Forum - Golf 1 (74-84) - Infästning Bakvagn

Sputten
Golf 1 Gls-79 Ort: Pajala
Ons 07 maj 2014 21:23 Svara med citat
Halloj. Vart och besiktade min golf 1 förra veckan å fick en Två:a på Infästning bakvagn vänster rostskadad. har kikat runt lite på nätat å läst. Och kom fram att det är ganska vanligt på dem här bilarna. så därför tar jag upp de här å kanske hör om någon av er har haft samma problem å hur ni har åtgärdat det. Svetsa är väl ett alternativ? men berätta gärna hur ni har fixa detta Smile

Tacksam för svar Smile börjar bli lite panik å fixa det har bess igen, slutet av månaden Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 09 maj 2014 23:17 Svara med citat
Sputten skrev:
Halloj. Vart och besiktade min golf 1 förra veckan å fick en Två:a på Infästning bakvagn vänster rostskadad. har kikat runt lite på nätat å läst. Och kom fram att det är ganska vanligt på dem här bilarna. så därför tar jag upp de här å kanske hör om någon av er har haft samma problem å hur ni har åtgärdat det. Svetsa är väl ett alternativ? men berätta gärna hur ni har fixa detta Smile

Tacksam för svar Smile börjar bli lite panik å fixa det har bess igen, slutet av månaden Smile

Finns olika sätt...

Antingen letar du upp delen som ekonomiplåt, tror den finns att köpa någonstans. När du fått delen så tittar du hur den ser ut, kapar bort dålig plåt och svetsar i. Lämpligen rostskyddar du och även häller i hålrumsvax etc på en gång.

Eller så böjer du dig under bilen, tittar och hackar lite och tar rätt på vad som är dåligt. Skaffar lite plåt och byter ut dåliga delar. rostskyddar etc

Givetvis får du ta bort bakaxeln för att kunna komma åt och reparera.
danlev
VW Jetta 1,8 RP LX-84 Ort: Ockelbo
Lör 10 maj 2014 16:28 Svara med citat
På min Jetta vagn så lärde jag bytta bakaxeln fästet men lät själv delen där muttrarna till bakaxeln vara kvar och bytte allt runt, med 2mm tjock plåt. Vart väldigt bra Smile
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Lör 10 maj 2014 23:33 Svara med citat
Kan vara trevligt att plocka ner hela tanken för att komma åt lite lättare. Gör som rolle och danlev sa och ta bara bort den yttre plåten och undvika att kapa i den inre förstärkningen. Ny plåt kostar 300 på mekonomen.

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/karosseridelar/rambalk/rambalk -langsgaende-ho-bak-ps1131a93497sv - Höger
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/karosseridelar/rambalk/rambalk -langsgaende-va-bak-ps1134a93496sv - Vänster

Bra tips från rolle är även att fylla hålrummet med hålrumsvax samt att rengöra och rostskydda alla svetsar.