Peterlin
Golf 5 1,4 tsi -08 Ort: Borås |
| Fre 16 maj 2014 20:28 |
|
Tjenare
Har efter 2 veckor fått tillbaka min golf från VW-vekstan bara för att bli tvungen att lämna in den på måndag igen (suck!!).
Orsaken till verkstadsbesöket var att bilen tappade kraft över 3500 rpm. Problemet var dock mer komplicerat än så. Ibland så "rycker" den bara till vid 3500 rpm för att sedan fortsätta dra. Men... den krånglar inte hela tiden. Ibland går den som en klocka?! Oavsett vilket av problemen som kommer eller när dom kommer så åtföljs dom alltid av ett vinande från motorn som börjar vid 1500rpm och slutar vid 4000 rpm. Är det nån som har nån teori om vad det är som spökar?
(för att utesluta en del felkällor så kan jag berätta att verkstaden just bytt vattenpump och kompressor samt uppdaterat motorinställningar)
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 16 maj 2014 22:14 |
|
Vinade ljudet kan komma från remspännarhjulet till kompressorremmen, att den tappar orek kan vara ventilen vid 1:ans tändspole En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Peterlin
| Fre 16 maj 2014 22:42 |
|
| Ok. Men kan dessa två fel du nämner hänga ihop? Vinandet kommer alltid när det krånglar med kraften från motorn, inte annars. Tror jag läste nånstans på det älskade internet att det kan vara nån typ av magnetventil som styr laddtrycket som kan ge samma symptom på kraftlöshet? Annars så är det är många som nämner tändspolarna som du säger, men ingen har satt ihop kraftlösheten med vinandet än (tror jag).
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Fre 16 maj 2014 22:59 |
|
N249-ventilen låter det som.. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Peterlin
| Fre 16 maj 2014 23:10 |
|
| Förlåt min okunskap, men vad gör den ventilen och kan den även vara orsaken till vinandet jag hör?
|
|
irbanur
| Lör 17 maj 2014 0:29 |
|
Det är just den som du har läst om på andra forum. Om jag inte missminner mig så kallas den dumpventil också.. Fast å andra sidan, om verkstaden inte hittade några fel vid avläsning så är det (nog) inte den. Jag hr jut nu fel på min som jag inte har åtgärdat och det visar fel i VCDS. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Peterlin
| Tor 29 maj 2014 22:42 |
|
| En uppdatering. Nu har verkstaden bytt laddtrycksventil och det verkar ha gjort susen (antagligen den ovannämnda). Nu går bilen som den ska igen. Den har fått lite mindre "putt" på låga varv (då kompressorn går) men det är visst en följd av den nya mjukvaran som installerades för att ge ett jämnare gaspådrag.
|
|
irbanur
| Tor 29 maj 2014 22:43 |
|
Kostnaden blev? Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Peterlin
| Tor 29 maj 2014 22:54 |
|
| Självrisk på 4000:- då bilen inte gått längre än 4700 mil. tror annars att totala kostnaden på delarna(vattenpump, kompressor, ventil och mjukvara) hamnade runt 12-13 000:- + arbete.
|
|
irbanur
| Mån 02 jun 2014 7:58 |
|
Du råkar inte ha ett produktnummer på delen som de bytte (tänkte om du fick ut pappret vad som hade gjorts)? Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Peterlin
| Mån 02 jun 2014 11:41 |
|
Nej. Jag fick ingen dokumetation alls. Bara en räkning på självrisken eftersom att försäkringsbolaget var "uppdragsgivare".
|
|
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad |
| Mån 02 jun 2014 13:25 |
|
Har samma fenomen på min Touran 1,4 TSI (140). vill gärna oxå veta vilken ventil det är som spökar. I fredags gick bilen bra, men en vecka tidigare var det bra drag upp till 3500rpm ,sen blev det som att köra med sugmotor... Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
|
|
irbanur
|
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad |
| Mån 02 jun 2014 13:38 |
|
Ok, ja den där hittade jag när jag hade motorkåpan av i helgen. Hur kan man kolla om den funkar som den ska ?? Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
|
|