Json
Golf 5 1.6 Ort: Kungälv |
| Lör 10 aug 2013 13:06 |
|
Hallå.
Kliar mig skallig på detta problem.
För ett tag sedan så tändes inte alltid helljuset upp på högersidan . Man fick hålla på några ggr så kom det.
Nu innan semestern så slutade även höger blinkers fram att blinka. (bak och backspegeln fungerar som vanligt.)
Nu har även helljuset lagt av helt.
Idag fick jag lite tid över och skulle börja felsöka.
Hela högersidan fram har samma säkring. Halvljus och parkeringsljus fungerar.
Jag mäter spänningen fram till lamphållaren på helljuset med helljus aktiverat och utan glödlampa i. =11.67V Känns lite lite. Jag har högre spänning på halvljusets lamphållare.
Jag summrar jordkabeln. (OHM-mäter). = Full kontakt.
Jag hämtar en kabel och kopplar direkt från + på batteriet och lägger på lamphållarens plus.= Det lyser.
Testar även tvärt om, - på batteriet till - på lamphållaren. Sätter på Helljuset och det lyser INTE.
Detta borde innebära att det inte är Jord/- som är felet utan plusen fram till glödlampan är boven.
Det konstiga med detta är i så fall att jag har 2 st. pluskablar fram (Blinkers + Helljus) som inte längre "orkar" driva en glödlampa.
Helljuset borde ha ett relä som aktiveras. Viket är det? Hittar inte i instruktionsboken.
Jag har inte kunnat göra samma mätningar med Blinkersen då jag har ett digitalt instrument som inte hinner visa spänningsvärdet innan det försvinner igen, men jag får spänning till lampan och lampan är hel.
Finns det någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa mig vidare med lite tips på fortsatt felsökning? Eller ännu heller tala om vad felet är?'
MVH Magnus
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 10 aug 2013 13:17 |
|
| Kabelbrott, går in vatten i kablaget så kablarna ärjar av och sväller upp. Går skarva men mkt jobb och sprider sig jävligt så rek byte kablaget
|
|
Json
Golf 5 1.6 Ort: Kungälv |
| Lör 10 aug 2013 17:03 |
|
Usch.
Låter inte alls roligt detta.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|