Forum - Golf 1 (74-84) - Golf mk1 startar inte, elfel?

A-Lindskog
Golf 1 Ort: Bollnäs
Mån 09 jun 2014 22:56 Svara med citat
Hallå!

Behöver hjälp med lite felsökning då jag nyligen skaffat en golf mk1 -79 som krånglar Confused

bilen har startat och gått bra, men igår när jag skulle åka iväg så startade bilen och gick i typ 4sek sen dog den och nu är den helt död.
startmotorn går inte alls och jag har märkt att om jag vrider på tändningen har jag inte halvljus, blinkers vindrutetorkare eller kupefläkt. men tex bakljus, varningsblinkers instrumentbelysning fungerar.
tänder inte heller de minsta om man försöker rulla igång den.

de jag hittils har provat är att köra ström direkt på startmotorn genom att jag tagit bort kontakten på baksidan av tändningslåset och kört ström direkt på stiftet till startmotorn och då snurrar den, så startmotorn är inte problemet.

har inte lyckats få tag på något kopplingsschema för tändningslåset så vet inte riktigt vad som är vad där.
det jag sett är iaf att de finns 12v på en röd lite grövre kabel, har provat brygga den med stiftet för startmotorn men då är de dött, vilket jag tycker är ganska konstigt..

så jag undrar då vad som skulle kunna vara fel eller något mer man kan prova?
finns de något relä/säkring som går till tändning/startmotor (är en förgasarmotor)?
kan de vara tändningslåset som de är fel på även fast de inte fungerar att brygga som ja gjort?

tack på förhand Regular Smiley
TT84
Golf 1 1,6 - 84 Ort: Halmstad
Tis 10 jun 2014 9:29 Svara med citat
Testat med ett nytt batteri? kan göra underverk ibland:)

golf mk1 - projekt
Hyundai ix35 - brukis
A-Lindskog
Tis 10 jun 2014 12:03 Svara med citat
TT84 skrev:
Testat med ett nytt batteri? kan göra underverk ibland:)

har provat att kabla från en annan bil , borde vara typ samma sak men de vart inge bättre Sad
också provat med en startkabel från - till blocket för att utesluta jordproblem också utan resultat..

jag börjar misstänka att det är tändplattan bakpå tändningslåset som gett upp, eftersom de verkar som att den inte kommer till tändningslägena alls då jag inte har halvljus osv.
vad tror ni om de? Regular Smiley

kan passa på att fråga, finns de något sett att bygla kontakten till tändningslåset för att se om den startar då, så jag slipper slänga ut 550kr utan att vara helt säker på att de är de som är felet?
A-Lindskog
Ons 11 jun 2014 14:05 Svara med citat
It's Aliiiiive! big_smile

felet var att den inte fick tillräckligt med ström upp till tändningslåset.
sitter tydligen ett kontaktbleck av något slag nånstans vid säkringsboxen som brukar kunna bli dåligt.
har löst de nu genom att dra en egen strömkabel upp till tändningslåset så nu rullar den igen smile