Markus-Cronqvist
Golf 2 Ort: Tomelilla |
| Sön 30 mar 2014 18:15 |
|
Hallå! Har en passat 1,8t med bsr filter och steg ett chip. Oljelampan börjar lysa efter att man kört 2-3km. Kan köra 2-3km stänga av bilen i en sekund sen köra 2-3km innan lampan börjar lysa igen.
Vad är felet?
|
|
Markus-Cronqvist
| Sön 30 mar 2014 18:52 |
|
| Ska man byta oljetrycksgivare eller rengöra pump/sil först?
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
|
Markus-Cronqvist
| Mån 31 mar 2014 17:05 |
|
Ska göra de
|
|
blackbird
Passat 7 TDI 2011 Ort: Vimmerby |
| Ons 07 maj 2014 8:07 |
|
Den kan ha koxat i så fall byt oljepump + oljesil Kör aldrig längre än ca 1000mil mellan oljebytena
Longlife med 3000mil intervaller fungerar ej
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Ons 07 maj 2014 16:17 |
|
Nej det är så fler och fler i bland rätt dyrköpt erfarit sett att Longlife kostar mer speciellt om man sedan kör mycket kortsträckor.
Så som sagt börja med att byt oljetrycksgivaren och byt motorolja med oljefilter var 1000:e mil.
|
|
Tbolt
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Ons 21 maj 2014 18:27 |
|
Hade samma problem på min Superb 1.8T -02, lampan tändes och om man saktade ner då släktes den sen kunde det gå ett par mil innan den tändes igen, tryckgivaren byttes, felet var borta i ett år... sen samma sak, lampan tändes och släcktes.
Var inne hos Skoda Bäckebol och rådgjorde, efter fått svaret "du måste ju köra tills lampan lyser helt... ja vi kan ju inte hitta ett fel som inte är där hela tiden" men snälla måste de sätta receptionisten på servicemottagningen?
Gick till VW Aröd, " ja det kan vara givaren igen eller så måste vi rensa tråget och byta oljepump och sil, en sådär upp till 20 tusen kan det kosta" ungefär vad bilen var värd..
Fick tag i en duktig ensam mek (EE Bilskadecenter Stenkullen), han rensade tråget och bytte sil "oljepumpen behövs inte bytas, den har vi aldrig sett gå sönder pga av detta", och detta är ju inte direkt rocket science, kostade 3900:- (Han hade inga marmorgolv dock), (jag är skitnöjd Mats! precis som dina kunder på Rejta)
Måste tillägga att bilen aldrig krånglade under tiden.
En undran bara, jag frågade efter om man kunde mäta oljetrycket med manometer men ingen "ville" göra det, men för mej var ju det det första man ville veta, kan man konstatera att trycket för lågt så går man vidare., vad är problemet?
F.ö. så byts nu olja var 1500 mil, tror också longlife är boven.
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Ons 21 maj 2014 19:17 |
|
Jepp long life oljan är den stora boven....
Det får heta longlife olja m.m Men man byt oljan i mellan 800-1000mil .jag fattar inte att det finns dom som kör flera tusenmil innan man byter olja
|
|