Forum - Golf 5 (04-08) - Troligt elfel?

enemap
Golf 5 FSI 2.0 4MOTION -06 Ort: Motala
Mån 14 dec 2015 17:25 Svara med citat
Hallå! Har en fråga..

Har sedan en tid tillbaka haft problem med att ESP-lampan lyser varje gång jag kör bilen. Tittade hur sladdar osv. såg ut under bilen och verkade inte vara det..

Nu har centrallåset börjat krångla mer och mer.. Bakluckan har alltid spökat.. Ibland är den låst, ibland upplåst när jag ska öppna den.. När jag låser bilen med knappen på nyckeln så blir alla dörrar låsta förutom förardörren, ibland även en av bakdörrarna! Får alltid låsa förardörren för sig efteråt med nyckeln i nyckelhålet.

I helgen när jag startade bilen fungerade inte ena framlyset.. När jag stängde av och startade så fungerade det igen..

Det låter onekligen som ett elfel.. Tror ni att allt detta kan höra ihop? ESP och elfel.

Bör väl lämna in bilen till verkstad, men vill vara lite förberedd på kostnad etc.

Mvh Tom
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Mån 14 dec 2015 23:58 Svara med citat
Kollar du koderna så kommer du nog se att det är två skilda fel. ESP:n är förmodligen ABS:en som har lagt av, kostar typ 8000:- att renovera (om du räknar med verkstadens tid att skruva ur/i och felsöka).

Dörrlåset. Kolla genomföringen i förardörren, hade fel med att ingen dörr gick att låsa (förutom förardörren mha nyckel).

Renovering av ABS: https://atech2.se/vw-(volkswagen)/abs-styrdon/ate-esp-teves-mk-60-101/

Bildyslektiker, men jag kan googla.
enemap
Golf 5 FSI 2.0 4MOTION -06 Ort: Motala
Tor 17 dec 2015 16:04 Svara med citat
irbanur skrev:
Kollar du koderna så kommer du nog se att det är två skilda fel. ESP:n är förmodligen ABS:en som har lagt av, kostar typ 8000:- att renovera (om du räknar med verkstadens tid att skruva ur/i och felsöka).

Dörrlåset. Kolla genomföringen i förardörren, hade fel med att ingen dörr gick att låsa (förutom förardörren mha nyckel).

Renovering av ABS: https://atech2.se/vw-(volkswagen)/abs-styrdon/ate-esp-teves-mk-60-101/

Tack för svaret! Smile
akri
Golf 7 1.4 - 17 Ort: Norrköping
Ons 11 maj 2016 14:13 Svara med citat
Hej "enemap"! Fick du någon ordning på felet med ESP? Har antagligen samma fel på min bil. Tacksam för svar/tips.
/akri