Forum - Golf 1 (74-84) - Bilen börjar "hacka"?

twat
Golf 1 mk1 -79 Ort: Haninge
Fre 02 maj 2014 17:14 Svara med citat
Hej,
Har en golf 1a från -81, som börjar att "hacka" när man har kört med den ett tag. Gasen liksom slutar att fungera i små stunder så att körningen blir väldigt hackig. Vi misstänkte att det var så att den skickade tillbaka för mycket bensin i returen vilket resulterade i att bilen inte fick tillräckligt med bensin. Som nödlösning just då så provade vi att plugga returen så att bilen istället får för mycket soppa. Då slutade detta hackandet.. När vi kom hem satte vi på en sorts ventil som man kunde reglera flödet med, men min karl har kört bilen idag och den verkar fortfarande bråka..
Är det någon som varit med om det här innan eller som iallafall kan veta vad det är som händer?
Jag har ju blivit jättekär i min fina golf och vill inte att den ska hålla på såhär. Sad Skitbil. Thumbs down
danlev
VW Jetta 1,8 RP LX-84 Ort: Ockelbo
Fre 02 maj 2014 17:45 Svara med citat
På returen så ska det vara runt 1-2 mm bara, på min Jetta så har jag 1,5mm för vid 2 mm så började den att hacka som att den fick för lite bensin. Pröva att minska ventilen Smile
twat
Fre 02 maj 2014 17:53 Svara med citat
Är det tryckventil du pratar om? ;o
danlev
VW Jetta 1,8 RP LX-84 Ort: Ockelbo
Fre 02 maj 2014 17:55 Svara med citat
Vad jag fattade i texten så hade du köpt en ventil till retur för att minska hur mycket den släpper igenom, kanske jag fattade fel? Smile
twat
Fre 02 maj 2014 18:02 Svara med citat
Jo men precis!
Pratade med min karl nu igen som sa att han hade provat att dra in ventilen helt så att den ströp flödet till returen, eftersom att det har fungerat när man har gjort det innan, men den hade krånglat ändå.
Nu hade han bytt massa slangar och haft sig, som jag uppfattade det, och nu går den fint. Men som sagt så kan den gå fint ett tag för att sedan börja bli mongo. Blir så less på det här! :C
_David_
Golf 1 1.6 -83 Ort: Ockelbo
Fre 02 maj 2014 20:34 Svara med citat
Har exakt samma problem Confused jag har en t-koppling som returen sitter på och till returen ska det vara 1mm, jag har 2mm och det har gått att åka så tills idag av nån anledning så jag ska göra så att det är 1mm imorgon. Få se om det blir bättre Smile
twat
Fre 02 maj 2014 20:43 Svara med citat
Hur vet man hur många mm man drar åt?
_David_
Fre 02 maj 2014 20:45 Svara med citat
Jag tar en lödkolv och smälter ihop och sen borrar 1mm. Men på din ventil så borde det ju bara vara att skruva in den helt och sen öppna lite för 1mm är ju inte mycket Wink
twat
Fre 02 maj 2014 21:15 Svara med citat
På min ventil är det liksom som hack den stannar i, kanske flyttar 1mm per hack då?
_David_
Fre 02 maj 2014 21:23 Svara med citat
Går det att mäta avstånden mellan sträcken?
twat
Fre 02 maj 2014 21:46 Svara med citat
Jo det borde väl gå.. Bilen hade gått som skit, han stod fast på andra sidan stan på g från jobbet , haha.. Men sa åt honom det ni sagt ,att det ska vara 1 mm.. Så nu har han provat att skruva upp endast ett hack och nu fungerar den fint.. Så får väl köra lite och hoppas på att det fungerar nu då.. Very Happy
_David_
Fre 02 maj 2014 21:49 Svara med citat
Fan va bra att kanske funkar Very Happy bara att hålla tummarna.
twat
Fre 02 maj 2014 22:06 Svara med citat
Tack för hjälpen! Smile fungerar det inte får du smisk!
_David_
Fre 02 maj 2014 22:09 Svara med citat
Lugnt det Smile Får väl hoppas att det funkar för dig då dåVery Happy