|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:33 |
|
Whats up guys ?!
Det har inte hänt så mycket på bygget just nu då vi haft semestrar osv och förtill fället sparar lite pengar på lite diverse saker till golfen.
Vi håller även på att försöka hitta en VR6 eller antingen en G60 motor till golfen i bra skick som vi kan smacka i. Blir det inget motorbyte så får vi väl helt enkelt fortsätta bygga på våran relativt trötta motor som vi har nu, har ni några bra förslag på vad som kan ge oss mer hästar i bilen då jag själv inte hittar så värst mycket ? (1.8 GL)
Annars håller jag även på att få med lite sponsorer i bygget utav lite diverse saker.
Man får ju hålla tummarna på att det blir något iaf
Annars skulle jag vilja visa er några bilder på dem nya coilisarna som vi skaffade sist då dem jag postade sist var värdelösa. Dessa är bättre men hade dock inget bra ljus i verkstan då.
jag tyckte att dem såg men även kändes välbyggda, det skall bli intressant att se hur bilen agerar med dem installerade!
Förövrigt har vi även gjort något annat, kanske inte något som ändrar looken dramatiskt, men vi valde att gå på något som iaf skulle se fabrikatiskt ut och inte överdrivet, vet inte om bilden visar vad det är men jag tror nog att det är märkbart, Rutorna är tonade (60procent),
Våran goda vän gjorde detta åt oss för ett jävla bra pris tom, och arbetet är top-notch, ifall några är intresserade så kan n i skicka ett pm till mig
Mer bilder på toningen kommer dem närmsta dagarna
Hoppas denna uppdate dög för denna gång, låt mig höra era tankar om vad ni har att säga !
Med vänliga hälsingar
/Venhar
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:33 |
|
Nu blir det äntligen dags för uppdatering, fick tummen ur idag då jag även är på bra humör.
Som det redan hade gissats så kommer denna uppdatering handla om underredsbehandling utav hjulhusen samt instalation utav coilovers.
Förta steget, hissa upp bilen, älskar att jobba på denna liften!
Dags och ta fram coiloversen, jag och tvillingen hade massvis med diskutioner om hurvida vi skulle ha det gällandes hjälpfjädrarna, eftersom denna kommer att vara en daily driven så är det nog en självklarhet om att vi skall ha dem kvar...än så länge
Gammalt vs nytt, någon skillnad ser man iaf!
Maskering klar, och lampan gör sitt fina jobb, dags för en skönhetsbehandling
Gamla muttrar byttes mot nya låsmuttrar, det var lite synd att vi inte hade nya bultar också, får väl bli när vi går igenom väghållningskomponenterna senare, det fick räcka med roterande borste denna gången.
Resultatbilder med coilovers monterade, ni har säkert sätt hur coilovers monteras flera hundra gånger så vi skippar just den biten
Ett pro tip till folket, för att få denna mer knottriga texturen på underredsbehandlingen, så skall ni köra med lägre tryck från kompressorn, vi kinkade/klämde slangen till sprutan så att det precis sprutade lagom utan att kväva hela flödet, har man en tryckregulator/klocka så kan man lättare ställa in det på det viset fast då får ni expremtera lite då jag inte vet den exakta mängden tryck (i bar) som vi körde med.
Nakna coilover som väntar på sitt vaxskydd !
Ena topplagringen till bilen vart helt slut, det fanns inte i lager på mekonomen så jag vart tvungen att köpa det i biltema till slut, det är ingen skillnad från fjäderbenslager kvalitetsmässigt då det är en slitagevara som byts relativt ofta, billigt och bra från biltema så jag köpte en till i reserv till andra sidan med, ifall olyckan skulle vara framme, dock är den redan bytt för ett år sedan fast billen har inte körts sen dess ur huvud taget, jag vill dock vara på den säkra sidan och ha en hemma då man aldrig vet hur det blir med sortimentändringar osv.
Montering pågår
Nu till dem lite tråkiga bilderna, såg inte att kameran var inställt på AUTO vid detta läge...inte kul när folk skall pilla på min utrustning hela tiden Sedan hade vi även otur med att kabeln på lampan glappade någonstans så vi hade inte heller något bra ljus att fota i, kan ju inte bli bättre inte sant ?
Framsidan är även den klar och dem underbart snygga skorna sitter på
Hoppas uppdateringen roar er iaf!
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:37 |
|
Sorry för inaktiviteten gubbar!
Jag har haft fullt upp med massa annat, men jag har iaf hunnit göra en grej.
Tog körkortet för nästan två veckor sedan och jag har väl vart lite väl upprymd över det och kört ganska mycket, och haft allmänt roligt, känns så jävla skönt att äntligen haft tid över så man kunde tagit det, förra gången så hann jag med teorin vilket var busenkel men blev försenad till körningen från semestern och då vart det fullbokat överallt så tiden gick till slut ut
Det fick väl motivationen att stiga i taket igen och jag har börja göra mer på golfen, vilket jag kommer att skriva en ny uppdatering om, dock skall lite mer saker beställas så jag kan utföra min service på bilen så man slipper oroa sig när man väl kör den!
Jag kan dock inte bestämma mig för vad jag skall göra med fälgarna, och jag har ju även märkt av en sak.
Det står att dem är 7x15", men när jag mäter så för jag det till 8", och jag mäter liksom med "krabbklon" (mätinstrument som mäter bredd på fälgar)
Men det är en sak till, jag vet inte vad jag skall göra med dem, jag hade ju tänkt att kanske renovera dem, högglanspolera fälgkanten samt lacka om i någon fräsch färg och sedan antingen ha dem till bilen, vilket kräver att jag lägger 3500-4000kr på spacers eller att jag säljer vidare dem.
Om jag nu skall göra det så finns det ett problem, hur tar man bort plastskruvarna ?
Samt hur sitter dem fast eller ser ut, är det gängor på dem eller hur brukar det vara ?
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:38 |
|
Tjenare gott folk!
Nu har det ju ändå hänt något med bilen, det roliga har börjat och man får väl hoppas att vi blir nöjda med den nya optimeringen, tyckte nästan att bilen verkade lite lat innan men det skall det bli ändring på.
Vi har länge velat över att köpa en vr6 eller en GTI-motor för att sedan konvertera i och köra, men problemet är att bilen måste omreggas och besiktas så även det kostarc extra pengar. För att göra saken helt klar för oss, och för den delen att skatt och försäkring är mycket billigare och ett plus i kanten är ju ändå att den inte slösar så värst mycket bensin. Nu när vi inte har så värst bra ekonomi i tillfället så har vi valt att köra på RP motorn trots allt.
Nu kommer säkert massa personer att babbla om hur onödigt det är att trimma en RP, eller för den delen hur dyrt det är, men det kostar ju mer att köpa en motor, och sedan regga om och besikta för den delen, och allt det jag nämde ovan läggs ju bara till i slutsumman varje månad.
Ajaa, slut på det tjatet iaf:
Här är en lista på det jag och tvillingbrorsan vill uppnå med motorn för denna gång:
-Schrick 286* Kammaxel
-Plana toppen
-Flödesoptimera/Porta insug
-Flödesoptimera/Porta toppen (både avgas samt insugs kanaler)
-Extraktor Grenrör
-Sportavgas-system med en högflödes ljuddämpare och troligtvis en sportkatt
-Trimchipp
-K&N Insatsfilter (Ta bort strypning & Borra större hål till insuget för luftboxen)
-Röda Silikonslangar
Tiden flög iväg som fan när jag höll på att demontera motorn, och inte nog med det så hade jag inget minneskort på mig då jag glömde det i tvillingens fotoväska, på så vis kunde jag inte fota förräns brodern kom ifrån fotomässan för en stund sedan.
Det var ju synd, men jag tror nog inte ni skulle uppskatta dem bilderna ändå då det egentligen inte finns så värst mycket att kolla på.
Toppen är iaf ur motorn och mycket börjar synas utöver det, det finns så jävla mycket jag skulle vilja göra med kablarna och allt runt om kring i motorutrymmet , önskar att jag hade en bättre ekonomi och tid över till det, bilen måste bli körklar när som helst då det är mitt enda transportmedel.
Vi får väl se vad framtiden har att ge oss, jag kommer att vilja ha kvar golfen att bra tag, och man får väl hoppas att det händer något mer med den under utvecklingens gång.
Efter att jag blivit klar med rivningen utav toppen så fick jag svar utav Spacers.se som gick med på att sponsra vårt bygge med rabbat till spacers. Jag och tvillingbrorsan blev skitglada över detta och och provade direkt fälgarna på bilen för att mäta hur tjocka spacers vi skall ha , jag satte i ett par smalare skruv diagonalt in i hålen bara så att det håller fälgen på plats när man sänker ner bilen på marken, för att fälgen då inte skulle skadas la jag en träkloss undertill.
Vi tackar spacers.se oerhört mycket för deras sammarbete i vårt projekt.
Än sålänge kan jag säga att det ser skitbra ut och båda är nöjda!
Jag har endast hunnit att mäta fram på bilen, och där kom vi fram till att det är 18mm från kanten till fälgen och ända ut till kanten på framskärmen, vilket motsvarar 20mm spacers, med 1.5(-)grader i camber så kommer det passa galant !
Jag vet att skärmarna inte är valsade, vi vill få det gjort men vi har ingen att låna en skärmvals ifrån, är det något som är bussig nog att göra det så hade det vart guldvärt
Jag la upp en tråd om någon skulle kunna photoshoppa en bild till mig där fälgarna hade däck, och med ett cremévitt centrum, sagt och gjort så var "Correadde" den enda som faktiskt ställde upp och hjälpte mig, och för detta tackar jag så hemskt mycket för !
Det börjar klarna och se bra ut, och motivationen är återigen återställd!
Känner mig sjukt taggad och bygga på bilen och det är ni personer som får oss att göra detta !
Nu framöver kommer det bra att bli motor optimerings bilder
Hoppas ni ser fram emot det !
Med vänliga hälsningar
/Venhar
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:39 |
|
veniib skrev: |
Tack så hemskt mycket, och bättre blir det hoppas jag
Yes visst skulle det , har lurat runt på ebay, en begagnad frontplåt, lyktor samt orginalgrill låt på 10.000kr... liiite väl mycket tycker jag.
Dock har jag en annan plan, och det inkluderar Xenon iaf
Vad är det för någon samt hur ser den ut ?
Tackar Jag vet ärligt talat inte om den någonsin kommer att bli "helt" klar...har inga planer att sälja den heller faktiskt
Jodå, tycker det var på tiden att någon gör något anorlunda, och just därför tycker jag det är roligare!
Äsch, tar ju lika lång tid att skriva gör som på fejjan, varför inte på båda haha, men sjyst att du skriver för då har man bara mer att skriva tillbaka !
|
Jag kanske ändrar fälgplanerna! Har blivit kär i dessa !
Corvette Sallad Shooters
Frågan är, will they fit :'( Då menar jag utan att skära i mina helt splitt nya skärmar ?
4x100 till 5x120 spacers är ett måste dvs mininum 20mm (-20mm i ofset)
Dem jag kanske köper är 16" x 8.5" ET32 (orginal-ET = 38 på MKII)
Nu var det äntligen dags för en ny uppdatering !
Jag hoppas det var värt väntan.
I detta avsnitt utav: Tvillingarna Bygger Tyskstukad GolfMKII
- Inslipning utav ventiler
- Byte utav ventiltätningar
- Montage utav ventiler
- Montage utav Schrick Vevaxel
Inta alla gör på samma sätt men denna stup + en borrmaskin använder jag, fungerar så jävla bra, det går fortare och är mindre slitsamt för handflatorna samt fingrarna
Närbilder på Slipat och Oslipat
Ventierna, fick inte till någon bra bild då ljuset var dåligt.
Lite mer bilder på slipningen
Slipat klart fyra ventilsäten på denna bild, från vänster. så ni ser skillnaden på lågnt håll också.
Dem nya ventiltätningarna
Tog väldigt försiktigt bort dem andra, fy så tidskrävande denna del är
Nya sitter i och gosar med blocket
Hoppar fram lite i framtiden och vipps...Ventiler, dubbla fjädrarna, brickorna samt låssäkringarna i, tog knappt 10 minuter... mycket lättare och roligare än att göra det på en audi 20v motor
Närbild på kalaset
Nu är det bara kammen som är kvar
Kammen sitter i och är momentdragen
Det var allt annat för denna gång !
Nästa updatering kommer troligtvis handla om:
-montering utav grenrör
-montering utav insug
-montera lite krims krams till grenröret
-samt sätta i tändstif eller något annat
Något mer kommer jag inte på, men det får vi helt enkelt se när det väl är dags.
Jag tror jag hinner få i toppen på lördag iaf !
Med vänliga hälsningar
/Venhar
Senast ändrad Mån 28 apr 2014 22:26, ändrad totalt 3 gånger
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Lör 21 dec 2013 20:40 |
|
UPPDATERING 21:e December 2013
Whats up alihopa?
Idag har det hänt lite mer på golfen och denna update handlar om:
-Portning utav grenrör
-montering utav grenrör
-montering utav insug
-montering utav varmluftsinsuget till luftburken
-montering utav Toppen
-montering utav ventilkåpan
-tvätt samt montering utav tändstift.
Då börjar vi med det första helt enkelt, jag kommer säkert få någon som säger att det var onödigt att porta original grenröret men, jag kände helt enkelt för att göra det, Är på jakt efter ett begagnat extraktorgrenrör, och har vart nära på att köpa två stycken som låg för 400kr styck fan också ! Säg till ifall ni har för jag köper ert jättejärna ! (8V GTI Extraktor)
Det blev klart ett lyft jämsides med original storleken och, man får ju hoppas att man får finare och starkare avgasflöde pga av detta då det såg helt löjligt ut innan, dock glömde jag få med bild på hur det såg ut före ingreppet
Efter det tog jag och borstade rent pinnbultarna till grenröret
Före
Efter, fint skall det vara och nya hög temperaturs muttrar skall dit.
Sen var det dags för nästa steg...och det var här jag klantade till mig lite, satte dit insuget innan grenröret, så gör om och gör rätt !
Bort med insuget och i med grenröret och nya bultar
Nya rost fria muttrar
Sen åkte varmluftsskölden på men nya rostfria bultar och koppar muttrar
Vi hade ett par andra tändstift liggandes i vår lilla verkstad som vi sparat, men tydligen var det fel här också den lilla skruvhatten var fast inte en sådan modell där man kan skruva bort dem så blev bara onödigt dubbeljobb...återigen inte lätt att vara helt klok i huvudet kl 02:00 på kvällen
Bränna
Borsta + sedan spruta brake cleaner en sista runda och blåsa med tryckluft och vipps
Aja gör om och gör rätt...återigen, fast då med dessa tändstift som satt i och byttes för ungefär 100km sedan...kommer att köpa nya men vill fräscha till dem inför nystarten utav bilen, ser ännu finare ut nu
Placerade dit topplockspackningen , lyfte upp toppen och började momentdra bultarna enligt vw specifikation
Dit med stänkskölden
Placerade försiktigt in dem nya packningarna
Och sist men inte minst, Ventilkåpan med nya låsmuttrar, men även lite kringhörande delar som ni kan se
Jag hoppas att ni tyckte att denna uppdateringen var rolig att läsa!
Nästa uppdatering kommer troligtvis att handla om...jag vet faktiskt inte vad jag vill göra här näst, kanske tar en liten paus ifrån motordelen och hoppar över till något annat.
Aja nog om det, jag önskar er en trevlig läsning och kommtera är ni snälla !
Frid och fröjd!
/Venhar
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
Lör 21 dec 2013 22:05 |
|
Plasten bakom klädseln på dörrarna såg lite ledsen ut på sina ställen. Där har du den verkliga boven till dina blöta mattor å rost i golvet I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
|
veniib
Golf 2 1.8 GL Ort: Göteborg |
Tor 26 dec 2013 0:17 |
|
Nu var det ju dags för den där uppdateringen igen...fy vad tråkigt....neeh skojjar bara !
Jag och brorsan fixade och trixade lite med fälgarna...att få ur dem jävla bultarna var inte så lätt som vi trodde från början och krävde mycket försiktighet
Men fan sån tid det kommer att ta, och en aning förstörda blir dem så nya är ett måste
Började med att vi tog en hylsa och förlängare, satte den i själva skruven och bankade lite försiktigt så den sitter i som den skall, sedan vred vi både med och moturs samtidigt som vi försökte dra upp skruven lite.
Den kommer ju upp 1mm ungefär och detta hjälper oss i nästa steg
Efter det tog vi en sån där hästnitstång eller vad det fan heter och slipade själva toppen helt platt så den kan knipa in under skruvarna, har ingen aning om varför vi ens har den i en bilverkstad...men den har funnits här i åratal och aldrig blivit använd haha
Efter vi fått upp den ennu en bit använde vi denna Clips-avdragare, som även funkar kanon även till något mycket mer påfrestande.
efter lite bank och lyft så var den borta
Skruvarna själva är gjorda utav Aluminium och därav oxidationen, men man tycker ju nästan att första steget borde hjälpt hela vägen, dock kan man inte fortsätta mer än första steget då dem förstörs helt inuti, därav alla stegen.
För den som ser står det även Speedline på dessa skruvar
Aja, nu är det ju bara att fortsätta 2-3 minuter/skruv, 150skruvar och 5 fälgar...jippie !
Det var alles för denna gång !
/Venhar
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 26 dec 2013 1:08 |
|
Snyggt jobbat!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|