Som titeln lyder. Var inne för ca en månad sedan och besiktade bilen med en 2:a på ojämna bromsar bak.
Jag åker hem och demonterar vä bakhjul (som fick det lägsta värdet 0,7) gör rent i bromssadeln o smörjer in anliggningsytor med kopparpasta. Glad i hågen och i fullständig tro att felet var avhjälpt åker jag då in för efterkontroll. NÄ!!!! ingen skillnad, varpå jag åker hem och byter oket i tron att "då e det ju självklart att det e kolven som kärvar"...
I eftermiddags åker ja då åter in för efterkontroll... NÄ!!! inte heller nu är bromsarna inom toleransområdet för de 30% avvikelse man får ha. Efter okbytet har dock värdet på vänster sida ökat ngt till ca 1.2 och höger sida ligger alltså oförändrat på ca 1.9. Och det är i detta läget som mina ideér tryter. Har hört vissa lösa rykten att det möjligen skulle kunna vara ngn lastkännande ventil som spökar, men hittar inget i haynes repbok att sådan tingest skulle vara monterad på en passat variant tdi från -01. Så nu står jag här rådlös trött frusen lessen hungrig o rädd o ber om hjälp på mina barskrapade knän.
Hejsan, gick det att skruva/pressa in kolven innan du bytte oket?
För om det inte vill skruvas in är det antingen oket eller bromsslangen, du märker det via att öppna luftnippeln på oket åker kolven in då men inte annars så är det slangen som är dålig.
Bytte oket rätt av utan o kolla det. Tog för givet att det var kolven som fastnat o ville inte klödda med det. Så det som återstår är nog bara slangen.