Forum - Golf 5 (04-08) - Koppling hugger

VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Tor 18 jul 2013 17:16 Svara med citat
1.6 102 hk 13 900 km kopplingen hugger på alla växlar , var hoss en kompis verkstad och han provkörde och sa att det inte är något fel och att det är normalt . jag sa till honom att på min gammla bil vw bora så kände man inget när man släppte upp kopplingen , han sa att något var autoamtiskt på bora:n och att på denna golf 5 så måste man ge lite gas innan man släpper upp kopplingen och att det inte var något fel som sakt. så skulle schysst för er ALLA som kör golf 5 att göra mig en tjänst , ut och kör bilen växla normalt upp och sedan släpper du koppling hur lungt som helst utan att ge gas och sedan känna efter ryck . min hugger TYDLIGT 2-3 ggr, när jag körde idag på motorvägen så la jag foten på kopplingen och den vibrerarde rätt mycket , är detta normalt , stor tacksam för hjälp Neutral
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Tor 18 jul 2013 19:14 Svara med citat
Inget jag känner igen. Min koppling tar väldigt högt upp så folk brukar bli förskräckta över det. Min är så mjuk så att jag brukar ligga på 2an eller 3an i bilköer och bara använda kopplingen för att ta mig frammåt.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
VW BORA
Tor 18 jul 2013 19:32 Svara med citat
Säkert något fel på min , köpte bilen för nån månad sedan .
VW BORA
Tor 18 jul 2013 19:35 Svara med citat
Motor på din ?
irbanur
Tor 18 jul 2013 20:03 Svara med citat
1.4TSI -07 (Därav mina motorbekymmer. Very Happy )

VW BORA
Tor 18 jul 2013 20:36 Svara med citat
irbanur skrev:
1.4TSI -07 (Därav mina motorbekymmer. Very Happy )
går iallafall bättre än min ju ! Brick wall
irbanur
Tor 18 jul 2013 20:37 Svara med citat
NU ja. Hade du frågat mig för ett år sen när motorn hade rasat så hade du vunnit!

VW BORA
Tor 18 jul 2013 21:01 Svara med citat
Sad ajj då Eh?
jukked
Golf 5 1.6 -07 Ort: Göteborg
Fre 19 jul 2013 11:24 Svara med citat
Jag har upplevt att den hugger på 1:an ibland, detta kan man såklart avfärda som handhavande fel men även om jag ger ganska mycket gas så hugger det ett par-tre gånger, men funkar normalt på andra växlar. Det är märkligt tycker man ju.
jonas 68
Golf 5 Ort: Östhammar
Tor 24 mar 2016 7:19 Svara med citat
jukked skrev:
Jag har upplevt att den hugger på 1:an ibland, detta kan man såklart avfärda som handhavande fel men även om jag ger ganska mycket gas så hugger det ett par-tre gånger, men funkar normalt på andra växlar. Det är märkligt tycker man ju.
Citat:
det är troligen läckage på vevaxelpackboxen så man får motorolja på kopplingen.