Forum - Golf 7 (13-19) - Ivägkörning 1.2 TSI SC vs Hatchback

Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Tor 12 dec 2013 11:18 Svara med citat
Lånade en SC för att min bil var inne på verkstad igår. Kunde konstatera omedelbart att momentet byggs upp mycket bättre i SC:en än vad det gör i min hatchback.

Ofta känner jag att moment byggs upp till ca 1500 v/min för att sen dö av till kanske 2000 v/min. Där kommer turbon in och drar fint. Men växlar man ECO-driving mässigt vid 1500-1600 varv/min så kommer man ner på 1300-1400v/min på tvåan och bilen är väldigt trött.

Så är det inte alls på SC 1.2:an jag har till låns nu. Känns som momentet byggs upp fint ändå till turbon kickar in vid 2000v/min. Då kan man enkelt växla vind 1700-1800 varv och träffa fint i varvtal på 2:an.

Även ivägkörning på SC går lätt att göra på planväg utan att ens röra gaspedalen. På min hatchback håller motorn på att dö om man gör detsamma. Känner ni igen detta?
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Tor 12 dec 2013 13:26 Svara med citat
Sodan skrev:
Lånade en SC för att min bil var inne på verkstad igår. Kunde konstatera omedelbart att momentet byggs upp mycket bättre i SC:en än vad det gör i min hatchback.

Ofta känner jag att moment byggs upp till ca 1500 v/min för att sen dö av till kanske 2000 v/min. Där kommer turbon in och drar fint. Men växlar man ECO-driving mässigt vid 1500-1600 varv/min så kommer man ner på 1300-1400v/min på tvåan och bilen är väldigt trött.

Så är det inte alls på SC 1.2:an jag har till låns nu. Känns som momentet byggs upp fint ändå till turbon kickar in vid 2000v/min. Då kan man enkelt växla vind 1700-1800 varv och träffa fint i varvtal på 2:an.

Även ivägkörning på SC går lätt att göra på planväg utan att ens röra gaspedalen. På min hatchback håller motorn på att dö om man gör detsamma. Känner ni igen detta?

Min Audi A1 med samma motor var precis som du beskriver din hatchback, tills jag fick en mjukvaru-uppdatering vid första servicen. Bilen blev mycket bättre att köra, störst skillnad var det på momentkurvan vid låga varv..
Prata med din handlare. Smile
Sodan
Tor 12 dec 2013 16:22 Svara med citat
Har den inne på verkstaden nu så de kollar upp det. Den golfen jag körde innan jag köpte min och kombi bilen jag har nu ger en känsla av mkt större motor än 1.2. Min är dock rätt tunn i många situationer. Så jag håller tummarna.
Sodan
Fre 13 dec 2013 14:47 Svara med citat
Fick en ny SW i bilen känns som momentet är bättre men kan vara inbillning också. Men nu har jag den sänaste Wink