handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara |
| Tis 22 apr 2014 17:55 |
|
Nu har våren dykt upp här i norrland också och jag har insett att min AC inte kyler.
De kommer aldrig sån där riktigt kall luft ur den. Ac lampan lyser så den är igång men kommer ingen kalluft?
Kan det vara säkringen som är trasig eller har det rent av läkt ur kylgasen ur systemet?
Bilen är en Golf 5 Bluemotion 1,9 tdi uttagen sent 2008 räknas som 2009a.
Gått strax under 12 000 mil.
Nån som har nått tips på vad man kan kolla själv innan man lämnar in för rep på verkstad?
Sånt här går väl aldrig på någon vw garanti åtgärd eller likande?
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tis 22 apr 2014 18:34 |
|
Fyll på kylmedel och se till att de har med spårvätska. Sen så åker du tillbaka nån månad senare och ber dem kolla om det har läckt ut nått. Betalade tusenlappen för påfyllningen förra året. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Tis 22 apr 2014 21:03 |
|
| Jag hade börjat med en enkel inne/ute-termometer, med utedelssensorn instucken i ett luftutblås i mitten, och kört på full kyla och kollat hur långt ner termometern går, min gamla Golf V kylde ner till ca +5 grader i utblåset.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Ons 23 apr 2014 7:14 |
|
Märker du med att AC kompressorn slår till och från med jämna mellanrum? Likaså skall det mindre kylröret in i bilen vara mycket kallt.
Annars bör nämnda mätvärde vid ett av munstyckena vara runt 5-8 plusrader.
Högst troligt går detta inte å någon garanti i alla fall inte på så gammal bil.
En snikvariant om man vill hålla på med sådant är att använda en så kallad "Top-Fill" sats för några hundra som jag fått fungera även längre tid med flertalet bilar. Där i regel både gas som en enkel manometer ingår.
Men visst seriösaste är att anlita en AC verkstad för tryckprovning och återfyllning av kylmedia.
|
|
handsfree
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Mån 05 maj 2014 18:40 |
|
Ja det är det som är det finstilta att man inte vet i vilket skick ett kylsystem verkligen är, det bevisligen kan fungera i flera år med att "bara" fylla på...
Men förstår dina tankegångar och skulle med som i ditt fall i så fall satsa på detta erbjudande från Vianor som av andra varit positiva.
Är det nu fråga om en naturlig läcka för även friska system har ett visst tapp över tid och lite tur har du ett pålitligt system ett tag framöver,
Till om det nu är fråga om en läcka så lär det dra i väg då dessa delkomponenter är tämligen dyra.
Men låter som i ditt fall att systemet i alla fall inte är punkterat så där torde det vara lönt att låta tryckprova detsamma, så visar det sig direkt statusen för kylsystemet i fråga.
Annars är den generella rekommendationen att köra en luftkonditionering minst ett par gånger i månaden, dels för att hålla i gång systemet till att även förse systemets olika gummipackningar med livsnödvändig smörjning.
|
|
handsfree
| Mån 05 maj 2014 21:46 |
|
| etanol skrev: | Ja det är det som är det finstilta att man inte vet i vilket skick ett kylsystem verkligen är, det bevisligen kan fungera i flera år med att "bara" fylla på...
Men förstår dina tankegångar och skulle med som i ditt fall i så fall satsa på detta erbjudande från Vianor som av andra varit positiva.
Är det nu fråga om en naturlig läcka för även friska system har ett visst tapp över tid och lite tur har du ett pålitligt system ett tag framöver,
Till om det nu är fråga om en läcka så lär det dra i väg då dessa delkomponenter är tämligen dyra.
Men låter som i ditt fall att systemet i alla fall inte är punkterat så där torde det vara lönt att låta tryckprova detsamma, så visar det sig direkt statusen för kylsystemet i fråga.
Annars är den generella rekommendationen att köra en luftkonditionering minst ett par gånger i månaden, dels för att hålla i gång systemet till att även förse systemets olika gummipackningar med livsnödvändig smörjning. |
Tackar provar på det
|
|
handsfree
| Fre 16 maj 2014 10:02 |
|
Har du haft in bilen på rep av ac:n
De är tydligen remskivan till kompressorn som är paj, alltså kopplingen. Så kompressorn driver ej runt.
Ac firman ringde runt och hörde om bara kopplingen gick byta men så var inte fallet. Alltså den går ej köpa lös ny utan det blir hela kompressorn tyckte Volkswagen.
Frågan är vart kan man få i själva kopplingen till kompressorn?
För byta hela kompressorn skulle kosta 6700 kr med arbete. Lite väl saftigt.
Enligt ac killen hade de bytt kopplingen på bilar förut sen har det funkat.
Och kopplingen brukar inte kosta mer än ett par hundra lappar.
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
|
handsfree
| Fre 16 maj 2014 20:32 |
|
hmm enligt ebay kostar ny kompressor kring 1500-1600 är ju bättre byta hela kompressorn då
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Fre 16 maj 2014 20:41 |
|
| handsfree skrev: | hmm enligt ebay kostar ny kompressor kring 1500-1600 är ju bättre byta hela kompressorn då  |
men om det är bara kopplingen som dålig byt bara den då!
Om du byter hela pumpen så måste du töma ac på medel och vakuum suga och fylla på medel igen dyrt om man inte kan göra det själv
|
|
handsfree
| Lör 17 maj 2014 11:07 |
|
| Jo men tänk om jag byter kopplingen sen har ändå acn skurit?
|
|