ca 30% mer pump-E85 till samma mängd luft för att få en bra förbränning.

Kolla så dina bränsleslangar, packningar, spridare, pump osv tål etanol.
Sen trivs ju inte olja med etanol, tappar sin smörjfunktion så det är regelbundna oljebyten som gäller.
tobbe81
VW Jetta gtx Ort: Habo
Tis 15 jan 2008 21:41 Svara med citat
å se upp när det blir kallt hade en polare som körde sin mk1 på typp 80 etanol men när det blev kallt så va det inte så roligt bilen startade inte . mwh
klabbekodd
Golf 2 Ort: Örkelljunga
Tor 08 maj 2008 20:35 Svara med citat
Jag har kört en hel säsong( den varmare) på 100% E85. Köp borrar tex 1,3 mm till första portens munst. ( 108/110 std) , borra upp port 2 till 1,9 ( 150 std) . Borra upp lågf.munst 30 %. Borra EJ upp luftkorr.munstyckena, de skulle snarare minskas något. Ställ om tändningen. Du kommer att få massor av brunt klägg i förg.halsarnas avslutning samt nere i ins.röret. Detta är harts från bensinen som nu löses upp av spriten. Detta påverkar inte gången så mycket, men behöver kollas då och då i början. Den kommer att bli svårstartad kall även om sommaren, utan fler ombyggnader kan man absolut inte köra om vintern. Förbrukningen ökar med ca 20-30 %. Lycka till...!
picko
Donator 50 Golf 2 84 Förknasare Ort: Bräcke
Fre 09 maj 2008 14:20 Svara med citat
Jag körde 100% i min 1,8 gick hur fint som helst dom soppa filter byte för det satte igensig men annars inget strul hade en lite slang in i insuget på vintern vid kallstart för att tryck in lite 95okt just vid kallstart Det gick alldelet yppligt:)
Har en r19 hemma som gör hur fint som helst på 60% okonverterad:)
picko
Donator 50 Golf 2 84 Förknasare Ort: Bräcke
Fre 09 maj 2008 15:44 Svara med citat
Jag körde 100% i min 1,8 gick hur fint som helst dom soppa filter byte för det satte igensig men annars inget strul hade en lite slang in i insuget på vintern vid kallstart för att tryck in lite 95okt just vid kallstart Det gick alldelet yppligt:)
Har en r19 hemma som gör hur fint som helst på 60% okonverterad:)