kire1111
Golf 5 1.6- 04 Ort: Arvika |
| Mån 15 jul 2013 13:40 |
|
Hej
har en golf 04 1.6 motor. Idag sitter det i en originalstereo utan AUX-ingång. Skulle vilja byta ut den mot en bilstereo med AUX-ingång, då jag vill kunna spela Spotify. Någon som gjort det och kan rek en billig stereo som passar och hur man gör, ser rätt svårt ut att byta och kan man köpa vilken stereo som helst ?. Är inte van att pilla med sådant och förstår att jag får lämna in ev. Eller kan man göra på annat sätt, tips och råd tas gärna emot...
MVH
Erik
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Tis 16 jul 2013 10:22 |
|
| kire1111 skrev: | Hej
har en golf 04 1.6 motor. Idag sitter det i en originalstereo utan AUX-ingång. Skulle vilja byta ut den mot en bilstereo med AUX-ingång, då jag vill kunna spela Spotify. Någon som gjort det och kan rek en billig stereo som passar och hur man gör, ser rätt svårt ut att byta och kan man köpa vilken stereo som helst ?. Är inte van att pilla med sådant och förstår att jag får lämna in ev. Eller kan man göra på annat sätt, tips och råd tas gärna emot...
MVH
Erik |
Det enklaste är att koppla in en AUX-ingång på befintlig stereo, om den är förberedd för det, plocka ur stereon, och läs på lappen som sitter på stereon, om stiften är kodade för AUX. Det går bra att löda fast kablar på dessa stiften, om du inte vill gå till VW och köpa kontakt + kablar med förpestade stift + panelmonterat AUX-ingång.
Om du går in och tittar i mitt galleri, så ser du hur lappen ska se ut, och även om inte texten går att läsa, så är det de 3stiften längst till höger på bilden, med lite mer text på.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
|
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad |
| Tis 16 jul 2013 13:33 |
|
Hej!
Jag köpte och kopplade in Aux adapter som även läser usb minnen. Kopplade in den på cd växlar ingången på stereon, jag har RCD-300 i en Golf -08. Fungerar riktigt bra med usb minne, har inte testat aux ingången men jag tror det fungerar lika bra där.
http://nmiab.se/bilstereo/aux-interface/audi/audivwskodaseat-12-pin.ht ml
Hoppas detta kan hjälpa dig.
Håkan
|
|
jukked
Golf 5 1.6 -07 Ort: Göteborg |
| Fre 19 jul 2013 11:47 |
|
Jag skulle vilja låna den här tråden lite till en liknande fråga.
Jag har tittat på en stereo som heter RNS 315, den har ju bl. a. navigation, bluetooth och annat. Är det någon som har installerat en sån i sin Golf 5 som vet vad själva stereon kostar och vad det skulle kosta att få den installerad. Jag hade gärna gjort det själv men har usel koll när det kommer till bilar.
Jag har också multifunktionsratt i bilen. Jag har en knapp med en telefon på och således är min fråga, är det då förberett för att kunna koppla in telefon i bilen om t. ex. denna "stereon" stödjer det?
Tacksam för svar.
Mvh / Dan
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
|
Ricki
Golf 5 1.6 -07 Ort: Göteborg |
|
nitefly
Golf 3 1.8 Ort: Göteborg |
| Ons 28 aug 2013 12:46 |
|
Hejsan!
Jag lånar denna tråden här, är på jakt efter en ny stereo till en Golf 5:a.
Stereon skall iaf ha en aux ingång eller kompatibel iphone-usb ingång.
Jag är rätt intresserad av RNS-510 radion. På Ebay finns den en del "no name" radion som ser precis liknande ut som de RNS-510 för ett betydligt billigare pris... nån som har erfarenheter de "no name" radios? läste att den finns rns510 radios utan RDS (radio-texten) för ex. australien..., är de dessa "no name" radios då de varianterna (fast vissa ändå har rds...)?
Går det problemlöst att byta en rcd310 till rns510 på golf 5? fungerar knapparna på ratten då, eller måste något frikopplas via en verkstad?
Jag har även spanat in den här radion JVC KW-NSX1
, dock utan gps och inkl adapter för knapparna på ratten, nån som har erfarenheter av JVC radio i Golf 5?
http://www.acr-bad-hersfeld.de/fahrzeugspezifisch/vw/komplettsets/komp lett-set-vw-golf-5-6-passat-3c-cc-b7-touran-jvc-kw-nsx1-bluetooth-usb- dvd/a-80366/
Tacksam för lite svar och tipps!
|
|