glenn90
Passat 5 1.8T Ort: Växjö |
| Sön 02 mar 2014 17:22 |
|
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av att byta oljesil på en Passat 1,8t? vad man ska tänka på och om det är omständigt etc.
Undrar också vart man får tag i denna oljesilen? Kan ej hitta var man kan köpa dom?
Tack på förhand!
|
|
cire17
Passat 5 1,8T-99 Ort: Nyköping |
| Sön 02 mar 2014 17:34 |
|
Jag står också och väger på om jag ska påbörja ett sådant projekt.. men har hört att man kan rengöra den gamla så funkar den som en ny!
|
|
glenn90
| Sön 02 mar 2014 17:38 |
|
| Ofan. ja jag hörde något om det med men lite surt om man rivit ner skiten och måste ändå byta av någon anledning! vad har du för symptomer på din kärra?
|
|
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Sön 02 mar 2014 18:20 |
|
Den lilla erfarenhet jag har säger att man bör inte rengöra den gamla, stoppa i en ny!
Kontakta närmsta VW verkstad så löser dom reservdelar!
|
|
glenn90
| Sön 02 mar 2014 18:36 |
|
| Ok får nog ta och göra så!
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Sön 02 mar 2014 19:45 |
|
| Ner med tråget, rengör eller byt silen, byt till större oljefilter (finns hos vw). Det skadar inte att köra igenom motorn med engine flush eller liknande.
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Mån 03 mar 2014 9:53 |
|
Tja har bytt det ett antal gånger på min förra arbetsplats,
Det är mycket insex som håller tråget även 2st du måste ta under växellådan (du får vrida motorn i rätt läge för att komma åt/se dem) i bakkanten av tråget där du behöver en rätt lång insex för att nå, Är även några vanliga bultar bakefrån som är tråkiga att nå, sedan vänster motorfäste måste du ta bort (lossa även det högra under bilen), lossa det vänstra uppe ifrån, sedan under ifrån och hissa motorn lite så du får lyft ur den, du får nämligen vinkla tråget åt det hållet (står du framför bilen så dra tråget ltie framåt sedan åt höger med bakkanten för att kunna vinkla ner det och dra ut det) för att få ner det, Är rätt krånlgligt att inte smeta ut siliconet när du monterar tillbaka detta.
Är VÄLDIGT vanligt med mkt skit i oljesilen på 1.8T när det är 3000 milars servicar och motorn står rakt, detta brukar inte hända på dem sneställda motorerna.
Det är lite små pilligt första gången men med rätt verktyg och alla delar, sil och silicon till tråget så går det på någon timme
Rengöra den gamla silen funkar men är mycket skit oftast så rekommenderar en ny, har för mig det låg på någon hundring
Har du ngn fråga är du välkommen att skicka pm
|
|
glenn90
| Mån 03 mar 2014 21:12 |
|
| Alcohol96 skrev: | Tja har bytt det ett antal gånger på min förra arbetsplats,
Det är mycket insex som håller tråget även 2st du måste ta under växellådan (du får vrida motorn i rätt läge för att komma åt/se dem) i bakkanten av tråget där du behöver en rätt lång insex för att nå, Är även några vanliga bultar bakefrån som är tråkiga att nå, sedan vänster motorfäste måste du ta bort (lossa även det högra under bilen), lossa det vänstra uppe ifrån, sedan under ifrån och hissa motorn lite så du får lyft ur den, du får nämligen vinkla tråget åt det hållet (står du framför bilen så dra tråget ltie framåt sedan åt höger med bakkanten för att kunna vinkla ner det och dra ut det) för att få ner det, Är rätt krånlgligt att inte smeta ut siliconet när du monterar tillbaka detta.
Är VÄLDIGT vanligt med mkt skit i oljesilen på 1.8T när det är 3000 milars servicar och motorn står rakt, detta brukar inte hända på dem sneställda motorerna.
Det är lite små pilligt första gången men med rätt verktyg och alla delar, sil och silicon till tråget så går det på någon timme
Rengöra den gamla silen funkar men är mycket skit oftast så rekommenderar en ny, har för mig det låg på någon hundring
Har du ngn fråga är du välkommen att skicka pm  |
Ja det känns ju som de skulle kunna va lite kompliserat! men inte omöjligt. ska ta mej en funderare om jag ska ge mej på detta! har ju inte dierkt tillgång te bra utrymmen att vara i. billyft hadde ju varit till en fördel! ska fundera lite över hur jag ska gå tillväga men tack för svaret har nu mycket mera klarhet i det hela men har du någon koll på vad detta kan gå på om man byter det hoss en mekaniker?
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Mån 03 mar 2014 21:25 |
|
Tyvärr har jag ingen koll på vad dem tagit betalt för arbetet när jag gjort detta på dem jag gjorde det på
Men är inte omöjligt att göra men väldigt jobbigt om du inte har bilen rätt högt då det är mkt skruvar ^^
|
|
glenn90
| Mån 03 mar 2014 21:37 |
|
Ok. ne jag har ju inte direkt möjlighet nu att ha bilen upphissad mer än på domkraft på grus inte precis något jag föredrar! men ska kolla upp va de kan gå på så får vi se annars så blir det nog att fixa det själv!
|
|