Forum - Golf 1 (74-84) - Golf MK1 motorer

jamjam
Golf 1 1.6 -83 Ort: Sollentuna
Tis 29 apr 2014 17:12 Svara med citat
Hej alla,

Jag undrar om någon kan berätta något om EM-motorn? Är den stabil? Vilken är den mest stabila MK1 motorn?

MK2an har ju mardrömsmotorn "PN". Har MK1an nån motor att akta sig för?

Tack!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 29 apr 2014 23:14 Svara med citat
jamjam skrev:
Hej alla,

Jag undrar om någon kan berätta något om EM-motorn? Är den stabil? Vilken är den mest stabila MK1 motorn?

MK2an har ju mardrömsmotorn "PN". Har MK1an nån motor att akta sig för?

Tack!

Det finns 2 motorfamiljer till A1 karossen.

Dels smallblockaren på 1.1 och 1.3 l vilken normalt brukar finnas i polon. Är väl inget fel på motorn men 45-60 hästar och dåligt med vridmoment ger lite klen känsla.

Sedan har du bigblockaren, 1.6 (och även 1.Cool som finns i en uppsjö varianter. Själva blocket är lika på alla 1.6, det är kolvar, topplock etc som skiljer sig.

1.8an är hyfsat lik 1.6an men lite olika topplockspackning etc gör att ingenting i stort sett mellan dessa passar.

Finns väl inte några direkt typfel på någon av motorerna, däremot olika slitagefel. Gamla förgasarmotorer med fortfarande original förgasare har ofta glapp spjällaxel och då blir mycket konstigt.
jamjam
Ons 30 apr 2014 7:22 Svara med citat
Tack för svar. På vilket sätt blir den konstig med glapp spjällaxel?
Men i stort är MK1an en bra bil skulle ni säga?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 30 apr 2014 9:11 Svara med citat
jamjam skrev:
Tack för svar. På vilket sätt blir den konstig med glapp spjällaxel?
Men i stort är MK1an en bra bil skulle ni säga?

Du kan tex få ojämn tomgång, då den suger tjuvluft i den glappa spjällaxeln. Men ibland fungerar den som den ska, men inte nästa gång... Försöker du justera tomgång så tar det aldrig slut.

Jämför du mot andra sjuttiotalsbilar är en golf gedigen och av bra kvalite, jämför du mot bara nästa generation är det en skramlande plåtburk Shocked
jamjam
Lör 03 maj 2014 16:02 Svara med citat
Tack för bra synpunkter.
Vad händer om man kör av kamremmen på lilla 1,1 motorn? Vad behöver åtgärdas?
Jockee
Golf 1 1.6TD Ort: Klippan
Tis 06 maj 2014 8:39 Svara med citat
Har för mig du får ventilsallad då förbränningsrummet ligger i kolvarna...